اختلاف نظر درباره عملیات جنگی

جمعه 5اسفند 1362 (ادامه) : برنامه این بود که شب ، با نیروهای تازه نفس که هلی برد شده بودند، عمل کنند و العزیر را پس بگیرند و در جنوب جزایر عمل کنند و الحاق صورت گیرد.
کد خبر: ۲۰۹۹۵
این عملیات قبل از فرماندهی من در ستادها و به خصوص ستاد مرکزی ، تصویب شده است . ابتکار از سپاه بود. فرماندهی سپاه ، معتقد است با عملیات کلاسیک عادی ، نمی شود دشمن را شکست داد و باید از نقاطی که دشمن غافل است ، به شیوه های خاص سپاه وارد عمل شد. مثل همین هور، جزیره و... اما فرماندهی ارتش این گونه عملیات را با آموزشها، تجربه ها، ابزار و پرسنل خود، منطبق نمی دانند و مایل نیستند در آن شرکت کنند. مستقلا هم نمی توانند عملیات قابل توجهی انجام دهند. این تضاد، کار را به اینجا رسانده که فردی خارج از نیروهای مسلح مثل من مسوول هماهنگی و فرماندهی شود. دستور را عمل می کنند اما چون اعتقادی به آن ندارند، بازده مطلوبی ندارد. باید از این تجربه ، برای عملیات های آینده از ابتدای طراحی و مقدمات استفاده کنیم .
شنبه 6اسفند 1362 : صبح خیلی زود بیدار شدیم . بعد از نماز، از قرارگاه نجف اطلاع گرفتیم . معلوم شد که دیشب عمل الحاق انجام نشده است ؛ به خاطر این که در طلائیه ، میدان مین را نتوانسته اند باز کنند. از داخل جزیره مجنون هم عمل نکرده اند. در کنار دجله ، نیروهای شمال و جنوب ما، توانسته اند ملحق شوند ولی عزیر را پس نگرفته اند. در مجموع کار مهمی انجام نشده است . مراتب را به آقای خامنه ای اطلاع دادم . قرار شد در قرارگاه نجف ، جلسه مشورت برای حل مشکل داشته باشیم . خبر دادند که یکی از دو هواپیمای ما که برای زدن بعقوبه رفته بودند، مورد اصابت قرار گرفته و در خاک خودمان سقوط کرده است . برای بررسی وضع جبهه ها و اتخاذ تصمیمات به قرارگاه نجف رفتیم . آقای صیاد شیرازی هم آمد. در بین راه از منطقه بارگیری و پرواز هلی کوپترها بازدید کردم ؛ وسعت و عظمت کار، مرا تحت تاثیر قرار داد. سرهنگ جلالی را تحسین کردم . یک سایت هاگ را برای فعال کردن سایت دیگر، تعطیل کردیم ؛ به خاطر کمبود قطعات . در قرارگاه نجف ، وضع نیروهایمان در جزایر مجنون و کنار دجله را بررسی کردیم . اعتماد به نفس بهتری به دست آورده اند. آقای صیاد شیرازی برای عملیات شب آینده که به منظور ایجاد راه زمینی به جزایر و رخنه در دشمن ، طراحی شده است ، شرطهای غیرقابل حصول پیشنهاد می کرد که آقایان موسوی و لطفی افسران گمارده شده خودش رای برخلاف او دادند. تصمیم برای عمل شب آینده گرفته شد و مرحله بعد از آن به عنوان عبور از خط تا پل نشوه ، به قرارگاه کربلا واگذار شد. آقای صیاد پس از اتخاذ تصمیم ، نظامی وار می پذیرد ؛ گرچه در عمل ، دلسردانه عمل می شود.

روزهای پر التهاب در جبهه ها
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها