رئیس سازمان پزشکی قانونی:

مواد مخدر در ایران تقلبی و حاوی سیانور است

رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: اکثر مواد مخدری که در کشور عرضه می‌شود حاوی ترکیبات شیمیایی و مواد تقلبی و خطرناکند به طور که گاهی به علت وجود برخی مواد شیمیایی مانند سیانور، مصرف این مواد در دم باعث مرگ می‌شود.
کد خبر: ۲۲۰۲۱۵

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن عابدی در جمع خبرنگاران در محل سازمان پزشکی قانونی، افزود: مواد مخدر یکی از گرفتاری‌های اصلی کشور ماست، این مواد طیف گسترده‌ای دارند و واقعاً نمی‌توان با صراحت گفت کدام یک از آنها خطرناک‌تر هستند و بیشتر موجب مرگ و میر می‌شوند.

وی اضافه کرد: اکثر مواد مخدر و اعتیاد آور موجود در کشور حاوی مواد شیمیایی و ترکیبات غیر معمولی هستند که قاچاقچیان مواد مخدر برای کسب سود بیشتر به آن اضافه می‌کنند، آنان به هیچ اصول اخلاقی پایبند نیستند و هر تغییری را در مواد مخدر انجام می‌دهند تا مشتریان خود را فریب دهند و به سود بیشتر برسند.

وی گفت: در مواد مخدر و صنعتی موجود در بازار از ترکییات بی اثر و داروهای معمولی گرفته تا مواد بسیار خطرناک وجود دارد و حتی سیانور هم در مواد مخدر پیدا می‌شود، هیچ ترکیب ثابتی برای یک ماده مخدر در کشور وجود ندارد.

عابدی افزود: اکثر مواد مخدر تزریقی حاوی مواد شیمیایی مرگ آور هستند، برخی از این مواد حتی موجب مرگ آنی می‌شوند و برخی دیگر به علت تحریب سیستم عصبی و عوارض دراز مدت مرگ تدریجی را برای مصرف کننده باعث می‌شود.

وی اضافه کرد: قاچاقچیان مواد مخدر به علت ممنوع و غیر قانونی بودن این مواد از این فضا حداکثر سوء استفاده را برای رسیدن به سود بیشتر می‌کنند و خطرناکترین مواد را به جای مواد مخدر به معتادان تحمیل می‌کنند.

وی گفت: همین قضیه درباره الکل هم مصداق دارد، چند روز پیش 40 نفر در بندرعباس به علت مصرف الکل متانول در بیمارستان بستری شدند که از این تعداد 12 نفر مردند و جسد آنها به پزشکی قانونی ارجاع شد.

وی افزود: الکل چوب یا الکل متانول حاوی مواد سمی است که اگر اثر تخریبی آن در چشم تثبت شود کوری ناشی از آن دیگر قابل برگشت نیست و البته مصرف بیشتر آن به خصوص اگر حاوی ترکیبات تقلبی دیگر باشد می‌تواند منجر به مسمومیت شدید و مرگ فرد شود، بسیاری از افراد متقلب در کشور برای رسیدن به سود بیشتر در الکل اتانل مقداری الکل صنعتی یا الکل چوب هم اضافه می‌کنند تا سود بیشتری به دست آورند.

وی همچنین درباره گازگرفتگی در فصل سرما گفت: تا آذر سال گذشته شاهد کاهش 12درصدی مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی در کشور بودیم اما در ماه دهم به علت شدت سرما ناگهان میزان مرگ ناشی از گازگرفتگی در کشور 19درصد افزایش یافت، امسال نیز شاهد افزایش مختصر زیر 5 درصدی مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی در 8 ماه گذشته هستیم.

وی اضافه کرد: گازگرفتگی در کشور ما به عوامل مختلفی بستگی دارد، علت مهم آن این است که گاز منوکسید کربن بی‌رنگ و بی‌بو است و افراد متوجه آن نمی‌شوند، مسئله دیگر این است که مردم با وجود گذشت چندین سال از جایگزین شدن سوخت گاز شهری به جای سوخت‌های فسیلی قدیمی، هنوز آگاهی کافی درباره شیوه درست مصرف آن ندارند.

وی گفت: در گذشته که مردم از ذغال در کرسی‌ها استفاده می‌کردند به طور سنتی آموخته بودند تا زمانی که ذغال سرخ است نباید آن را به اتاق آورد، زیرا ذغال در زمانی که در حال گداختن است گاز co منتشر می‌کند، بسیاری از مردم این مطلب علمی را نمی‌دانستند اما به طور سنتی رعایت می‌کردند.

عابدی افزود: اکنون بخاری‌های گازی جایگزین شده است اما همه مردم هنوز فرهنگ استفاده مناسب از آن را نیاموخته‌اند، هنوز در برخی از خانه‌ها از بخاری‌های گازی بدون دودکش استفاده می‌شود، روش درست دودکش‌گذاری و به وسیله فرد کارشناس انجام نمی‌شود و البته بسیاری از ساختمان‌ها نیز از این نظر ایمن ساخته نشده‌اند.

وی همچنین به «سندروم آخر هفته» اشاره کرد و گفت: همواره در آخر هفته‌های فصول سرد سال به علت حضور بیشتر مردم در خانه‌ها و نیاز بیشتر به گرما و ‌آب گرم شاهد نشت بیشتر لوله‌های موتورخانه های آپارتمان‌ها به داخل ساختمان هستیم و همین امر میزان گازگرفتگی و مرگ ناشی از آن را در این ایام بیشتر می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها