مدیر هماهنگی ماموریتهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا:

244 مخزن بزرگ قاچاق گازوئیل کشف شد

حسن محمدی مدیرکل هماهنگی ماموریتهای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کشف و پلمپ 244 مخزن بسیار بزرگ غیرمجاز سوخت در منطقه ویژه ارس که چندین میلیون تن ذخیره سوخت گازوئیل در آنها وجود داشت ، خبر داد.
کد خبر: ۲۵۴۶۵۴

مدیرکل هماهنگی ماموریتهای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با مهر با بیان اینکه معضل قاچاق چندین میلیون تن سوخت در منطقه ارس ریشه کن شده است، گفت: 244 مخزن بسیار بزرگ غیرمجاز سوخت در منطقه ویژه ارس که چندین میلیون تن ذخیره سوخت گازوئیل در آنها وجود داشت ، با بازرسی های صورت گرفته توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پلمپ شد.

وی با اعلام اینکه در زمان اولین بازرسی بیش از 8 میلیون لیتر سوخت گازوئیل در این مخازن وجود داشته است، تصریح کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیش از 88 مرتبه این مخازن را بازرسی کرده است.

مدیرکل هماهنگی ماموریتهای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه این مخازن به صورت مداوم پر و خالی می شدند ، گفت: در این قاچاق که بیشتر به کشورهای اطراف منطقه ارس همچون ارمنستان هدایت می شد ، 35 شرکت فعال بودند که تنها 4 شرکت آن واقعی و بقیه صوری بودند، به همین دلیل در زمانی که ستاد قصد پلمپ این مخازن را داشت ، گازوئیل های ذخیره شده در مخازن را وارد چاههای آب کردند.

محمدی با اشاره به مشکلات زیست محیطی که این ذخایر به همراه داشت، گفت: گاز سمی که از ذخایر گازوئیل متصاعد می شد، مشکلاتی را برای مردن به همراه داشت، علاوه بر آن سرمایه گذاران خارجی که نیز مایل به فعالیت در کنار این ذخایر نبودند، به همین دلیل ذخایر مذکور که به صورت غیر قانونی فعالیت می کردند، پلمپ شدند.

وی تصریح کرد: با ساماندهی شرکتها، برخورد با متخلفان و جمع آوری چندین میلیون تن مخازن غیر مجاز مشکلات هزاران تن قاچاق سوخت غیر مجاز رفع شد.

مدیرکل هماهنگی ماموریتهای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه افزود: به دنبال کسب اخبار واصله مبنی بر وجود هزاران تن مخازن غیر مجاز سوخت در منطقه آزاد ارس در سالهای گذشته و پیگیری های متعدد و سرانجام تشکیل جلسه نهایی مسئولین استانداری آذربایجان شرقی ، منطقه ویژه اقتصادی ارس ، سازمان تعزیرات و کارشناسان دستگاه های مرتبط در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری آخرین موانع و مشکلات به وجود آمده به واسطه ذخیره سازی سوخت غیر مجاز در منطقه آزاد ارس مرتفع شد.

وی بیان کرد: با توجه به وجود مخازن مملو از سوخت مشکوک به مواد سوبسیددار به ظرفیت چندین میلیون لیتر در منطقه آزاد تجاری ارس و اقدام به صادرات آن توسط صاحبانشان به انحاء مختلف همچون حلال ها و ضایعات نفتی و وجود تهدیدات ناشی از این فرایند در منطقه که باعث به وجودآمدن مشکلات عدیده زیست محیطی و تهدید فرصتهای سرمایه گذاری و فعالیت کارخانه های تولیدی منطقه شده بود با حساسیت و توجه ویژه مسئولین مواجه و بعد از پیگیری های فراوان این مشکل مرتفع و امنیت زیست محیطی و اطمینان در سرمایه گذاری به این منطقه بازگشت.

محمدی گفت: پس از اعلام وصول گزارشهای مردمی و دستگاهی و تعیین ماموریت ویژه از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دستگاههای ذی مدخل و انجام بازرسیهای متعدد از مناطق ذخیره سازی این سوخت های غیر مجاز و جمع آوری اطلاعات مربوط به فعالیت حدود 35 شرکت صوری که با عنوان تولید و صادرات فرآورده های نفتی طی سالهای 74 الی 84 در این منطقه ویژه اقتصاد، شکل گرفته بود، نتایج نشانگر این مسئله بود که قاچاق فرآورده های سوختی تحت پوشش این شرکتهای صوری انجام می گرفته است.

به گفته وی با توجه به مشکلات زیستی و با مشخص شدن سوبسیددار بودن سوختهای غیر مجاز بعد از تشکیل جلسه مقابله با این مسئله و حضور مسئولان و نمایندگان مربوطه اقدام به برآورد میزان سوخت موجود در مخازن، نمونه برداری و پلمپ دریچه های ورودی و خروجی مخازن غیرمجاز و ارجاع پرونده ها به تعزیرات حکومتی در سال 1386 شد.

مدیر کل هماهنگی ماموریتهای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در پایان آخرین جلسه رسیدگی به مشکلات مخازن غیر قانونی با این اقدام، ضمن ریشه کن کردن قاچاق سوخت ، شاهد کاهش میزان آلودگی زیست محیطی ، تامین امنیت ساکنان منطقه، کوتاه شدن دست فرصت طلبان ، از بین رفتن خطر انحصار مواد سوختی در منطقه و ایجاد زمینه رشد سرمایه گذاری داخلی و بین المللی در منطقه آزاد ارس، با توجه به آزاد سازی زمین های مرغوب آن خواهیم بود.

گفتنی است ، در صورت عدم مقابله و پیشگیری در این موضوع امکان نشت سوختهای غیر مجاز با توجه به شرایط استراتژیک منطقه و به وجود آمدن ضایعه های بزرگ زیست محیطی بودیم که سلامت مردم را به مخاطره می انداخت.

تمامی مراحل مقابله با قاچاق و ذخیره سازی مخازن غیر مجاز سوخت در منطقه ارس با هماهنگی کامل بین دستگاه های اجرایی با هدایت و نظارت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شد و مراحل کل انجام فعالیت ها طی گزارش کاری به اطلاع ریاست جمهوری رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها