یکی از تحلیل‌های محرمانه نهادهای اطلاعاتی ایالات‌متحده که مراحل نهایی تکمیل خود را پشت سر می‌گذارد احتمال در گرفتن موج جدیدی از خشونت‌ها در عراق را به دلیل اهمال در حل و فصل تنش‌های قومی و فرقه‌ای در این کشور ممکن دانسته که چنین شرایطی می‌تواند به از دست رفتن دستاوردهای عملیات افزایش نیرو طی یک سال گذشته منجر شود.
کد خبر: ۲۰۸۸۵۵
گروهی از مقامات ارشد آمریکایی که از محتوای ارزیابی اطلاعات جدید نهادهای اطلاعاتی که قرار است به زودی منتشر شود، آگاهی دارند تکمیل و انتشار آن را قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در روز  4 نوامبر (14 آبان) نامحتمل می‌دانند. ارزیابی اطلاعات ملی، مهمترین سند اطلاعاتی در آمریکاست که هر ساله منتشر می‌شود و تنها در اختیار رئیس‌جمهور، اعضای کابینه و قانونگذاران کنگره قرار می‌گیرد اما در اکثر موارد بخش‌هایی از آن توسط کسانی که گزارش را دریافت می‌کنند در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

گزارش جدید که نتیجه همکاری بین 16 نهاد اطلاعاتی آمریکاست در صورت انتشار قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ممکن است به دلیل تقارن با موضع‌گیری‌های باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات برای راهیابی به کاخ‌سفید و جان مک‌کین، رقیب جمهوریخواهش برنتیجه انتخابات تاثیرگذار باشد و به همین دلیل گمان می‌رود انتشار آن به بعد از برگزاری انتخابات موکول شود.

یافته‌های گزارش جدید سایه تردیدی بر ادعاهای مک‌کین خواهد افکند که اصرار دارد ایالات‌متحده در مسیر پیروزی در عراق قرار دارد و دستاوردهای طرح افزایش نیرو که در قالب آن 30 هزار سرباز تازه‌نفس به این کشور اعزام شدند را زیر سوال خواهد برد. بدتر آن که مک‌کین از هواداران پروپا قرص این طرح در کنگره بود و تلاش زیادی برای تصویب آن به عمل آورد.

البته مک‌کین در آن سوی ماجرا ممکن است یافته‌های این گزارش را دستاویزی برای درست خواندن دیدگاه خود مبنی بر لزوم حفظ نیروهای آمریکایی در عراق تا زمان برقراری ثبات کامل در این کشور قرار دهد. این بدان معنا نیست که این گزارش کاملا به نفع اوباما خواهد بود. حداقل تاثیر این گزارش بر رویکردهای اوباما در قبال جنگ عراق این است که او قادر نخواهند به وعده خود برای خارج کردن بخش اعظم 152 هزار نیروی آمریکایی در عراق عمل کند و چاره‌ای جز تمدید ماموریت این نیروها در عراق نخواهد داشت.

دیدگاه بدبینانه تحلیلگران ارشد اطلاعاتی آمریکا در قبال تحولات آتی عراق در حالی مطرح می‌شود که مردم عراق طی هفته‌های اخیر آرام‌ترین روزها پس از آغاز تهاجم ائتلاف تحت رهبری آمریکا به این کشور در ماه مارس سال 2003 میلادی را تجربه می‌کنند و حدفاصل ژوئن تا آگوست امسال خشونت‌ها در قیاس با مدت مشابه سال قبل 77 درصد کاهش را نشان می‌دهد. مقامات ارشد ارتش آمریکا ادعا دارند دلیل اصلی این دستاورد اعزام 30 هزار نیروی عراقی در سال گذشته در قالب عملیات افزایش نیرو (Surge) بوده است. البته مولفه‌های دیگری چون اعلام آتش‌بس نیروهای سپاه مهدی جنبش صدر و تشکیل شوراهای بیداری را هم نبتید فراموش کرد که به ابتکار ارتش آمریکا برای مبارزه با القاعده تشکیل شد. گمان می‌رود پیشرفت‌های به دست آمده در عراق  تحت‌الشعاع منازعه دیرینه بین اعراب، کردها، ترکمن‌ها از یکسو و اختلافات مذهبی از دگرسوقرار گیرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها