در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
ساکنان محدوده طرح ؛ در حبس
درحالیکه مشکلات ریز و درشت شهروندانی که بههر دلیل مجوز ورود و تردد به محدوده طرح ترافیک را ندارند، سال هاست بهقوت خود باقی است در این میان واقع شدن منزل مسکونی و یا محل کار گروهی از شهروندان در محدوده طرح ترافیک، مشکلات و محدودیتهای تردد در این منطقه ممنوعه را برای این دسته از شهروندان دو چندان کرده است.
نارضایتی این دسته از شهروندان از این روست که با وجود قرارداشتن محل زندگیاشان در محدوده طرح ترافیک، اما جز روزهای تعطیل و یا پس از پایان یافتن زمان ممنوعیت ورود به محدوده طرح ترافیک نمیتوانند خودروی خود را از پارکینگ منزلشان خارج کنند.
نارضایتی ساکنان محدوده طرح ترافیک تا جایی پیش رفت که مرتضی طلایی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در یکی از جلسات شورای شهر از شهرداری تهران میخواهد که برای حل مشکلات ساکنان محدوده طرح ترافیک فکری کند اما تاکنون شهرداری تهران و مسوولان شورای عالی ترافیک هیچ پیشنهادی در این زمینه ارائه نکردهاند که شاید مهمترین دلیلش نیز آن است که معتقدند ساکن محدوده طرح ترافیک بودن امتیازی برای تردد در محدوده ایجاد نمیکند و به قول یکی از شهروندان ساکنان محدوده طرح ترافیک سالهاست که به حبس ابد محکوم شدهاند.
پرداخت عوارض به جای صدور آرم
«تهرانیها باید برای ورود به محدوده طرح ترافیک عوارض پرداخت کنند» این خبر که حدود 3 سال گذشته از سوی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح شد، در روزهای ابتدای اعلام آن واکنشهای مثبت و منفی و نظرات موافق و مخالف بسیاری را در پی داشت، طوریکه برخی کارشناسان و مسوولان حوزه حمل و نقل و ترافیک با استناد به اجرای محدودیتهای ویژه برای استفاده از خودروی شخصی در بسیاری از کشورها این طرح را بهعنوان یک ضرورت برای بهبود وضعیت ترافیک تهران اجتنابناپذیر و ضروری دانسته و معتقد بودند ورود به محدوده طرح ترافیک مسالهای است که نباید و نمیتوان برای گروهی از شهروندان در ورود به این منطقه محدودیت ایجاد کرد، بلکه باید فرصت استفاده از این امتیاز را به تمام شهروندان داد.
این درحالی است که دبیر شورای عالی ترافیک شهرهای کشور در گفتگو با «جامجم» از بیتوجهی مسوولان شهرداری تهران به ضرورت بازنگری در مباحث مربوط به محدوده طرح ترافیک و صدور آرم و... گلایه کرده و میگوید: طی سالهای اخیر بارها از مسوولان شهرداری تهران خواستهایم فکری به حال محدوده طرح ترافیک و روشهای سنتی صدور آرم و کنترل محدوده بکنند و آن را مورد بازنگری مجدد قرار دهند، اما امسال نیز همچون سالهای گذشته صرفا همان درخواست تصویب صدور آرمهای جدید را مطرح کردند بدون اینکه پیشنهاد جدیدی در حوزه محدوده طرح ارائه دهند.
3 سال در حسرت نصب دوربین
حدود 3 سال است که خبر نصب 300 دوربین کنترلی به منظور نظارت دقیقتر بر محدوده طرح ترافیک و برخورد با متخلفان هر بار از سوی یکی از مسوولان مرتبط با امور ترافیک شهر مطرح میشود و به نظر میرسد همه مسوولان ترافیکی شهر در اینکه دیگر وقت آن رسیده محدوده طرح ترافیک بصورت مکانیزه کنترل شود، با یکدیگر هم عقیدهاند.
با وجود این با گذشت 3 سال از این وعده، هنوز حتی یک دوربین هم در محدوده طرح ترافیک نصب نشده است و در این میان مسوولان ترافیکی در وزارت کشور و راهنمایی و رانندگی انگشت اتهام خود را به سمت مسوولان شهرداری تهران بعنوان متولی نصب این دوربینها در محدوده طرح ترافیک نشانه رفتهاند.
دبیرشورای عالی ترافیک شهرهای کشور تنها مسوولی نیست که از کوتاهی شهرداری تهران برای نصب دوربینهای ثبت تخلف در محدوده طرح ترافیک گلایهمند است، زیرا رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز دل پری از این وضعیت دارد.
سرهنگ اسماعیلی در گفتگو با «جامجم» با بیان اینکه در کمتر کشوری محدوده طرح ترافیک با این روش که در تهران در حال اجراست، کنترل میشود، معتقد است اینکه ورود به محدوده طرح ترافیک برای عدهای آزاد و برای عدهای ممنوع باشد به هیچوجه صحیح و منطقی نیست؛ چرا که نمیتوان آوردن خودروی شخصی به بخشی از محدوده شهر را برای عدهای از شهروندان ممنوع کرد. میتوان به عنوان یک راهکار بهتر حق ورود به محدوده طرح ترافیک را برای تمام شهروندان ایجاد کرد اما هزینه مدت زمان حضور هر شهروند در این محدوده را بعنوان عوارض محدوده طرح ترافیک از او گرفت.
آخرین محدوده طرح ترافیک در تهران از خیابان فاطمی به سمت خیابان کارگر، از کارگر به سمت جنوب تا میدان شوش، از شوش به سمت غرب تا خیابان 17 شهریور، از خیابان 17 شهریور تا میدان امام حسین، پل چوبی، شریعتی، مطهری، فاطمی و از فاطمی مجددا تا ابتدای خیابان کارگر است.
شهرداری: وقت مصاحبه نداریم
درحالیکه اصول حرفه خبرنگاری ایجاب میکند برای تکمیل این گزارش نظر مسوولان حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران را به عنوان متولی اصلی بحث محدوده طرح ترافیک و مسائل پیرامون آن جویا شویم اما تلاشهای یک هفتهای ما برای گفتگویی تلفنی هرچند کوتاه و یا حتی حضوری با این مسوولان به دلیل عدم هماهنگی از سوی روابط عمومی حوزه به نتیجه نرسید و این گزارش بناچار بدون اظهار نظر مسوولان ترافیک شهرداری تهران تکمیل شد.
اگرچه سالهاست ساکنان کلانشهرهای کشور و بویژه تهران با معضل لاینحل ترافیک سنگین، ساعتها اتلاف وقت و هزینه دست و پنجه نرم میکنند و مسوولان ترافیکی کشور معتقدند که باید استفاده از خودروی شخصی در خیابانهای شهر قانونمندتر شود، اما همین مسوولان به این واقعیت نیز اذعان کردهاند که نمیتوان حق استفاده از خودروی شخصی را از شهروندان گرفت همانطور که نمیتوان حق ورود به محدوده خاصی از شهر را تنها برای گروهی از شهروندان قائل شد و برای بقیه محدودیت ایجاد کرد؛ شیوه سنتی که نزدیک به 30 سال است برای کنترل محدوده طرح ترافیک در پایتخت اجرا میشود.
به نظر میرسد دیگر زمان آن رسیده که بحث محدوده طرح ترافیک و حواشی مربوط به آن از صدور مجوز گرفته تا نحوه کنترل محدوده از سوی متولیان امر مورد بازنگری قرار گیرد، ضرورتی که تا به امروز از سوی مسوولان حوزه ترافیکی پایتخت آنچنان که باید جدی گرفته نشده است.
پوران محمدی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتوگو با رئیس مرکز پویانمایی صبا مطرح شد
بررسی جامعهشناختی پویش ایران همدل در گفتوگو با عاصمه قاسمی، دکترای جامعهشناسی از دانشگاه ناتینگهام انگلستان
دکتر خجسته، استاد علوم ارتباطات در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد