امریکا در سراسر جهان 500 پایگاه نظامی دارد

باز شدن پرونده عراق و تحولات منطقه خلیج فارس ، باعث گشایش یکی از مهمترین مسائل امنیتی و نظامی یعنی پایگاه های نظامی امریکا در جهان شد و این امر با این پرسش تشدید یافت که امریکا چگونه می تواند بدون نیاز به دولتهای اطراف عراق
کد خبر: ۲۱۱۴۷

، به این کشور حمله کند و به اهداف خود در این کشور دست یابد. گزارش های رسمی امریکا ، صادره از وزارت دفاع این کشور - پنتاگون - از وجود نزدیک به 500پایگاه نظامی امریکایی در 140کشور جهان حکایت می کند که در آنها حدود 435هزار سرباز امریکایی متمرکز شده اند، حدود 168هزار نفر کارمند دارد و 47هزار نیروی دریایی و حدود 400هزار خانواده امریکایی که اعضای خانواده سربازان و کارمندان هستند و به عبارتی در مجموع حدود یک میلیون امریکایی در این پایگاههای نظامی در سراسر جهان زندگی می کنند. گفتنی است این پایگاه ها ، عملیات حمل و نقل و پشتیبانی لازمه از نیروهای امریکایی را در زمان مناسب چه زمان جنگ آینده اش با عراق ، یا هر جنگ دیگر به عهده دارند و این پایگاه ها زاییده حوادث امروز 11سپتامبر نیستند و از مدتها پیش ایجاد شده اند. ممکن است این اعداد و ارقام نظامی برای بسیاری تعجب آور باشد، ولی زمانی که بدانیم بودجه نظامی امریکا سالانه حدود 396میلیارد دلار (بر اساس بودجه سال 2003) یعنی حدود 36درصد کل همه هزینه های نظامی جهان است ، این تعجب برطرف خواهد شد. بر اساس این گزارش ها، اولین پایگاه نظامی ساخته شده ، «فورت ستوکتون» بود که سال 1946 بالای کوه «ترسییدیو» برای دفاع از شهر سان دیگو در خلال جنگ مکزیک ساخته شد و به مرور ، تعداد این پایگاه ها فزونی یافت تا این که پایگاه «اوکیناوا» در ژاپن با ظرفیت 50هزار سرباز امریکایی ، حدود 50سال پیش ساخته شد. از دیگر پایگاه های مهم امریکایی می توان پایگاه گواتمالا در کوبا و پایگاه سوبیک بای را در فیلیپین نام برد که به دنبال جنگ اسپانیا - امریکا در سال 1898 ساخته شدند و بعد از آن هم پایگاه های نظامی امریکا در آلمان و ژاپن به دنبال جنگ جهانی دوم قابل ذکر است . این پایگاه ها را بر اساس نقاط جغرافیایی آنها می توان به 4دسته تقسیم کرد :

پایگاه های منطقه خلیج فارس : ارقام نشان می دهد تعداد سربازان امریکایی موجود در این پایگاه ها حدود 10هزار سرباز و 350هواپیمای نظامی 4هواپیمابر از نوع یو.اس .اس انترپرایز ، یو.اس .اس کارل ننترن ، یو.اس .اس تئودور روزولت و یو.اس .اس کیتی هاوک است . نیروهای امریکایی در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه در کشورهای ترکیه ، سعودی ، کویت ، بحرین ، قطر، عمان و... حضور دارند. این نیروها کنار ناوگان هفتم در دریای عرب و ناوگان پنجم در خلیج فارس و ناوگان ششم در مدیترانه هستند.
پایگاه های اقیانوس آرام : امریکا از زمان جنگ سرد و بحران موشک های کوبا، تعدادی پایگاه نظامی در مجموعه جزایر اقیانوس آرام ایجاد کرده است که البته با فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد ، از اهمیت آنها کاسته شد و در حال حاضر، تمرکز بر منطقه شرق و میانه آسیا است ، البته این پایگاه ها بدون استفاده نمانده اند و مثلا از پایگاه گوانتانامو در جزیره جوام کوبا، به عنوان زندان اعضای حرکت القاعده استفاده می شود.
پایگاه های آسیای میانه : گزارش استراتژی شرق آسیا که از سوی وزارت دفاع امریکا منتشر می شود، اشاره می کند که ولایات متحده امریکا ، تصمیم بر استمرار حضور نظامی اش در آسیای میانه دارد ، گرچه انتظار می رفت تعداد سربازانش را پس از این که در سال 1995 به یکصد هزار نفر از 135هزار نفر در سال 1993 کاهش داده بود ، باز کاهش دهد.
پایگاه های امریکا در ژاپن : امریکا، هم پیمانی امنیتی اش با ژاپن را یکی از مهمترین ارکان حضورش در آسیای میانه می داند ، کما این که پایگاه اوکیناوا در ژاپن ، از قدیمی ترین پایگاه های نظامی امریکا محسوب می شود که 50سال سابقه دارد و حدود 47هزار سربار امریکایی را در خود جای داده و حضور ایشان باعث بحث و جدلهای بسیاری شده است ، امریکا حضور ایشان را با توجه به نزدیکی به چین و شبه جزیره کره یک ضرورت استراتژیک می داند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها