با کمک فناوری نانو

رشد سلول های سرطانی مهار شد

گروهی از پژوهشگران دانشگاه تهران، با بررسی تاثیر نانوذرات دی اکسید تیتانیوم بر سازوکار سلولها در محیط آزمایشگاه، شیوه جدیدی را برای مهار رشد سلول‌های سرطانی ارایه کردند.
کد خبر: ۲۴۸۳۰۲

به گزارش ایرنا، این پژوهش به‌عنوان بخشی از پروژه کارشناسی ارشد «زهرا نقدی قشلایی» از مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران انجام شده است.

نقدی قشلایی، محقق این طرح گفت: برای مطالعه اثر نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم بر مکانیسم سلول‌ها، از واکنش نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم با پروتئین میکروتوبول مغز گوسفند استفاده شد.

وی اضافه کرد: این پروتئین شباهت زیادی با نوع انسانی آن دارد و غیر از مغز در همه بافت‌های بدن یافت‌ می‌شود. این پروتئین نقش زیادی در مکانیسم سلول‌ها داشته و هرگونه اختلال در آن، به‌عنوان عاملی مضر برای بدن به ‌شمار می‌آید.

این محقق در مورد چگونگی انجام این پژوهش گفت: ابتدا مغز تازه گوسفند را با بافرهای مخصوص هموژنیزه کرده، سپس در سرما و گرما، این ماده را، به ‌صورت متناوب سانتریفوژ و پروتئین مورد نظر را از آن استخراج نمودیم.

وی افزود: اثر نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم را در غلظت‌های مختلف، روی پلیمریزاسیون پروتئین دیمر به فیلامنت با روش توربیدومتری در دستگاه اسپکتروسکوپی UV مطالعه شد و پژوهش بر روی تشکیل فیلامنت‌ها به ‌کمک میکروسکوپ الکترونی صورت گرفت و در پایان، اثر نانوذرات بر ایجاد بریدگی در پروتئین بررسی شد.

نقدی گفت: در این پژوهش، نانوذره دی‌اکسید تیتانیوم، یک بار تحت اشعه فرابنفش و بار دیگر بدون اشعه فرابنفش قرار گرفت که نتایج حاکی از آن است که نانوذره‌ای که تحت اشعه فرابنفش قرار گرفته، باعث بریده شدن و از بین رفتن سلول‌های این پروتئین می‌شود. از این‌رو، از نتایج این پژوهش، می‌توان در مهار رشد سلول‌های سرطانی بهره گرفت.

جزئیات این پژوهش که به‌عنوان بخشی از پروژه کارشناسی ارشد زهرا نقدی قشلایی و با همکاری دکتر غلامحسین ریاضی و دکتر شهین احمدیان استادیار مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران انجام شده ، در مجله Acta Biochimica et Biophysica Sinica (جلد40، صفحات 782-777، سال 2008) منتشر شده ‌است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها