با وجود گذشت بیش از 8 سال از ساقط شدن حاکمیت طالبان در افغانستان و استقرار هزاران نیروی خارجی در این کشور هنوز دورنمای برقراری صلح و امنیت در این کشور تاریک است.
کد خبر: ۲۷۰۱۳۴

نتایج نظرسنجی‌ای که اواسط هفته گذشته برای روزنامه انگلیسی ایندیپندنت انجام شد، نشان دارد بیشتر مردم این کشور بر این باورند که پیروزی در جنگ افغانستان امکان‌پذیر نیست. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که بیشتر مردم بریتانیا خواهان برگرداندن فوری نیروهای کشورشان از افغانستان هستند.

نتایج این نظرسنجی روزنامه ایندیپندنت در حالی منتشر شد که تعداد سربازان کشته شده انگلیسی در افغانستان در ماه جاری میلادی به بیش از 20 نفر رسیده که بالاترین میزان ماهانه مرگ سربازان بریتانیایی از زمان آغاز جنگ افغانستان است.

نتایج نظرسنجی روزنامه ایندیپندنت نشان داد 58 درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند بر این باورند که جنگ افغانستان به پیروزی ختم نمی‌شود اما در مقابل 31 درصد می‌گویند امکان پیروزی در این جنگ وجود دارد. این نظرسنجی البته خاطرنشان نمی‌کند که منظور از پیروزی، شکست کامل نظامی پیکارجویان است یا شامل چیز دیگری است. 52 درصد گفته بودند نیروهای انگلیسی باید بلافاصله از افغانستان خارج شوند اما 43 درصدد در عوض معتقدند این نیروها باید کماکان در افغانستان حضور داشته باشند.

یک نظرسنجی دیگر که اوائل ماه جاری توسط بنگاه خبرپراکنی بریتانیا (BBC) و یک روزنامه دیگر بریتانیا انجام شده بود، نشان می‌داد تعداد موافقان و مخالفان حضور نظامی بریتانیا در افغانستان تقریبا یکسان است.

انگلیسی‌ها در این باور تنها نیستند. سایر کشورهایی که در افغانستان نیرو دارند نسبت به کسب پیروزی در این کشور خیلی خوش‌بین نیستند و خواستار تغییر استراتژی نیروهای خارجی مستقر در این کشور در مواجهه با نیروهای طالبان هستند.

در حال حاضر 9 هزار سرباز انگلیسی در افغانستان به خدمت مشغولند که بیش از 109 نفر از آنها از زمان اشغال افغانستان در سال 2001 توسط آمریکا که برای سرنگونی طالبان صورت گرفت، کشته شده‌اند.

بیشترین نیروهای خارجی مستقر در افغانستان را آمریکایی تشکیل می‌دهند که نزدیک به 60 هزار سرباز را دربرمی‌گیرد. ارتش آمریکا امیدوار است با تشدید مبارزه با کاشت خشخاش، تولید مواد افیونی و قاچاق این مواد به بازارهای هدف در خارج تا حدود زیادی گلوگاه مالی القاعده و طالبان را مسدود کرده واین دو گروه را برای تامین نیازهای مالی خود تحت فشار قرار دهد.

با وجود تدوین طرح‌هایی چون اعزام نیروهای تازه نفس به افغانستان، مبارزه با تولید و قاچاق مواد افیونی، به خدمت گرفتن شبه‌نظامیان بومی برای مبارزه با طالبان و القاعده و تسریع روند بازسازی افغانستان هنوز هیچ چشم‌انداز امیدبخشی برای پایان ناآرامی‌ها در این کشور وجو ندارد و هر روز بر آمار قربانیان غیرنظامی جنگ در این کشور افزوده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها