1,6 تریلیون بیت تبادل روزانه اطلاعات در دنیای اینترنت

بسیاری از کاربران همیشه از خود می پرسند روزانه چه میزان دیتا در شبکه اینترنت مبادله می شود؛ در قلب اینترنت جایی که دیتایی مورد مبادله میان تمامی سرورها و رایانه ها در جهان مانیتور شده و از آنجا عبور می کند ، اگرچه تحلیل حجم وسیعی از اطلاعات امکان پذیر نیست
کد خبر: ۲۱۵۳۰
اما می توان با ثبت شماره کنتور از روی مبادی ورودی و خروجی میزان ترافیک دیتا را فهمید.
جواب به این سوال را موسسه IDC در تازه ترین بررسی خود اعلام نمود.
در این گزارش آمده است طبق Logهای ثبت شده روی سرورها و روترهای اصلی اینترنت که مسوولیت Routing و مسیریابی و مسیردهی اطلاعات را دارند ، روزانه 180پتا بیت معادل 1621295865853378560بیت دیتا جابجا می شود.
همان طور که می دانید هر بیت طبق محاسبات باینری (دوتایی) می تواند عدد صفر یا یک باشد و بر همین اساس نیز محاسبات در قلب اینترنت و روی سرورهای مادر صورت می گیرد.
مطابق آمار تا پایان سال 2002 روزانه 180پتا بیت اطلاعات مبادله شده که برحسب پیش بینی ها این رقم تا سال 2007 به 5175پتابیت خواهد رسید که در این میان اطلاعات مبادله شده توسط کتابخانه کنگره به تنهایی 10ترابایت می باشد.
IDC همچنین معتقد است میزان دیتای استفاده شده و قابل دانلود از طریق کاربران تنها از کتابخانه کنگره تا 64هزار برابر افزایش حجم به طور روزانه خواهد داشت .
اما برخی کارشناسان رشد ترافیک اینترنت را کند دانسته و ریشه آن را در مریضی صنایع مخابراتی و ارتباطی می دانند.
استرلینگ پرین از محققان برجسته شبکه در IDC با این نظر مخالف است و می گوید نه تنها رشد ترافیک اینترنت کند نیست بلکه ظرف 5سال آینده از نظر رقمی حدود 30برابر آنچه اکنون وجود دارد ، خواهد شد.
شکی نیست که بازار مخابرات اپتیک با مشکلات بزرگی دست به گریبان است و باید خود را با افزایش بی سابقه ترافیک دیتا و صدا (Voice) روی شبکه وفق دهد که در این میان وقوع انقلاب جدیدی در صنایع اپتیک و مدیریت نو بر نقل و انتقال دیتا در سطح کلان بنا به گفته پرین ضروری به نظر می رسد.
وی می افزاید: اگرچه رشد تعداد کاربران اینترنت نقش بسزایی در افزایش ترافیک اینترنت دارد ، اما بالا رفتن حجم بالای اطلاعات برای هر کاربر در روز به طور متوسط نقش مهمتری را در این میان بازی می کند که دسترسی به اینترنت 2 و ارسال دیتای تصویری با کیفیت های عالی به صورت LIVE یا ondemand یکی از فاکتورهای اصلی قلمداد می شود که ظرف چند سال بعد به صورت یک امر طبیعی میان کاربران عادی توسعه خواهد یافت.
بازار پهنای باند و رفتن به سوی E1 های خانگی اگرچه اکنون کمی زیادی به نظر می رسد اما در آن زمان با کاهش هزینه ها و استفاده از فناوری پیشرفته در دسترس همگانی قرار می گیرد.
براین اساس تا 2007 حدود 60 درصد ترافیک اینترنت در دست کاربران است و 40 درصد مابقی آن در دسترس بیزینس ها قرار می گیرد.
یک سوال دیگر می ماند و این که در سال 2007 روزانه چند بیت دیتا روی اینترنت مبادله می شود؛ به گفته IDC : حدود 46612256143284633600 بیت در روز!.
واحدهای اندازه گیری حجم دیتا
با توجه به مطلب میزان تبادل دیتا روی اینترنت بد نیست تا واحدهای اندازه گیری حجم اطلاعات را به طور کامل از ابتدا تا انتها یک بار با یکدیگر مرور کنیم.
همان طور که می دانید NIBBLE کوچکترین واحد در تعاریف رایانه ای است که هر 4تای آن معادل یک بیت محاسبه می شود.
اما بیت به صورت باینری محاسبه شده و معادل آن یا عدد یک است یا صفر.
بنابراین هر 8بیت در کنار هم یک بایت را تشکیل می دهد که معادل یک کارکتر در تعاریف گنجانده شده است.
اما از کنار هم قرار گرفتن 1024بایت یعنی 8192بیت ، یک کیلوبایت یعنی 2 به توان 10درست می شود که تقریبا نصف صفحه تایپی را به عنوان فضای چاپی اشغال می کند.
از کنار هم قرار گرفتن 1024کیلوبایت یعنی یک میلیون و 48هزار و 576بایت یا 8میلیون و 388هزار و 608بیت ، یک مگابایت تشکیل می شود.
سپس با تجمع 1024مگابایت ، یک گیگابایت و از تجمع 1024گیگابایت یک ترابایت و 1024ترابایت یک پتابایت و 1024پتابایت یک اگزابایت تشکیل می شود.
زتابایت و یوتابایت نیز در رده های بالاتر جای می گیرند.

ALIREZA KHORASANI
khorasani@jamejamdaily.net
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها