زهرا فرضی‌

آب گنجینه مشترک جهانیان‌

در دسترس بودن آب سالم و پاک یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروز بشر است؛ چراکه وقتی مقدار مصرف آب از موجودی آن بیشتر می‌شود، مواد آلاینده به آلوده کردن رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و جریانات آب ادامه می‌دهند، به طوری که کارشناسان معتقدند، این مساله در آینده بحرانی‌تر خواهد شد. این در حالی است که طبق آمارهای بین‌المللی حدود 70 درصد آب شیرین جهان برای کشاورزان استفاده می‌شود و آب مصرفی سالانه کشاورزان جهان 160 میلیارد مترمکعب از میزان جایگزین شدن طبیعی آن بیشتر است.
کد خبر: ۱۸۹۳۱۷
در اسناد سازمان ملل آمده است که رهبران جهان در مورد هدف‌های اصلی برای برطرف کردن مسائل مربوط به آب و فاضلاب برای 2/1 میلیارد نفر انسانی که به آب آشامیدنی سالم و 4/2 میلیارد نفری که با امکان دفع بهداشتی فاضلاب دسترسی ندارند، به توافق رسیدند.  هم اکنون برآورد می‌شود که هر سال حدود 30 میلیارد دلار برای ذخایر آب آشامیدنی و نیازهای بهداشتی در سراسر جهان هزینه می‌شود.

در ضمن تحقیقات نشان می‌دهد، طبق برآوردهای انجام شده هر سال حدود 14 الی 30 میلیارد دلار دیگر برای رسیدن به هدف‌های مربوط به آب و فاضلاب لازم است.

این در حالی است که کارشناسان می‌گویند، کمبود آب موضوعی بحرانی برای توسعه و عمران آینده است، مصرف آب به نسبت دو برابر جمعیت در طول قرن بیستم افزایش یافته و در نتیجه برداشت بیش از حد آب‌های زیرزمینی، سفره‌های آب رو به خشکی نهاده‌اند و چنین احتمال می‌رود که تا سال 2025 تا دو سوم جمعیت جهان، حدود 5/5 میلیارد نفر ساکن کشورهایی باشند که با کمبود جدی آب مواجه‌اند.

بر اساس آمارهای جهانی، مردم جهان صنعتی هر روز به‌طور متوسط 400 تا 500 لیتر آب مصرف می‌کنند. در کشورهای در حال توسعه چنانچه افرادی بتوانند هر روز با یک کیلومتر پیاده‌روی از خانه خود برای هر نفر 20 لیتر آب به دست آورند، جزو افرادی به حساب می‌آیند که به آب شیرین دسترسی دارند و در مناطق بسیاری مردم ناچارند با آب کمتر از این زندگی کنند.

این در حالی است که این وضعیت یعنی بحرانی بودن منابع آب در کشور ایران نیز وجود دارد و امسال به دلیل کاهش میزان بارش این وضعیت در شرایط بحرانی‌تری قرار دارد.

صرفه‌جویی در مصرف آب امری است که باید در میان خانواده‌ها نهادینه شود و فرهنگ‌ها و عادت غلط استفاده از منابع آب شرب باید تغییر کند.

آمارها نشان می‌دهد، یکصد میلیون نفر جمعیت کشور در 15 سال آینده سرانه آب تجدید‌پذیر حدود 1000 تا 1300 مترمکعب برای هر نفر خواهد بود که از نظر معیارهای جهانی مرز بحران شناخته‌شده‌ است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها