البرادعی: شفاف‌سازی ماهیت برنامه غنی‌سازی ایران مهمترین موضوع بود

محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی‌انرژی اتمی در بیانیه افتتاحیه نشست شورای حکام گفت: مهمترین موضوع این بود که ما ماهیت برنامه غنی‌سازی ایران را براساس برنامه کاری توافق شده با ایران در ماه اوت 2007 شفاف کنیم.
کد خبر: ۱۶۲۳۹۲

به گزارش ایرنا ،البرادعی که در جلسه افتتاحیه نشست فصلی شورای حکام سخن می‌گفت، افزود: در این زمینه آژانس قادر شد دامنه و ماهیت برنامه غنی‌سازی ایران را که همان سانتریفوژهای «P1» و «P2» بود، روشن سازد.

وی گفت: همچنین همه موضوعات باقیمانده در برنامه کاری مورد توافق ایران و آژانس به جز یک مورد حل شده است و آژانس می‌تواند قضاوت کند که این دیگر موضوع باقی مانده نیستند.

در نشست فصلی شورای حکام که حوالی ظهر امروز (دوشنبه) آغازشد، علاوه‌بر رسیدگی به گزارش جدید مدیرکل آژانس، موضوعاتی همچون موضوع فعالیت هسته‌ای کره‌شمالی، همکاری‌های رادیوآکتیوی بین‌المللی، حمل و نقل هسته‌ای و مدیریت پسماندهای هسته‌ای مطرح خواهد شد.

فقدان مسایل باقی مانده دلگرم‌کننده است

البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در ادامه سخنانش در نشست شورای حکام گفت: این موضوع که آژانس موضوع باقیمانده دیگری را در دست ندارد، دلگرم‌کننده است.

وی افزود: بر اساس برنامه عمل، آژانس ماهیت و وسعت مهمترین موضوع در فعالیتهای هسته‌ای ایران یعنی فن‌آوری سانتریفوژهای P1 و  P2 را بررسی کرد و چنانچه در گزارش جدید مشاهده می‌شود از آن تاریخ توانستیم تمام مسایل باقیمانده در فعالیتهای گذشته هسته‌ای ایران را جز در یک مورد شفاف کنیم.

وی همچنین گفت: مهمترین موضوع در این زمینه ماهیت و وسعت برنامه غنی سازی بود که حساسترین مرحله فعالیتهای هسته‌ای ایران در آن زمان است.

وی افزود: اگر چه یک موضوع دیگر درباره فعالیتهای گذشته ایران موسوم به «مطالعات ادعایی» وجود دارد که می‌تواند شامل فعالیتهای نظامی باشد، این مطالعات موضوعی بوده که شورای امنیت آژانس را متوجه آن ساخت و از سال 2005 مورد توجه ما قرار گرفت.

البرادعی در ادامه گفت: ایران می‌گوید که این موضوع صرفا مرتبط با مطالعات درباره سلاحهای متعارف است و آنچه که ارایه شده نیز تماما ساختگی است.

به گفته مدیر کل آژانس، آژانس در حال ادامه شفاف‌سازی در مورد اعتبار اسناد مربوط به مطالعات ادعایی و دریافتن ماهیت آنها است، گرچه نتوانسته ارتباطی بین استفاده از مواد هسته‌ای در رابطه با مطالعات ادعایی بیابد و نه این که اطلاعات موجود در مطالعات ادعایی، اطلاعاتی معتبر است.

پروتکل الحاقی

البرادعی گفت: در حدود دو سال ایران با اجرای پروتکل الحاقی موافقت کرد که این اقدام به روشن شدن برخی از فعالیتهای هسته‌ای کمک کرد، گرچه تهران اعلام کرد که اجرای پروتکل الحاقی پس از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت اجرا نخواهد شد و این موضوع وظیفه آژانس را برای شناخت فعالیتهای گذشته و حال ایران بیشتر کرد.

وی گفت: من از ایران می‌خواهم که فعالتر و با همکاری بیشتر با آژانس کار کند که منجر به شفاف‌سازی موضوعات شود. این برای آژانس که بتواند درباره وسعت و ماهیت تمام فعالیتهای گذشته ایران به نتیجه برسد، تعیین‌کننده است.

مدیر کل آژانس در ادامه گفت: همانگونه که شورای حکام آگاه است، ایران باوجود درخواست شورای امنیت غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نکرده است.

وی افزود: من همچنان از ایران می‌خواهم که برای اعتمادسازی درباره فعالیتهای هسته‌ای آتی خود با شورای امنیت همکاری کند و در پایان آن شرایطی ایجاد خواهد شد که در زودترین زمان ممکن مذاکرات بین ایران و طرفهایش از سر گرفته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها