نشست سران ناتو به کار خود پایان داد

توقف اوکراین و گرجستان پشت دروازه ناتو

گروه بین‌الملل: نشست سران 26 کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بخارست، پایتخت رومانی روز گذشته در حالی به کار خود پایان داد که جورج بوش، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در کسب موافقت هم‌پیمانان واشنگتن در این سازمان برای موافقت با عضویت اوکراین و گرجستان ناکام ماند. نشست رهبران ناتو با دستور کاری چند بخشی آغاز شد که بررسی طرح امریکا برای استقرار اجزای سامانه دفاع موشکی، اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان و آغاز روند اجرایی برآورده ساختن شروط الحاق به ناتو از سوی اوکراین و گرجستان در زمره مباحث اصلی حاضران در نشست بود.
کد خبر: ۱۶۶۶۱۱

اگرچه بوش در بخارست به همراه دستیاران ارشد خود در حوزه سیاست خارجی از جمله کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه حاضر شده بود تا شاید بتواند دیگر اعضای ناتو را به همراهی با کاخ سفید همراه سازد اما تلاش‌های او و همراهانش برای جلب حمایت آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا به علاوه سایر کشورهای تاثیرگذار در ناتو از به جریان افتادن روند الحاق گرجستان و اوکراین به ثمر نرسید.

ناکامی بوش در به جریان انداختن روند الحاق گرجستان و اوکراین به ناتو به رغم هیاهویی که این مساله طی هفته‌های اخیر به پا کرده بود از سوی بسیاری از کارشناسان به منزله عقب‌نشینی غرب در برابر مسکو تفسیر شد.

این تصمیم تنها یک روز پیش از ورود ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به بخارست و اولین حضورش در نشست سران ناتو اتخاذ شد.

اشک‌ها و لبخندها

بوش و پوتین هر دو آخرین ماه‌های زمامداری خود را پشت سر می‌گذارند. پوتین کاخ کرملین را در حالی ترک می‌کند که بر اساس آخرین نظرسنجی کماکان محبوبیتی قابل توجه و و تحسین‌برانگیز در بین روس‌ها دارد در حالی که بوش با کارنامه‌ای ضعیف کاخ سفید را به خلف خود واگذار خواهد کرد.

بوش اگرچه توانست دیگر اعضای ناتو را به حمایت از استقرار اجزای سامانه دفاع موشکی امریکا در خاک اروپا با وجود مخالفت‌های روسیه ترغیب کند و روز پنجشنبه عاقبت توافقنامه احداث رادارهای سامانه دفاع موشکی را در خاک جمهوری چک با مقامات پراگ امضا کرد لیکن این موفقیت هم از اهمیت شکست امریکا در همراه ساختن ناتو با طرح الحاق اوکراین و گرجستان نکاست.

اهمیت استقرار سامانه دفاع موشکی امریکا در شرق اروپا برای روسیه به حدی است که قرار است بوش و پوتین در دیدار امروز خود در موچی، دهکده‌ای تفریحی در غرب روسیه آن را دوباره مورد بررسی قرار دهند.

نقش‌آفرینی سارکوزی‌

نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه که به بخارست رفته بود تا به طور رسمی خبر بازگشت این کشور به ناتو را اعلام کند در آخرین روز نشست با اعزام یک گردان دیگر از نیروهای ارتش فرانسه (700 نفر) به شرق افغانستان موافقت کرد.

با اعزام این یگان،‌ارتش امریکا قادر خواهد بود واحدی از نیروهای خود را برای پشتیبانی از نیروهای کانادایی مستقر در جنوب افغانستان سازماندهی کند.

سارکوزی که ایده تبدیل اروپا به قدرت نظامی هم‌سنگی با ایالات‌متحده را مطرح کرده شامگاه پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترکی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان این ایده را تکرار کرد.

بیانیه پایانی نشست ناتو

سران ناتو در بخارست در بیانیه پایانی نشست خود در بخارست تاکید کردند با وجود نگرانی از برخی اظهارات و اقدامات اخیر از جانب فدراسیون روسیه در خصوص مسائل کلیدی امنیتی که بیانگر منافع مشترک است از جمله پیمان کاهش نیروهای مسلح متعارف در اروپا، کشورهای عضو ناتو آمادگی خود را برای ادامه مشارکت هم تراز با این کشور در زمینه‌هایی که باعث نگرانی هر دو طرف می‌شوند اعلام می‌دارند.

به گزارش روزنامه وزگلاد در این بیانیه ابراز امیدواری شده مذاکرات دوجانبه بین روسیه و امریکا در خصوص مسائلی همچون سیستم دفاع ضد موشکی و پیمان کاهش نیروهای مسلح متعارف در اروپا در کنار سایر مسائل بتوانند سهم قابل توجهی در مبارزه با تروریسم و منع گسترش سلاحهای کشتار جمعی داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها