حسینی: ایران آماده مذاکره بدون پیش شرط با گروه + است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که هنوز تاریخ مشخص و دقیقی برای دور آتی مذاکرات ایرانو آمریکا در مورد عراق
کد خبر: ۱۵۶۳۴۵
، مشخص نشده است.
سید محمد علی حسینی روز یکشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران ، در پاسخ به سوالی در خصوص علت تعویق این مذاکرات گفت: اظهاراتی که در خصوص تعویق این مذاکرات میشود باید از دیگران پرسیده شود.
وی خاطرنشان کرد : جمهوری اسلامی ایران تاریخ پیشنهادی برگزاری گفت و گوها در اوایل ژانویه و همچنینسطح این گفتوگوها را در دست مطالعه و بررسی دارد.

توصیه به اتحادیه اروپا:
از همکاری ایران و آژانس حمایت کنید

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره بیانیه اخیر اتحادیه اروپا در مورد فعالیتهای صلحآمیز هستهای ایران گفت : از اتحادیه اروپا انتظارداریم کهاز همکاری سازندهایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی حمایت کند.
سید محمد علی حسینی افزود: معتقدیم کهاتحادیه اروپا نباید روند غیرقانونیگذشته را ادامهدهد و تصمیماتی بگیرد که زمان نشان داده غیرسازنده و غیرمفید است.
حسینی تصریح کرد : اتحادیه اروپا باید حقوق کشورها در برخورداری از فناوریصلحآمیزهستهای را بهرسمیت بشناسد و با محترمشمردن این حقوق، جایگاه اروپا بهبود مییابد.
وی با یادآوری این نکته که اتحادیه اروپا در گذشته برهمکاری ایران و آژانس تاکید کرده است ، گفت: اکنون که شاهد ثمربخش بودن همکاری ایران و آژانس هستیم توقع آن است که اتحادیه اروپا از این روند سازنده حمایت کند.

شایعه جابهجایی سیدحسن نصرالله

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در خصوص شایعه جابهجایی سید حسن نصرالله دبیرکل حزبالله لبنان گفت: اینها شایعاتی است که مطرح و به جمهوری اسلامیایران منتسب میکنندو هدف اصلیآن تضعیف مقاومت لبنان در مقابل رژیم صهیونیستی است.

اقدام غیرقانونی آلمان و پیگیری تهران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره تصمیم آلمان مبنی بر بازداشت یک دیپلمات ایرانی در ارتباط با موضوع هستهای گفت:آلمانیها در مورد یک مامور کنسولی ما نظر داشتند و اقدامی غیرقانونی صورت دادند که ما اعتراض کردیم و موضوع را در دست پیگیری داریم.
وی تاکید کرد که آلمان باید در این تصمیم خود تجدیدنظر کند.

گفتوگو درباره گروههای تروریستی

حسینی در پاسخ به این سوال،آیا در گفت و گوهای ایران و آمریکا درباره عراق در خصوص منافقین هم صحبت خواهد شد؛ ، گفت : مسئله فعالیت گروههای تروریستی در مذاکرات مورد گفتوگو قرار میگیرد.

اجلاس قطر و حضور رییس جمهوری

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد سوال تعدادی از نمایندگان مجلس از وزیرامورخارجه در خصوص سفر دکتر احمدی نژاد به دوحه قطر گفت: این فرصت خوبی است که وزیر امور خارجه پیدا میکند تا در پاسخ به این پرسش، استراتژی ایران در خلال سال گذشته را توضیح دهد.
وی خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه با حضور در مجلس در خصوص همکاریهای سازنده ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و تلاشهای پرثمر و هدفمندی که در این زمینه صورت گرفتهاست، توضیح خواهد داد.

نمیتوان زمانی را برای اتمام نیروگاه بوشهر تعیین کرد

سخنگویوزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت که هنوز نمیتوان زمانی را برای اتمام نیروگاه اتمی بوشهر تعیین کرد.
سیدمحمدعلی حسینی روز یکشنبه در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص زمان راهاندازی نیروگاه اتمی بوشهر و نیز مذاکرات وزیر امورخارجه در این زمینه افزود : مذاکرات آقای متکی در مسکو همهجانبه و موثر بوده است.
وی تصریح کرد: ما ، روسها را نسبت به تعهدی که دارند جدی میدانیم اما هنوز نمیشود زمانی را برای اتمام نیروگاه بوشهر تعیین کرد.
خبرنگار دیگری با اشاره به تاخیرهای روسیه در مورد راهاندازی نیروگاه اتمی بوشهر،پرسید آیا میتوان اطمینان پیدا کرد که اینبار روسها به تعهدات خود عمل میکنند؛ سخنگوی دستگاه دپیلماسی کشور در پاسخ گفت : گفتوگوهای خوبی در تهران و مسکو میان مقامات دو کشور بهویژه مقامات عالیرتبه انجام شده و ما روسها را جدیتر از گذشته برای اجرای تعهداتشان در این زمینه میدانیم.
حسینی در عین حال افزود : مقدماتی که در حال اجراست روند خوبی را طی میکند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به برگزاری هفتمین کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و روسیه اشاره کرد وگفت: در سفر آقای متکی به مسکو سند همکاریهای بلندمدت بین تهران و مسکو به امضا رسید.
وی تصریحکرد:این سند همکاری توسط وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران تنظیم شد و در طول سال گذشته مواد و محورهای آن به تایید طرفین رسید.
به گفته حسینی تجارت ، صنعت ، انرژی و حمل و نقل مهمترین محورهای سند همکاریهای بلندمدت تهران و مسکو است.

ایران آماده مذاکره بدون پیش شرط با گروه +است

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران، آماده مذاکره بدون پیش شرط با گروه +است.
سیدمحمدعلی حسینی، این مطلب را در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر دکتر علی لاریجانی مبنی بر اینکه فضای مذاکرات ایران و گروه +فراهم شدهاست، مطرح کرد و افزود : آقای لاریجانی اعلام کرده با توجه به فضای موجود، خوب است که مذاکرات از سرگرفته شود.

مذاکرات جلیلی- سولانا

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص مذاکرات آتی "جلیلی - سولانا" نیز گفت که در این زمینه اتفاق جدیدی نیافتاده است ولی قرار بود تماس تلفنی داشته باشند که نداشتهاند.
حسینی در پاسخ به این سوال، آیا بهدلیل پایبندنبودن سولانا به تعهداتش این تماس صورت نگرفته است؛، گفت: ما تحلیلی در این خصوص نداریم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در عین حال یادآور شد که در فضای اخیر گفتوگوها و مذاکرات با سولانا،این طرف مقابل بوده که با ایدهها و طرحهایی که در گذشته مطرح شده ، صریحا مخالفت کردهاست ولی اعلام کردند که تماس تلفنی و دیدارها انجام خواهد شد.

گفتوگوهای ایران و آمریکا درباره عراق

حسینی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر هیات ایرانی به عراق گفت : در این هیات علاوهبر کارشناسان وزارت امور خارجه، از شورای عالی امنیت ملی نیز حضور دارند.
وی با اشاره به گفت وگوهای ایران و آمریکا درباره عراق افزود : وقتی این گفت وگوها انجام میشود،باید طراحی، برنامهریزی و ارزیابی داشته باشید که بر آن مبنا به دور آتی گفتگوها ورود کنید.
حسینی گفت: هدف اصلی سفر هیاتایرانی به بغداد این است که با طرف عراقی بنشیند و راههایی را بررسی کند که نتایج بیشتری داشته باشد و باعث انجام تعهدات توسط طرف آمریکایی شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها