گزارش یک برنامه صبحگاهی رادیو ایران:

مرور خبرهای داخلی و خارجی در «روی خط ورزش»

معمولا چه موقع ورزش می‌کنید؟! صبح زود یا عصرها وقتی که خسته از محل کار برمی‌گردید ترجیح می‌دهید قبل از خوردن یک فنجان چای داغ کمی هم تا پارک محلتون پیاده‌روی کنید. ببینم اصلا دل و دماغ ورزش کردن را دارید؟! چقدر از دنیای پر رمز و راز ورزش اطلاع دارید؟ آخرین خبری که از فوتبال شنیدید کی بوده ؟!
کد خبر: ۲۶۴۳۵۱

اگر حوصله خواندن روزنامه‌ها و مجلات مختلف ورزشی را ندارید کافیه که فقط پیچ رادیو را روی موجFM ردیف 9/93 مگاهرتز تنظیم کنید تا شنونده آخرین اخبار ورزشی روی خط ورزش باشید.

***

صبح یک روز قشنگ تابستانی وقتی که عقربه‌های ساعت استودیوی پخش رادیو ایران 30/8 صبح را نشان می‌دهد. اینجا تهران رادیو ایران و برنامه «روی خط ورزش» کاری از گروه جامعه این شبکه رادیویی!

برنامه آرم ندارد بعد از اعلام آنونس رادیو ایران پیچ میکروفن باز می‌شود و محمدرضا احمدی‌موحد، قبراق و با نشاط بدون داشتن هیچ‌گونه متنی شروع به صحبت کردن می‌کند.

«به نام خدا سلام و صبح بخیر به تمام شما شنوندگان عزیز و ارجمند خصوصا روی خط ورزشی‌ها. محمدرضا احمدی هستم با افتخار 20 دقیقه با شما خـواهـیـم بـود« .»عوامل این برنامه جواد فیاضی تهیه‌کننده»، سپس فیاضی روی تاک بک می‌زنه وخودش را معرفی می‌کنه. «سلام و صبح بخیر به همه شنوندگان عزیز و گرامی مخصوصا روی خط ورزش» احمدی ادامه می‌دهد: «و سر کار خانم لیلا یگانه صدابردار»‌ یگانه هم روی تاک بک می‌زنه و می‌گوید: «سلام و صبح بخیر به همه شنوندگان» پس از آن پالس 3 ثانیه‌ای پخش می‌شود و احمدی ادامه می‌دهد: «خبرهای غیرفوتبالی داخلی» و خبرهایی را درخـصـوص بـسـکـتـبـال، والـیـبـال، هـندبال، شنا و دوچرخه‌سواری می‌خواند. خبر اردوی تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی برای مسابقه جهانی دانمارک، احتمال حضور دو تا آنالیزور خارجی در تیم ملی والیبال بـزرگـسـالان و مـسـابـقـات درون اردویی تیم ملی ژیمناستیک. پس از آن اولین ارتباط تلفنی مربوط به یکی از این خبرها برقرار می‌شود. صدای بوق تلفن شنیده می‌شود و عسگری از روابط عمومی فدراسیون کشتی درخصوص اخبار ضد و نقیض این روزهای کشتی در مورد حضور برخی از ملی‌پوشان در مسابقات انتخابی و اردوی تیم ملی صحبت می‌کند. پالس 3‌‌‌ثانیه‌ای دیگر و خبرهای داخلی فوتبالی خوانده می‌شود. به نظرم احمدی در هر بخش 3 تا 5 دقیقه‌ای حداقل 10‌‌‌تا خبر را به سرعت می‌خواند. احمدی در حالی که با موس صفحات مختلف سایت‌ها و خبرگزاری‌های ورزشی را باز می‌کند روی تیتر اخبار خاصی کلیک می‌کند و با شور و حال خاصی خبر مربوطه را می‌خواند.

حضور رضایی و شیری در پرسپولیس، جدایی عـلـیـزاده از استقلال و آغاز تمرینات این تیم و گمانه‌زنی‌ها در مورد سرمربی خارجی باشگاه پرسپولیس از جمله اخباری است که احمدی می‌خواند. پس از آن ارتباط با فرشاد صفتی رئیس هیات تنیس استان تهران برقرار می‌شود و او خبرهایی را درخصوص مسابقات تنیس ویمبلدون و این که ارغوان رضایی تنیسور ایرانی‌الاصل فرانسه موفق شده که در شروع مسابقات تنیسور میوتا ژاپنی را شکست بدهد، می‌خواند. چون وقت برنامه کم است احمدی‌ می‌خواهد که چند خبر بخواند اما فیاضی تهیه‌کننده از پشت اتاقک شیشه‌ای استودیو اشاره می‌کند که الان وقت پالس است. احمدی هم خیلی صمیمی و راحت انگار که مخاطبان را از پشت شیشه لپ‌‌تاپش می‌بیند می‌گوید: «تا جواد فیاضی بیرون مرا نکشته یک پالس کوتاه می‌‌شنویم.» پس از آن احمدی اخبار فوتبال خارجی را می‌خواند.

آخرین ارتباط برنامه با کشاورز از فدراسیون جانبازان و معلولان برقرار می‌شود. احمدی می‌گوید: «2، 3 دقیقه فرصت داریم که شما خبرهای خودتان را بخوانید تا من هم بتونم چند تا خبر بخونم» پس از این که کشاورز درخصوص نتایج دوومیدانی جانبازان و معلولان در سومین دوره مسابقات بین‌المللی که 12 دوومیدانی کار جانباز و معلول و 2 ورزشکار کم توان ذهنی به همراه دیگر اعضای تیم توانستند 22 مدال، 19 نشان طلا، 2‌‌نقره و یک برنز به دست بیاورند، برنامه تمام می‌شود و مینا صفایی گوینده پخش وارد استودیو می‌شود و احمدی خیلی راحت میکروفن را در اختیار او می‌گذارد.

پس از اتمام برنامه فرصت را غنیمت شمرده و از احـمـدرضـا مـوحـد این جوان 27 ساله درخصوص قسمت‌های مختلف برنامه می‌پرسم، می‌گوید: مرور خبرهای داخلی و خارجی، ارتباطات روز ورزشی، پاسخ به سوالات شنوندگان از طریق پیام کوتاه و هر از چند گاهی مسابقه ورزشی که از طریق پیام کوتاه شنوندگان را وارد مسابقه می‌کنیم ــ‌ مثل پیش‌بینی بازی ایران و کره ــ‌ هـمـچنین شنوندگان می‌توانند با دو شماره تلفن 22050009 و 22040086 بعد از برنامه به مدت 10 دقیقه ارتباط برقرار کنند من و آقای فیاضی نیز به تلفن آنها پاسخ می‌دهیم.

وقتی از احمدی می‌پرسم چطور می‌توانی به طور همزمان هم سردبیری و هم اجرا کنی می‌گوید: با توجه به این که جواد فیاضی به عنوان تهیه‌کننده خیلی به من کمک می‌کند سردبیری و اجرای همزمان برنامه زنده خیلی برایم سخت و دشوار نمی‌شود با توجه به این که برنامه ما یک برنامه دو نفره است من و فیاضی همه کارهایش را انجام می‌دهیم. از هماهنگی و ارتباطات گرفته تا اجرا و تهیه و سردبیری! ولی سعی می‌کنم تمرکزم در حین اجرای برنامه آنقدر بالا باشد که ترتیب موضوعی برنامه به هم نخورد و همه چیز به موقع و سرجای خودش در اختیار مخاطب قرار بگیرد که این شـامـل خـوانـدن خـبـرهـای خـبرگزاری‌های داخلی، برنامه‌ریزی ارتباطات و خواندن خبر از خبرگزاری‌های خارجی و ترجمه همزمان آن است.

احمدی ادامه می‌دهد: در خبرگزاری‌های خارجی سرفصل خبرها را که معمولا داغ‌تر از اخبار خارجی ورزشی خودمان هست را بلافاصله ترجمه می‌کنم و همزمان در اختیار شنونده‌ها قرار می‌دهم و اگر خبر جذابیت خاصی داشته باشد وارد جزئیات آن می‌شوم و همان طور که خودم می‌خوانم ترجمه‌اش را هم برای شنوندگان بازگو می‌کنم. می‌پرسم شما اصلا از متن در برنامه‌تان استفاده نمی‌کنید؟! می‌گوید: من دوست دارم که در برنامه ورزشی با مخاطب ارتباط صمیمی و خوبی داشته باشم. به خاطر همین متن یا همان تکست را از برنامه حذف کردیم تا سیستم برنامه از حالت خبرخوانی جدی به حالت اطلاع رسانی محاوره‌ای تبدیل شود و به نظر من توی این کار موفق بوده‌ایم.

مـی‌پـرسـم وقـتـی که هیچ متنی ندارید اشتباه نمی‌کنید؟! می‌گوید: اشتباهی که بخواهد خیلی فاحش یا اشتباه خبری باشد نه! احمدی ادامه می‌دهد: اگر یک روزی اینترنت قطع باشه یا وارد استودیو بشم خبری از لپ‌تاپ نباشه کارم سخت می‌شود ولی اعتقاد دارم یک گوینده در همه زمینه‌های کاری خودش بایستی به روز باشد. من دائم درگیر خبرهای مختلف ورزشی هستم و شب قبل از اجرای برنامه آخرین خبرهای مختلف ورزشی را در ذهنم مرور می‌کنم، و یک‌سری اطلاعات دستم می‌آید. نداشتن تکست اینجا به من کمک می‌کند که من خبرها را در ذهن خودم داشته باشم. احمدی برایم می‌گوید که گاهی وقتی سریع خبرها را می‌خوانم تپق هم می‌زنم.

او معتقد است: تپق جزئی از یک کار گوینده هست وقتی هم تپق می‌زنم شرمنده می‌شم و خجالت می‌کشم. بعد از برنامه هم یک جورایی خودم را سرزنش می‌کنم که چرا؟ احمدی از متفاوت بودن ساختار برنامه روی خط ورزش برایم می‌گوید: ساختار برنامه‌ ما ساختاری کاملا متفاوت نسبت به سایر برنامه‌ها دارد. نداشتن موسیقی در مرحله اول برنامه ما را از سایر برنامه‌ها جدا می‌کند و برای همه جالب است که مگر می‌شود یک برنامه ورزشی موسیقی ورزشی نداشته باشد. اما ما با ریتم خاصی که در اجرا می‌دهیم و با آن ارتباط خوبی که با مخاطب برقرار می‌کنیم نشان داده‌ایم که بله می‌شود و مخاطبان ما هم این قضیه را کاملا پذیرفته‌اند و ارتباط خوبی با ما برقرار کرده‌اند. مساله دوم شنونده‌ها سوالات مختلف خودشان را از طریق سامانه پیام کوتاه 3000030 ارسال می‌کنند تا جایی که امکان داشته باشد پاسخش را می‌دهیم. در یک برنامه 20 دقیقه‌ای‌ حتی مرز هزار پیام کوتاه را شکسته‌ایم. وقتی که شنونده این جوری با برنامه ارتباط برقرار می‌کند، یعنی برنامه می‌تواند موفق باشد.

احمدی که 3 روز در هفته روزی 2 ساعت را به ورزش تنیس و فوتبال می‌پردازد می‌گوید: مطالعات ورزشی‌ام زیاد است از روزنامه و اینترنت گرفته تا خواندن مجله‌های مختلف ورزشی حتی خارجی، اما در برنامه سعی می‌کنم نکات کارشناسی را خودم شخصا انجام ندهم و از حضور کارشناسانی توانمند کمک بگیرم. او اطلاع رسانی موفق و صحیح از طریق منبع اصلی یک خبر را مسیر اصلی برنامه‌ روی خط ورزش می‌داند.

احمدی می‌گوید: تنها برنامه ورزش رادیو ایران برنامه روی خط ورزش است. درست است که در برنامه‌های مختلف اطلاع رسانی ورزشی می‌شود اما من پیشنهاد برنامه‌ای یک ساعته که برای یک روز در هفته شب‌ها پخش بشود را داده بودم که بعید به نظر می‌رسد روی آنتن برود چون مدیریت رادیو ایران معتقد است این کار را شبکه ورزش انجام می‌دهد ولی من معتقدم که گستردگی و بازتاب برنامه‌های رادیو ایران بیش از سایر رادیوهاست. همین طور که خیلی از شنونده‌ها زنگ می‌زنند و خواستار پخش مستقیم مسابقات فوتبال از رادیو ایران هستند چون در شهر یا روستای آنها فقط موج رادیو ایران گرفته می‌شود. احمدی درخصوص لحن و اجرا در برنامه «روی خط ورزش» می‌گوید: انتقال انرژی مثبت به مخاطب به نظر من کار اصلی یک برنامه ورزشی است که ما سعی می‌کنیم با انرژی خودمان و لحن صحبت کردنمان این انرژی مثبت را حتی در زمینه خبرخوانی به مخاطب انتقال دهیم و اگر یک روز خودم خسته باشم بخاطر شنونده هم که شده پشت میکروفن همه چیز را فراموش می‌کنم و اگر انرژی مثبت ندهم تا شب کسلم.

احمدی ادامه می‌دهد: ارائه کارهای نو و جدید همیشه در ذهن من موج می‌زند که خدا را شکر جواد فیاضی هم دقیقا همچین حس و حالی را دارد و این یکی از دلایل پیشرفت کار تیمی ماست. احمدی از تفاوت کار اجرای رادیو با تلویزیون می‌گوید. او معتقد است که: اجرای رادیویی واقعا با دل است و برقراری ارتباط با مخاطب واقعا حس خاصی را می‌طلبد این که شما بدون تصویر برای شنونده تصویرسازی کنید انرژی زیادی را می‌طلبد و کاری دشوار است که خود تلویزیونی‌ها هم به این قضیه واقف هستند.

احمدی تصریح می‌کند؛ بدم نمی‌آید که روزی مجری تلویزیون بشم اما نه به قیمت از دست دادن رادیو چون که رادیو را واقعا دوست دارم و برایش شخصیت و جایگاه ویژه‌ای را قائل هستم. جواد فیاضی تهیه‌کننده «روی خط ورزش» که از سال 78 سابقه تهیه‌کنندگی برنامه‌های رادیویی را داراست و در گذشته تهیه‌کننده شبکه ورزش بوده درخصوص استفاده نکردن موسیقی ورزشی در برنامه می‌گوید: به خاطر لحن اجرای صدای احمدی که بسیار شاد و تند است بیشتر از پالس استفاده می‌کنیم. فیاضی ادامه می‌دهد؛ ما سبک جدید را در برنامه‌های ورزشی راه انداخته‌ایم. شاید متفاوت‌ترین برنامه ورزشی را تهیه کنیم.

در اکثر برنامه‌های ورزشی «موسیقی‌های تکنو» پخش می‌شود اما ما شادابی و نشاط را با صدای گوینده به شنونده انتقال می‌دهیم. ضمن این که ارتباط‌های ما در برنامه به صورت آنلاین است. شماره کارشناس ورزشی را می‌گیریم مستقیما روی آنتن زنگ می‌خورد و مجری با او صحبت را شروع می‌کند به طوری که شنونده بوق تلفن را می‌شنود.

فیاضی ادامه می‌دهد؛ اگر روزی جای مخاطب باشم حتما سعی می‌کنم که برنامه «روی خط ورزش» را گوش کنم. چون جدیدترین اطلاعات ورزشی را از داخل و خارج از کشور دریافت می‌کنم.

تا یادم نرفته بگم برنامه «روی خط ورزش» از مهر‌ماه سال 87 روی آنتن رفته و از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 30/8 صبح به طور زنده از رادیو ایران پخش می‌شود.

زهره زمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها