گروه اقتصاد: رئیس کل بانک مرکزی دیروز و در برابر چشم و گوش ده‌ها خبرنگار وعده‌ای داد که تحقق آن، آرمان و خواسته هر ایرانی محسوب می‌شود: نرخ تورم را تا پایان امسال تک رقمی می‌کنیم. به گزارش خبرنگار ما، محمود بهمنی دیروز صبح در کاخ بانک مرکزی افزود: ما برای کاهش نرخ تورم یک برنامه 2 مرحله‌ای داریم؛ در مرحله اول تا شهریورماه نرخ تورم را به 15 درصد و سپس تا پایان سال به زیر 10 درصد رسانیده، تک رقمی می‌کنیم.وی خاطرنشان کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه کاهش یافته‌، اما میانگین تورم سال 87 حدود 25 درصد بوده است. با این حال نرخ تورم در اسفند 87 در مقایسه با مهرماه 87 از 5/29 درصد به 5/17 درصد رسیده است که بسیار معنی‌دار است.
کد خبر: ۲۴۵۶۵۱

وی افزود: ما برای دستیابی به تورم تک‌رقمی شروع به کاهش نرخ رشد نقدینگی کرده‌ایم و این نرخ هم‌اکنون در پایان سال 87 به 1/16 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که نرخ رشد نقدینگی طی سال‌های 83 تا 86 با روند صعودی به ترتیب 2/30، 3/43 درصد، 4/39 درصد و 1/27 درصد رسیده بود و می‌بینیم الان به چه رقم مناسبی رسیده است. وی تصریح کرد: امسال نیز سخت روند نقدینگی را زیرنظر داریم و یکی از راه‌های آن کنترل نقدینگی تزریق شده به بخش صنعت است.

نرخ سود بانکی: 12 درصد

رئیس کل بانک مرکزی همچنین از نهایی شدن بسته سیاستی پیشنهاد شده از سوی این بانک توسط دولت با اعمال اصلاحات و افزوده شدن یک ماده به آن خبر داد و گفت: با ابلاغ این بسته بسیاری از نرخ‌های بانکی که قبلا نامشخص و بلاتکلیف بوده، روشن شد.وی افزود: بر این اساس نرخ سود بانکی (سود عقود مبادله‌ای)‌ در حد 12 درصد تثبیت شد و نرخ سود سپرده‌های بانکی با 5/1 درصد کاهش از 19 درصد به 5/17 درصد رسید که این نرخ با توجه به برنامه‌های کاهش نرخ تورم باز هم کاهش خواهد یافت.وی اظهار کرد: با این حال بانک‌های خصوصی در صورتی که ترازنامه آنها در خردادماه نشان از استحصال سود اضافی بدهد، می‌توانند نرخ سود بیشتری را به سپرده‌ها بپردازند.بهمنی تصریح کرد: نرخ سود عقود مشارکتی بر اساس سود واقعی و قانون عملیات بانکداری بدون ربا محاسبه می‌شود.وی خاطرنشان کرد: نرخ سود اوراق مشارکت نیز در رقم 16 درصد به تصویب رسیده است.

وام می‌دهیم

رئیس کل بانک مرکزی درباره نگاه بسته سیاستی به پرداخت تسهیلات گفت: ما تسهیلات خرد و جعاله 2 میلیون تومانی خودرو و 50 میلیون تومانی واحدهای تولیدی کوچک را جزو عقود مبادله‌ای در نظر گرفته‌ایم.وی افزود: در سال جاری بخش کشاورزی 25 درصد، بخش صنعت و معدن 35 درصد و بخش مسکن و ساختمان 20 درصد تسهیلات بانکی را به خود اختصاص می‌دهد.وی گفت: زمان پرداخت تسهیلات به اشخاص حقیقی 15روز و به اشخاص حقوقی 45 روز تعیین شده است.

بهمنی درباره وام مسکن نیز اظهار کرد: پرداخت وام خرید مسکن همچنان ممنوع است؛ اما برای احداث مسکن 25 میلیون تومان وام می‌دهیم.وی خاطرنشان کرد: البته برای فروش اقساطی مسکن نیز در آینده تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شود که رقم آن از 18به 25 میلیون تومان افزایش می‌یابد.رئیس کل بانک مرکزی از تحول و احتمالا افزایش کارمزدهای بانکی خبر داد و افزود: رقم کارمزدهای بانکی واقعی شده و افزایش می‌یابد؛ اما بانک‌ها می‌توانند تا 50 درصد کارمزدها را به مشتریان خوش‌حساب تخفیف دهند.بهمنی از اختصاص 23 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: با این تسهیلات امیدواریم نرخ رشد اقتصادی کشور که سال 87 معادل 2/5 درصد بود، امسال 2 درصد افزایش یابد.

وی درباره تاسیس شعب بانک‌های خارجی در ایران نیز افزود: دولت به بانک‌های خارجی که اقدام به تاسیس شعبه در ایران کنند، 3 درصد بیشتر از نرخ بین‌المللی سود می‌پردازد.وی خاطرنشان کرد: ارمنستان، مالزی، عراق و افغانستان تاکنون موفق به اخذ مجوز تاسیس بانک در ایران شده‌اند.وی با اشاره به تشکیل شورای پول و اعتبار در دل کمیسیون اقتصادی دولت گفت: در این جلسات 2 نماینده مجلس نیز به عنوان ناظر حضور دارند.

رئیس کل بانک مرکزی از ضابطه‌مند شدن قرعه‌کشی بانک‌ها براساس بسته سیاستی خبر داد و افزود: قرعه‌کشی نباید بیش از 2بار در سال باشد و فاصله آن نیز باید حداکثر 10 روز با سقف جوایز 25 میلیون تومان یا کالای ساخت داخل باشد.

وی از ذخیره‌سازی 3000 سکه طلا برای مقابله با رشد احتمالی قیمت سکه خبر داد و اظهار کرد: این سکه‌ها سال پیش ضرب و ذخیره شده است.وی درباره انتقادات وارده به بانک مرکزی درباره نرخ تورم که به کاهش حداقل دستمزد کارگران در سال جاری منجر شد، تصریح کرد: بررسی‌های بانک مرکزی نشان داد که نرخ تورم رو به کاهش است و اگر در ماه‌هایی از سال دستمزد ثابت از نرخ تورم بیشتر می‌شد، امکان اخراج کارگران وجود داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها