نقش تغذیه را در سنگ کلیه نادیده نگیریم

سنگ کلیه یکی از بیماری‌هایی است که تحمل آن برای شخص مبتلا به آن بسیار سخت و دشوار می‌باشد. از نظر علمی هرگاه مواد معدنی در لوله‌های ادراری موجود در کلیه‌ها ته‌نشین شده و با گذر زمان سفت و کریستالیزه ‌شود، به این توده‌های تولید شده در اصطلاح سنگ کلیه می‌گویند.
کد خبر: ۲۶۶۹۲۳

سنگ‌های کلیه در مجاری ادراری گیر کرده و سبب بسته شدن راه طبیعی ادرار و در نهایت بندآمدن ادرار می‌شوند. علائم آن نیز شامل درد پهلوها، درد کمر و نواحی لگن و همچنین ظاهر شدن خون در ادرار است. این بیماری همچنین دارای علل مختلفی است که از جمله آنها می‌توان به عفونت، مصرف برخی داروها و عوامل ژنتیکی اشاره کرد.

تاثیر موادغذایی: آزمایش روی سنگ دفع شده مشخص می‌کند که بیمار از چه غذاهایی باید پرهیز کند. ازاین‌رو عمده‌ترین سنگ‌های کلیه از جنس کلسیم و اگزالات است و اختلالات غده پاراتیروئید یا مصرف بیش از حد پروتئین سبب افزایش ترشح کلسیم در ادرار شده و احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. لذا توصیه می‌شود از مصرف بیش از 200 تا 250 گرم پروتئین همچون گوشت قرمز، ماهی و مرغ در روز خودداری شود. در ضمن تحقیقات نشان داده است که نمک طعام، مواد شور و قهوه سبب ترشح کلسیم در ادرار شده و میزان ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد و به همین دلیل در رژیم‌های غذایی، مصرف کلسیم را نباید محدود کرد؛ چرا که باعث افزایش تولید سنگ‌های کلیه می‌شود. در این میان نقش آب را در درمان سنگ کلیه نباید نادیده گرفت، پیشگیری و درمان سنگ ادراری رابطه مستقیم با حجم آب مصرفی دارند. مصرف آب بیشتر و افزایش حجم ادراری امکان عفونت ادراری را نیز کاهش می‌دهد.

ازاین‌رو توصیه می‌شود در مصرف مایعات نیمی به صورت آب معمولی باشد و نیمی دیگر از طریق مصرف آبمیوه‌ها و نوشابه‌ها تامین شود. مصرف پتاسیم و افزایش پتاسیم ادراری نیز نقش مهارکننده‌ای در ایجاد سنگ کلیه دارد. در ضمن اگرچه میوه‌ها و سبزیجات منابع خوب پتاسیم هستند، ولی باید از انواعی که اگزالات زیادی دارند، پرهیز شود.

آنچه نباید خورد: غیر از پروتئین، مواد غذایی چون اسفناج، ریواس، چغندر، شکلات، چای، سبوس، آجیل، بادام و توت فرنگی حاوی اگزالات فراوان هستند و مصرف آنها باعث تشدید بیماری می‌شود. قهوه نیز از جمله موادی است که باعث افزایش ترشح کلسیم در لوله‌های ادراری شده و زمینه را برای ایجاد سنگ کلیه مستعد می‌کند. در این میان شربت‌های شیرین و مرکبات هم به دلیل تاثیر مشابه توصیه نمی‌شوند.

و آنچه باید خورد: به طور کلی مصرف میوه‌های تازه، آواکـادو، مـوز، کـیـوی، گـیـلاس سـیـاه، سـبـزیـجـات تازه، سیب‌زمینی، مارچوبه، تربچه، حبوبات، برنج قهوه‌ای، جو، ذرت، کنجد، زیره، گشنیز، رازیانه، آب هویج، آب کیوی، خیار و هندوانه برای درمان سنگ کلیه مناسب است.

دکتر سودابه درویش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها