لغو حالت اضطراری، با ادامه محدودیت ها در پاکستان

پرویز مشرف رییس جمهور پاکستان روز شنبه حالت اضطراری را در این کشور لغو کرد اما جز این نشان چندانی از دادن امتیازات بیشتر در جهت اعاده دموکراسی بروز نداد.
کد خبر: ۱۵۶۳۶۵

به گزارش ابزرور، مشرف در نطقی تلویزیونی گفت هدف او "یعنی نجات پاکستان از بی ثباتی" تحقق یافته است.
گرچه 6 هفته حکومت اضطراری که با دستگیری و تبعید صدها وکیل دادگستری، قاضی و فعالان مخالف همراه بود، ظاهرا خاتمه یافته اما هنوز بسیاری از آنان، از جمله افتخار چودری رییس دیوانعالی کشور تحت بازداشت خانگی است، قوه قضاییه پاکسازی شده به همان حال باقی مانده است، محدویت های رسانه ها ادامه دارد و پخش زنده تلویزیونی ممنوع است.
مشرف به بهانه مهار خشونت شبه نظامیان و قوه قضاییه نافرمان، روز 3 نوامبر با اعلام حالت اضطراری اجرای قانون اساسی را به حال تعلیق درآورد، دادگاه عالی را پاکسازی کرد تا مخالفت با انتخاب مجدد خود را از سر راه بردارد. قضات منتخب و دست چین او با نادیده گرفتن اعتراض ها به انتخاب وی آن را تایید کردند. او با این اقدامات، محکومیت جامعه جهانی را برانگیخت و کشورهای اروپایی و امریکا نگران شدند که او با منزوی کردن پاکستان شرایطی به وجود آورد که اسلامگراهای افراطی از آن استفاده کنند.
مشرف گفت تعهد او نسبت "به جهان" این است که انتخابات شفاف باشد و از احزاب سیاسی پاکستان خواست در جریان مبارزات انتخاباتی که پاکستان "مرحله حساسی"را می گذراند، آرامش را حفظ کنند.
مبارزات انتخاباتی پاکستان این هفته با حضور بی نظیر بوتو، رهبر حزب مردم پاکستان و نواز شریف رییس یک جناح مسلم لیگ پاکستان شروع شد.
بوتو گفت حذف حالت اضطراری "گامی مهم به پیش است" اما برای اعاده مردم سالاری کارهای بیشتری لازم است.
وی گفت: می دانم مردم با ما هستند و امنیت بین المللی از مرم سالاری حمایت می کند.
مخالفان، لغو حکومت اضطراری را به این شکل به مسخره گرفتند. علی حسن، از سازمان ناظر حقوق بشر گفت: مشرف دیگر یک حاکم نظامی نیست بلکه حاکمی مورد حمایت ارتش است. هدف از همه این بازی ها حفظ او و یک ارتش غیر مسوول در راس قدرت است.

جام جم آنلاین
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها