با توجه به مزیتهای اقتصادی، بازرگانی و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی آبراه اروندرود، کارشناسان لایروبی این رودخانه راهبردی را ضرورتی اجتناب ناپذیر می دانند.
کد خبر: ۲۱۶۹۱۳

به گزارش واحد مرکزی خبر، این در حالیست که لایروبی اروند رود یکی از مهمترین مصوبات دولت در سفر به استان خوزستان بود بر همین اساس موضوع لایروبی اروندرود در شمار یکی از سرفصلهای تفاهم نامه ایران و عراق قرار گرفت.

اروندرود به طول 190 کیلومتر یکی از رودخانه های پهناور کشور در مرز مشترک با عراق قرار دارد این رودخانه از همریزش رودهای دجله و فرات و سپس کارون پدید آمده است.

آبراه اروند شهرهای آبادان، خرمشهر، اروندکنار و برخی از شهرهای عراق را به خلیج فارس و آبهای آزاد متصل می‌کند.

عملیات لایروبی اروندرود که مرز مشترک آبی جمهوری اسلامی ایران و عراق است از سال 1356 تاکنون انجام نشده است.

اروندرود از دیر بازمحل تردد کشتی‌های تجاری، باری و صیادی بوده اما در حال حاضر به دلیل وجود کشتی های مغروقه و افزایش رسوبات مشکلات فراوانی برای تردد شناورها به ویژه‌کشتی‌هایی باتناژ هشتاد هزار تن به بالا به وجود آورده است.

در این حال محمد مجید الشیخ سفیر عراق در ایران اعلام کرد: دولت عراق درخواست حضور هیاتی از کشورمان برای گفتگو درباره لایروبی اروندرود از کشتی ها و قایقهای غرق شده را مطرح کرده است.

وی گفت: متخصصان عراقی آماده حضور در مبادی مرزی دو کشور برای تثبیت علامتهای مرزی هستند که پس از لایروبی اروندرود آن را محقق خواهند کرد.

متولی اصلی لایروبی اروندکنار وزارت امور خارجه ایران است و این کار بر اساس پروتکل 1975 الجزایر انجام می گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها