کنفرانس مطبوعاتی سفیر ایران در سازمان ملل

سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور بیش از 20 نفر از خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی مستقر در نیویورک، به تبیین دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران پیرامون گزارش جدید مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرداخت و به سوالات متعدد آنان پاسخ گفت.
کد خبر: ۱۶۱۴۸۳

به گزارش ایرنا، "محمد خزاعی" در آغاز این نشست اظهار داشت: چنانکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود اعلام نموده است، برنامه کاری که بین ایران و آژانس مورد توافق قرار گرفت، اکنون بطور کامل اجرا گردیده و تمامی شش مساله باقیمانده پاسخ داده شده است.

وی افزود: چنانکه در برنامه کاری مذکور تاکید گردیده بود پس از اجرای این برنامه و "مدالیته" مورد توافق، اجرای پادمان‌ها در ایران به حالت عادی بازخواهد گشت و لذا اکنون باید برنامه هسته‌ای ایران صرفا به یک موضوع عادی در دستور کار آژانس تبدیل شود.

به گفته سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل، موضوعات ادعایی که از سوی آمریکا با هدف تاثیرگذاری بر همکاری مثبت ایران و آژانس عنوان گردیده اند، ارتباطی با سوالات باقیمانده ندارند و گزارش مدیر کل آژانس یک مدرک کاملا روشن است که بدون هرگونه ابهامی ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در گذشته و حال را مورد تاکید قرار می‌دهد.

خزاعی در پاسخ به سوالی خبرنگار خبرگزاری بلومبرگ که واکنش ایران به اقدامات آینده کشورهای غربی چه خواهد بود، گفت:: از نظر منطقی و قانونی هیچ دلیلی برای بررسی برنامه هسته‌ای ایران در شورای امنیت دیگر وجود ندارد، ما از موارد مشابه طی دهه‌های گذشته، نحوه تعامل با چنین مواردی را آموخته‌ایم. درک ما این است که جامعه بین‌المللی اهمیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه را درک و شناسایی کرده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا ایران قطعنامه احتمالی آتی را اجرا خواهد کرد، اظهار داشت: اگر قطعنامه‌ای در کار باشد از آنجا که بر اساس ادعاها و نه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب می‌شود، به نظر ما اجرای آن منطقی نیست.

خبرنگار تلویزیون "ان اچ کی" ژاپن پرسید: آیا همکاری شما با آژانس بین المللی انرژی اتمی در صورت صدور قطعنامه جدید ادامه خواهد داشت.

سفیر و نماینده دایم ایران در پاسخ عنوان نمود، راهبرد ما این است که با آژانس همکاری کنیم و به نظر ما این وظیفه جامعه بین‌الملل است که به حفظ اعتبار آژانس کمک کنند.

خبرنگار یکی از خبرگزاری‌های عربی سوال کرد: آیا شما با سایر اعضای شورای امنیت گفت و گو کرده‌اید، نظر آنها درباره صدور یک قطعنامه دیگر چیست.

سفیر ایران گفت: من با برخی از اعضای شورا صحبت کرده‌ام. صادقانه بگویم که بسیاری از اعضای شورای امنیت با یک موقعیت دشوار روبرو شده اند. از طرفی بسیار نگران اعتبار آژانس هستند و از طرف دیگر می‌بینند که بر اساس گزارش آژانس، ایران بیش از وظایفش همکاری کرده است لذا احساس من این است که آنها در این مورد در حال تصمیم‌گیری هستند که چه موضعی اتخاذ نمایند زیرا اگر کشوری که با آژانس همکاری نزدیکی داشته، تنبیه شود این مساله ممکن است برای همکاری سایر کشورها با آژانس مشکل ایجاد کند.

خزاعی افزود: معتقدم که آنها درباره این مساله بصورت جدی تعمق می‌کنند.

خزاعی در ادامه این گفت و گو افزود: ما تلاش کرده‌ایم که با آژانس (بین المللی انرژی اتمی) همکاری کنیم و شفافیت نشان دهیم و درک من این است که به این کار ادامه می‌دهیم.

وی گفت: نظر ما نسبت به قطعنامه احتمالی این است که به اعتبار آژانس به عنوان دیده بان سازمان ملل صدمه خواهد خورد.

اگر اعتبار آژانس توسط شورای امنیت تضعیف شود سوال اصلی این خواهد بود که در آینده چه نهاد معتبری فعالیتهای هسته‌ای طرف‌های دیگری که به هیچ وجه توجهی به "ان پی تی" ندارند را تحت نظر می‌گیرد.

این نگرانی بزرگتر برای ما به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل است که باید نگرانی اعضای شورای امنیت هم باشد.

خزاعی تاکید کرد: اگر قطعنامه‌ای در کار باشد از آنجاییکه بر اساس ادعاها و نه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب می‌شود به نظر ما اجرای آن منطقی نیست.

خبرنگار دیگری از نماینده ایران در سازمان ملل سوال کرد: آیا همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داشت.

خزاعی پاسخ داد: راهبرد ما این است که با آژانس همکاری کنیم و به نظر ما این وظیفه جامعه بین‌الملل است که به حفظ اعتبار آژانس کمک کنند اما نمی دانم پس از اینگونه برخوردهای برخی از کشورها چه خواهد شد.

وی درباره تصمیم چین و روسیه نسبت به قطعنامه جدید گفت: تا جایی که من می دانم آنها مقاومت کرده‌اند و می‌کنند به نظر من چین و روسیه هم بسیار نگران اعتبار آژانس هستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره واکنش ایران به قطعنامه احتمالی و ادامه همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرسید، گفت: به نظر من تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک نهاد معتبر است ما با آن همکاری می‌کنیم. ما به صورت جدی نگران برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای برخی از طرفها هستیم و ما می‌خواهیم که نهادی معتبر را ببینیم که فعالیتهای آنها را به صورت جدی تحت نظر بگیرد.

خبرنگاری دیگری از خزاعی پرسید: آیا با سایر اعضای شورای امنیت گفت و گو کرده‌اید، نظر آنها چیست.

نماینده دایم ایران در سازمان ملل گفت: بله من با برخی از اعضای شورا صحبت کرده‌ام. صادقانه بگویم که بسیاری از اعضای شورای امنیت با یک موقعیت دشوار روبرو شده اند.

"از طرفی بسیار نگران اعتبار آژانس هستند و از طرف دیگر می‌بینند که بر اساس گزارش آژانس، ایران بیش از وظایفش همکاری کرده است لذا احساس من این است که آنها در این مورد در حال تصمیم‌گیری هستند که چه موضعی اتخاذ نمایند زیرا اگر کشوری که با آژانس همکاری نزدیکی داشته، تنبیه شود این مساله ممکن است برای همکاری سایر کشورها با آژانس مشکل ایجاد کند.

"معتقدم که آنها درباره این مساله به صورت جدی تعمق می‌کنند".

یک خبرنگار غربی از نماینده ایران در سازمان ملل سوال کرد: دو قطعنامه قبلی از شما خواسته که غنی‌سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورید و مساله پروتکل الحاقی هم از شما درخواست شده است، در این مورد ایران چه کاری انجام داده است.

خزاعی پاسخ داد: ما موظف به اجرای پروتکل الحاقی نیستیم، اجرای این پروتکل زمانی الزامی می‌شود که توسط مجلس ایران تایید شده باشد.

بسیاری از کشورها این پروتکل را تصویب نکرده‌اند اما چنانکه احتمالا بسیاری از شما می‌دانید ما پروتکل الحاقی را حتی بدون تایید مجلس اجرا کردیم تنها برای این که حسن نیت نشان دهیم.

"همانطور که می‌دانید ما غنی‌سازی را هم حدود دو سال برای حسن نیت به حال تعلیق در آوردیم".

"متاسفانه برخی از کشورها به این همکاریها توجهی نمی‌کنند. به همین دلیل است که به محض این که موضوع در شورای امنیت مورد بحث قرار گرفت و منجر به تصویب قطعنامه اول شد نمایندگان مجلس از دولت خواستند تا اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف سازد".

"از آنجا که گزارشهای منتشر شده توسط آژانس نشان می‌دهد که ایران انحرافی در فعالیتهای هسته ایش نداشته به نظر ما هیچ دلیلی برای تعلیق غنی‌سازی که بر اساس ان پی تی حق ما می‌باشد، وجود ندارد".

خبرنگار دیگر گفت: تنها برای نشان دادن حسن نیت این کار را (تعلیق) انجام دهید.

خزاعی پاسخ داد: این کار را قبلا انجام دادیم. اگر دقت کنید هر گونه اقدامی که برای جلب اعتماد یک سری از کشورها درباره صلح جویانه بودن برنامه هسته‌ای ایران می‌توانستیم انجام دهیم انجام داده‌ایم، متاسفانه برخی نمی‌خواهند به این همکاریها توجه کنند.

خبرنگار دیگری سوال کرد: چه تحریمهایی در پیش نویس قطعنامه جدید هست که به ایران بیشتر صدمه می‌زند.

خزاعی گفت: هیچ کس نمی‌گوید که تحریم اصلا هیچ صدمه‌ای نمی‌زند اما نکته این است که ما نگران نیستیم چرا که یاد گرفته‌ایم که چطور با این تحریمها زندگی کنیم.

خزایی درباره تدابیر ایران در صورت تصویب قطعنامه جدید افزود: ایران هم از نظر اقتصادی و هم سیاسی یک کشور قدرتمند و با نفوذ است و ما سعی می کنیم که به هر طریق صلح آمیزی که امکان داشته باشد از حق خود دفاع کنیم.

باید صبر کرد و دید چه می‌شود.

نماینده دایم ایران در سازمان ملل درباره مدارکی که اخیرا آژانس درباره برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران در اختیار مقامات تهران قرار داده گفت:
آنها به عنوان مثال نام عده‌ای را به ما داده و گفتند که این افراد در برنامه هسته‌ای ایران دخالت داشته‌اند. ما می‌دانیم که آنها به هیچ وجه در زمینه برنامه هسته‌ای ایران هیچ دخالتی نداشته اند. وقتی که کسی حتی به صورت شفاهی به شما می‌گوید که شما کاری را انجام داده‌اید و شما می‌دانید که این کار را نکرده اید، پس مدارک ساختگی هستند.

"با این وجود ما گفتیم که گرچه برنامه کاری مورد توافق تنها بر شش مورد از نگرانی‌ها تمرکز دارد اما با این حال هر کس مساله‌ای دارد می‌تواند مطرح کند و آن را به آژانس بدهد، آژانس مدارک را به ما می‌دهد و ما بررسی می کنیم".

"این در واقع از وظایف آژانس است که فعالیت‌های هسته‌ای تمام کشورها را کنترل کند".

"آنها به ما یک سری اسامی داده‌اند که اصلا وجود ندارند. به عنوان مثال یک نام به ما داده شده که او هیچ چیزی از مساله هسته‌ای نمی‌داند، پس واضح است که این مدارک ساختگی هستند".

خبرنگار مذکور در ادامه پرسید: اما آژانس می‌نویسد که مدارکی به ایران داده شده و ایران هنوز به آنها جواب نداده است.

خزاعی گفت: همانطور که گفتم آنها این مدارک را به ایران نشان دادند.

برای بررسی آن زمان لازم است. چنانکه می‌دانید بخشی از این ادعاها از همان ابتدا ساختگی بوده است اما حتی برای پاسخ به سوالات ادعایی هم شما به زمان نیاز دارید.

"فراموش نکنید که بر اساس طرح کاری قرار بود که ظرف 18 ماه مسایل باقیمانده را پاسخ بدهیم که خیلی زودتر از موعد انجام شد".

خبرنگار یک شبکه عربی نیز از خزاغی سوال کرد: آیا ایران در نظر دارد اسنادی را که آژانس ارایه کرده است، بررسی کند.

خزاعی پاسخ داد: هرگونه سندی که از طریق آژانس به ایران ارایه شود ما مد نظر قرار خواهیم داد، اما این وظیفه معمول آژانس است که موضوع را بررسی کند.

"البته اینها دلیل نمی‌شود که برنامه کاری را کماکان باز نگه داشت و آنرا به شورای امنیت کشاند".

"منطق کار این است که آژانس باید ابتدا اگر سوال معتبری وجود دارد آنرا دریافت کند و سپس به ایران ارایه نماید".

نماینده ایران در سازمان ملل در مورد اینکه گزارش البرادعی می‌گوید که ایران سوالات را دیده اما به آنها پاسخ نداده، آیا تهران به این سوالات پاسخ خواهد داد، گفت: هر سوالی که آژانس از ایران داشته باشد با توجه به اینکه متخصصان و دوربین‌های آنها در ایران است، اگر سوالی آژانس مطرح کند ما به آن جواب می‌دهیم.

"مشکل این است که هر کس می‌تواند هر روز ادعایی علیه ایران مطرح نماید و آیا منطقی است که وقت آژانس و ایران را گرفت و به این ادعاها پاسخ داد".

خبرنگاری سوال کرد: در رابطه با همکاری شما با آژانس شما گفتید که تصویب قطعنامه به اعتبار آژانس صدمه می‌زند و گفتید که ایران با آژانس همکاری خواهد کرد اما تنها تا زمانی که آژانس معتبر است سوال این است آیا تصویب قطعنامه در شورای امنیت چنان لطمه‌ای به اعتبار آژانس خواهد زد که ایران دیگر آژانس را بی‌اعتبار تلقی کند و همکاری با آنرا مورد تجدید نظر قرار دهد.

خزاعی پاسخ داد: تاریخ ما نشان می‌دهد که ایران به قوانین و رویه‌ها و حقوق بین‌الملل احترام گذاشته است. ما برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان دیده‌بان سازمان ملل ارزش قایل هستیم، ما با آژانس کار کرده‌ایم و با آن کار خواهیم کرد اما اگر کسی آژانس را نابود کند این مشکل آنها است.

"ایران قصد ندارد که همکاری خود را با آژانس قطع کند".

خزایی در مورد اینکه یکی از راه حلها، غنی‌سازی اورانیوم توسط چند کشور در خاک ایران بوده، آیا چنین راه حلی مورد قبول شما خواهد بود، گفت:
همانطور که می‌دانید دو سال قبل دکتر "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری ایران اعلام کرد که تهران از تاسیس یک کنسرسوم غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود استقبال خواهد کرد. این گام دیگری برای شفافیت بیشتر و اعتمادسازی بود، اگر کشورهای دیگر بخواهند در غنی‌سازی اورانیم به ما بپیوندند ما از آن استقبال می‌کنیم.

نماینده ایران در سازمان ملل درباره اینکه صدور قطعنامه جدید خطر افزایش تنش بین ایران و آمریکا را افزایش می‌دهد و یا باعث کاهش آن می‌شود، تاکید کرد: من هیچ گونه درگیری بین ایران و آمریکا نمی‌بینم. جدای از این باید بدانید که موضوع برنامه هسته‌ای ایران یک بهانه در خدمت اغراض سیاسی چند کشور برای پیشبرد اهدافشان در منطقه است.

"من فکر نمی‌کنم که یک سیاستمدار واقعی معتقد باشد که با درگیری بتواند یک مساله را در منطقه حل کند یا امنیت و ثبات را در منطقه ایجاد کند".

خزاعی درباره برخی تهدیدات گفت: ایران بارها تهدید شده است، اخیرا من نامه‌ای به دبیر کل نوشتم و در رابطه با این تهدیدات شکایت کردم اما موضع ایران این است که تهران درگیری با هیچ کشوری را آغاز نمی‌کند اما هر کس که جسارت این کار را داشته باشد بسیار ناامید خواهد شد. ایران کشور بسیار پرقدرتی است.

خبرنگاری از خزاعی سوال کرد: شما گفتید که یک سری از کشورها از پیگیری این مساله نفع سیاسی می‌برند، چه نوع استفاده سیاسی آنها می‌توانند داشته باشند.

نماینده دایم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: به نظر من چند کشور هستند که نمی‌خواهند ایران قدرتمند در منطقه را ببینند.

این نشست با پرسش یک خبرنگار روسی در خصوص جایگاه آژانس به پایان رسید که خزاعی در پاسخ گفت: اعضای عاقل شورای امنیت باید نگران این مساله باشند زیرا از نظر منطقی این پرونده باید خارج از شورای امنیت باشد. با توجه به گزارش آژانس این چیزی است که هر کسی انتظار آنرا می‌تواند داشته باشد هر چند برخی طرفها در شورای امنیت از حق وتو برخوردار هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها