تردید نسبت به نیات امریکا

انتشار گزارش 16 دستگاه امنیتی و اطلاعاتی امریکا درباره مساله هسته ای ایران تاکنون تحلیل های متفاوتی را از مقامات رسمی کشور گرفته تا کارشناسان سیاسی به همراه داشته است.
کد خبر: ۱۵۶۵۹۹

برخی کارشناسان ، انتشار این گزارش را ترفندهای جدید امریکا در این زمینه دانستند و برخی نیز آن را به نوعی پیروزی ایران در برابر دولت بوش ارزیابی کردند.
گزارش NIE دستمایه میزگردی شده که 3کارشناس مسائل سیاسی در خبرگزاری مهر در این زمینه به ارائه تحلیل های خود پرداختند.
دکتر حسن علایی ، فرمانده اسبق نیروی دریایی سپاه پاسداران و کارشناس مسائل استراتژیک در این میزگرد گفت: گزارش NIE فضایی را به وجود آورد که اعتبار بسیار خوبی برای نهادهای اطلاعاتی امریکا ایجاد شد که اگر پس از این هم حرف بزنند، مورد توجه همگان قرار می گیرد. وی افزود: من فکر نمی کنم نهادهای اطلاعاتی بنا به دستور یا مصلحت این گزارش را داده باشند، چون نظام این گونه نهادها در امریکا براساس کار تخصصی استوار است و آنها صرفا اطلاعات را ارائه می کنند و قضاوت به عهده دولتمردان است.
وی درباره پیامدهای NIE بر تحولات داخلی کشور گفت: در دنیای غرب اکثر رسانه های غربی این گزارش را به نفع ایران ارزیابی کردند و تقریبا هیچ رسانه غربی آن را به ضرر ایران برداشت نکرد.وی با تاکید بر این که این گزارش حداقل در کوتاه مدت فرصت هایی را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد خواهد کرد، تاکید کرد: البته اذعان به این نکته که ایران حتی در مقطعی از زمان برای دستیابی به سلاح هسته ای اقدام نکرده ، فی نفسه نکته ای مثبت است ، اما در عین حال این گزارش می تواند در شرایطی ابتکار عمل را در اختیار امریکا قرار دهد، اما نکته اینجاست که تهران هم می تواند با تدبیر و به کارگیری دیپلماسی فعال ، ابتکار عمل این جریان را به دست گیرد. به هر حال ما باید این پرونده را تمام کنیم و هنر این است که بتوانیم با گرفتن حداکثر امتیازات این بازی را به نفع خود تمام کنیم.

دچار نوعی خودشیفتگی شدیم

محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران و رئیس شورای سیاستگذاری هفته نامه شهروند نیز با حضور در میزگرد «مهر» با بیان این که مجموع فضای سیاسی کشور در مواجهه با گزارش NIE دچار نوعی خودشیفتگی شده است ، گفت : متاسفانه این خودشیفتگی همچنان گریبان دولتمردان ما را گرفته و به جای آن که در بحث هسته ای همت خود را به یک نقطه معطوف کنیم ، می بینیم که دولت آقای احمدی نژاد در حوزه سیاست های هسته ای دو جبهه را باز کرده است.
وی بروز رویکرد خودشیفتگی در دولتمردان نسبت به گزارش NIE را رفتاری برای سرکوب رقیب دانست و گفت: به هر حال شعف و خرسندی غیرقابل وصفی که در واکنش به این گزارش ابراز شد، کاملا قابل نقد است.
عطریانفر گفت: این اقدام را می توان حلقه ای از حلقه های دیپلماتیک امریکا برای فشار به ایران تحلیل کرد. وی در ادامه با هشدار نسبت به بروز آثار تحریم ها تا 6 ماه دیگر، گفت: باید با تدابیر لازم از این فضا عبور کنیم.

گزارش مشکوک است

دکتر اردشیر سنایی ، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل نیز با شرکت در این میزگرد به تحلیل ابعاد مختلف سیاسی و رسانه ای گزارش سازمان های اطلاعاتی امریکا درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران پرداخت.
وی با تاکید بر مشکوک بودن این گزارش گفت: همان گونه که مشاهده می کنید، در حال حاضر امریکا توانسته با ابزارهای مختلفی که در اختیار دارد، تمام اعضای گروه کشورهای موسوم به 1+5 حتی چین و روسیه را در خصوص صدور قطعنامه جدید علیه ایران متقاعد کند و در واقع پس از انتشار گزارش های سولانا و البرادعی ، واشنگتن توانست موجی جدید را علیه ایران در نظام بین الملل به راه بیندازد.
وی گفت: این گزارش را می توان از جنبه ای ، اقدام عامدانه امریکا برای تست ایران ، فضای جهانی ، افکار عمومی و فضای داخلی ایالات متحده در خصوص ایران ارزیابی کرد که بر این اساس واشنگتن رویکردهای مختلف درباره چنین خبری را بسنجد و به پیش بینی احتمالات آینده در خصوص رفتار بعدی خود درباره ایران بپردازد.
وی پیش بینی کرد که در آینده نه چندان دور، امریکا فشارهای خود را در برابر تلاش جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته ای تشدید کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها