شرکت های فرانسوی امیدوار به ادامه فعالیت در عراق هستند

جام جم آنلاین - شرکتهای فرانسوی که در عراق فعالیت می کنند ، ازجمله پیشگامانی هستند که در یک کشور تحلیل رفته
کد خبر: ۲۰۵۱۰
و با اقتصادی گرفتار تحریم هنوز موقعیت خودرا حفظ کرده و امیدوار هستند در آینده مجبور به ترک عراق که کارهای زیادی برای انجام دادن باقی است ، نشوند.
به گزارش بخش اقتصادی رادیو بین المللی فرانسه ، در سالهای دهه 1970 و 1980 میلادی همکاری فرانسه و عراق بسیار گسترده بود ، اما در فردای حمله عراق به کویت در سال 1990 میلادی و برقراری تحریم سازمان ملل متحد علیه عراق این همکاری متوقف شد.
سپس در سال بعد، براساس «برنامه نفت دربرابر غذا» هرگونه سرمایه گذاری در عراق ممنوع شد و واردات این کشور تحت یک نظارت سختگیرانه قرار گرفت .
چند سال بعد، با ساده تر شدن تحریم های اعمال شده علیه عراق بسیاری از شرکتهای فرانسوی مانند شرکت الکاتل (مخابراتی) آلستوم و SDMO (تجهیزات الکتریکی) ، کارخانه های خودروسازی پژو و رنو ، همچنین شرکتهای کشاورزی و تولید مواد غذایی و دهها شرکت بخش خصوصی تحت نظارت سازمان ملل متحد قراردادهایی را با عراق امضا کردند.
بااین حال با توجه به حجم تجارت خارجی فرانسه ، مبادلات بازرگانی میان دو کشور بسیار ناچیز است . در سال 2001 میلادی ، عراق در مقام پنجاه وسومین واردکننده و سی ونهمین صادرکننده به فرانسه قرار داشت .
حجم صادرات فرانسه به عراق 2/0 درصد از کل صادرات فرانسه و واردات این کشور از عراق 3/0 درصد از کل واردات فرانسه را تشکیل می دهد.
در سالهای اخیر ، بغداد به دلیل تغییر سیاست هایش به معامله با کشورهای همسایه بیشتر گرایش نشان داده است .
فرانسه که در سالهای 1996 تا 1999 نخستین صادرکننده به عراق محسوب می شد ، در شش ماه نخست سال 2002 در مقام سیزدهم قرار گرفته است .
با این حال شرکتهای فرانسوی مایل هستند به فعالیت خود در عراق ادامه دهند.
اما درصورت بروز جنگ و روی کار آمدن یک حکومت طرفدار امریکا ، شرکتهای فرانسوی برای رقابت با شرکت های امریکایی با دشواری روبرو خواهند شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها