معاون وزیر کار:

اشتغال بانوان افغانی غیرقانونی است

حمید حاجی ‌عبدالوهاب معاون کارآفرینی و توسعه اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی با عنوان اینکه اشتغال زنان افغانی در کشورمان غیرقانونی است ، گفت: به بانوان افغانی اجازه کار داده نشده است و اگر در منزلی زن افغانی به کار گرفته شود باید حتما مجوز اشتغال داشته باشد.
کد خبر: ۲۵۱۳۴۱

به گزارش ایسنا ، موضوع اشتغال اتباع خارجی از جمله موضوعاتی است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌تواند بر مقوله‌های مختلف اقتصادی کشور تاثیر بگذارد و به همین دلیل در چند سال اخیر بحث ساماندهی اشتغال اتباع خارجی به صورت جدی‌تر مطرح شده که متولی اصلی آن نیز وزارت کار بوده است.

معاون وزیر کار امروز در جمع خبرنگاران آخرین اخبار را در مورد طرح ساماندهی کارگران اتباع خارجی تشریح و با اشاره به افزایش میزان مجازات‌های متخلفان در این امر بیان کرد: مجازات‌های به کارگیری اتباع خارجی غیر مجاز در هر روز پنج برابر حداقل مزد و در صورت تکرار 10 برار حداقل مزد و در صورتی که به این مجازات توجه‌ نشود مجازات تبدیل به زندان خواهد شد.

او در بخشی دیگری از سخنان خود بعد از رونمایی از کارت‌های اشتغال اتباع غیر مجاز ویژگی‌ها و هزینه‌ این کارت را عنوان کرد و نام‌های 13 استانی که اشتغال اتباع خارجی در آنها ممنوع است را برشمرد.

حمید حاجی ‌عبدالوهاب معاون کارآفرینی و توسعه اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی ـ در سخنان خود با اشاره به اهمیت اشتغال در کشور گفت: از دهه‌ 60 تاکنون شاهد ورود روزافزون جوان‌های جویای کار زیادی به بازار کار کشور بودیم و بعد از ورود اتباع خارجی به خصوص افغانی‌ها به کشورمان برای ضابطه‌مند کردن اتباع اقداماتی انجام شد.

وی افزود: طبق قانون کار اتباع خارجی در شرایطی می‌توانند مشغول به کار باشند که دارای پروانه‌ کار باشند و اگر اتباعی بدون پروانه‌ کار به کار گمارده شود این موضوع با مجازات‌هایی همراه خواهد بود.

عبدالوهاب در مورد این مجازات‌ها اظهار کرد: به ازای هر روز بکارگیری اتباع خارجی غیر مجاز در اولین مرتبه آن کارفرما پنج برابر حداقل دستمزد و در دومین مرتبه 10 برابر حداقل دستمزد و در صورتی که از این موضوع استنکاف کند 91 تا 180 روز زندان مجازات خواهد شد.

وی با اشاره به ساماندهی یک میلیون افغانی تحت عنوان آمایش‌های 1 ، 2، 3 و 4 بیان کرد: این افراد هر چند مجوز تردد داشته‌اند اما این به معنای مجوز اشتغال نیست و برای همین از سال گذشته با همکاری سایر وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه طرح ساماندهی اشتغال اتباع خارجی را در دستور کار خود قرار دادیم.

معاون وزیر کار تصریح کرد: آن دسته از افغان‌هایی که از نظر وزارت کار حضورشان در ایران بلامانع بوده در گام اول مورد توجه قرار گرفته و البته استقبال از این پروانه‌ کارها نیز مطلوب بوده و پس از دریافت مدارک مربوطه به صورت متمرکز کارت‌هایی برای این اتباع خارجی چاپ شد و تحویل افغان‌های واجد شرایط داده شده است.

به گفته وی تاکنون از مجموع آن یک میلیون اتباع خارجی برای 175 هزار نفر کارت اشتغال صادر شده است و بسیاری از این یک میلیون نفر افرادی هستند که بیش از 10 سال در ایران حضور داشتند و وزارت کشور نیز در این سال‌ها موظف به ساماندهی کردن آنها بوده است.

عبدالوهاب اضافه کرد: ما برای قانونی‌ و ساماندهی کردن این کارگران این طرح را مورد اجرا گذاشتیم و این به معنای اشتغال بازار جدید کشور نمی‌شود و در آینده نیز کارت‌های اشتغال آنها تبدیل به کارت‌های هوشمند خواهد شد.

طبق سخنان این مقام مسئول یکی از ویژگی‌های طرح ساماندهی کارگران اتباع خارجی این است که هر 15 روز یک‌بار اتباع خارجی باید به اداره‌ کار مربوطه مراجعه کنند و این افراد نمی‌توانند در 13 استان گیلان، خراسان شمالی، اردبیل، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، زنجان، همدان، چهارمحال بختیاری، لرستان و سیستان و بلوچستان مشغول به کار شوند.

وی یادآور شد: البته این محدودیت برای کسانی که زنان ایرانی دارند یا اینکه دارای گذرنامه‌ هستند وجود ندارد اما به دلیل مسائل امنیتی و وضعیت بازار کار کشورمان اشتغال در این استان‌ها ممنوع اعلام شده است.

500 هزار تومان؛ هزینه هر پروانه‌ کار اتباع خارجی

حاجی عبدالوهاب در ادامه مدت اعتبار این کارت‌ها را شش ماه اعلام کرد و گفت: حداکثر تا یک سال هم این کارت‌ها می‌توانند مهلت داشته باشند و هزینه آن برای یک سال ، 500 هزار تومان است.

وی یکی دیگر از ویژگی‌های این کارت را ثبت نشانی محل کار افراد در کارت‌ها ذکر و بیان کرد: بر اساس قانون کار تبعه‌ خارجی اگر محل کار خود را تغییر دهد کارفرما موظف است ظرف 15 روز این موضوع را به اطلاع اداره‌ کار مربوطه برساند.

وی در مورد نوع مشاغلی که این کارگران می‌توانند در آنها مشغول به کار باشند ، اظهار کرد: عمدتا مشاغل سخت به حساب می‌آیند و تعدادشان نیز حدود 40 شغل است که این افراد می‌توانند در این مشاغل مشغول به کار شوند.

وی تصریح کرد: اگر اتباع خارجی با سرمایه‌ بیش از 300 هزار دلار شغلی را برای خود راه‌اندازی کند، نیز می‌تواند در کشورمان مشغول به کار باشد و از طریق مراجع رسمی باید به سازمان مربوطه مراجعه و سپس کار خود را شروع کند.

وی در مورد هزینه‌ پروانه‌های کار برای اشتغال اتباع خارجی خاطرنشان کرد: ما سال گذشته بر اساس قانون برای هر کارت اشتغال اتباع خارجی 70 هزار تومان دریافت کردیم و در سال جاری هر چند 500 هزار تومان برای یک‌سال اعلام شده اما به تناسب مدت اشتغال کارگران این رقم متفاوت خواهد بود.

معاون وزیر کار در ادامه با عنوان اینکه اشتغال زنان افغانی در کشورمان غیر قانونی است ، گفت: به بانوان افغانی اجازه کار داده نشده است و اگر در منزلی زن افغانی به کار گرفته شود باید حتما مجوز اشتغال داشته باشد که مجوز هم به آنها داده نمی‌شود بنابراین این کار قانونی نیست.

دریافت شش میلیارد تومان جریمه از متخلفان

وی در بخش پایانی سخنان خود در مورد میزان دریافتی از متخلفان در زمینه بکارگیری اتباع خارجی غیر مجاز عنوان کرد: در سال گذشته شش میلیارد تومان از کارفرمایان متخلف جریمه دریافت شد.

عبدالوهاب در پایان از جمله استان‌هایی که کارگران اتباع خارجی بیشتری در آنها مشغول به کار هستند را استان‌های خراسان، قم و تهران عنوان کرد و یادآور شد: کارفرمایانی که قصد استفاده از کارگران اتباع خارجی دارند و یا کارگران اتباع خارجی که قصد دارند در کشورمان مشغول به کار شوند می‌توانند برای این کار از طریق سایت www.amayesh3.ir اقدام کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها