رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه شد

جام جم آنلاین - عبدالله گل نخست وزیر ترکیه روز سه شنبه 11 مارس از مقام خود استعفا داد.با استعفای وی احمد نجدت سزر ، رئیس جمهور ترکیه ، رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه را به مقام نخست وزیری
کد خبر: ۲۱۶۶۶
ترکیه منصوب کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی کانال دو فرانسه ، رجب طیب اردوغان علی رغم پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات مجلس به دلیل محروم شدن از شرکت در انتخابات نمی توانست به مقام نخست وزیری برگزیده شود ، زیرا براساس قانون اساسی ترکیه نخست وزیر باید عضو مجلس باشد.
اما حزب عدالت و توسعه که در انتخابات توانسته بود اکثریت کرسی های نمایندگی مجلس ترکیه را کسب کند ، با تغییر قوانین ، محرومیت وی از شرکت در انتخابات را لغو کرد.
درخلال این مدت عبدالله گل معاون دبیرکل حزب عدالت و توسعه عهده دار مقام نخست وزیری بود.
پس از پیروزی اردوغان در انتخابات میاندوره ای استان سیرت در ترکیه ، مانع از سر راه وی برای کسب مقام نخست وزیری برداشته شد و همان گونه که انتظار می رفت ، عبدالله گل از مقام خود به عنوان نخست وزیر استعفا داد تا رجب اردوغان بتواند به این مقام منصوب شود.
به دنبال استعفای عبدالله گل ، احمد نجدت سزر رئیس جمهور ترکیه پس از یک ملاقات سی دقیقه ای با اردوغان وی را به مقام نخست وزیری ترکیه منصوب نمود.
اردوغان پس از انتصاب به مقام نخست وزیری اعلام کرد ، دولت خود را به زودی تشکیل می دهد و چند تغییر در هیات دولت خواهد داد.

آیا نخست وزیر ترکیه تغییر می کند؛
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها