هفته گذشته جامعه علمی کشور با برگزاری سمپوزیوم جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان میلاد خبرساز شد.
کد خبر: ۱۵۵۹۷۴

از نقاط برجسته این سمپوزیم ، حضور 10 نفر از جراحان برجسته مغز و اعصاب جهان و انجام 2 عمل جراحی روی قاعده جمجمه توسط پروفسور مجید سمیعی ، جراح برجسته ایرانی مقیم آلمان بود. پروفسور مجید سمیعی نزدیک به 40 سال پیش همکاری با متخصصان گوش و حلق و بینی و متخصصان مغز و اعصاب را شروع کرده و با کسب اطلاعات و مهارت های این دو رشته ، تومورهایی را که در گذشته غیرقابل دسترس بودند، همچون تومورهای قاعده جمجمه ، تحت عمل جراحی قرار داده است.
موفقیت این نوع عمل موجب شده است پروفسور سمیعی به عنوان بنیانگذار جراحی قاعده جمجمه ، دوره های آموزشی را برای تمامی جراحان مغز و اعصاب و گوش ، حلق و بینی در سراسر دنیا برگزار کند.
در ضمن تبادل دانش نوین جراحی میان برگزیدگان جراحی مغز و اعصاب و گوش ، حلق و بینی دنیا و ایران خود نقطه قوتی برای همایش های علمی محسوب می شود که باید همچنان تداوم یابد. گزارش پیش رو، گذری اجمالی بر سمپوزیم جراحی مغز و اعصاب دارد.

پروفسور مجید سمیعی تاکنون حدود 8 هزار عمل جراحی را روی قاعده جمجمه انجام داده است ؛ البته در حال حاضر هیچ کشور معتبری در دنیا وجود ندارد که انجمن جراحی قاعده جمجمه نداشته باشد و باعث افتخار است که بنیانگذار این انجمن یک ایرانی است. موجی که برای جراحی قاعده جمجمه به وجود آمده تقریبا تمامی دنیا را فرا گرفته ، همچنین کتاب ها و مقالاتی نیز در این ارتباط تدوین شده است.

جراحی قاعده جمجمه

در قاعده جمجمه ساختاری وجود دارد که تمامی عروق مغز به آن می رسد یا از آن خارج می شود. این بخش از جمجمه محل صدرو دستور برای بسیاری از اعمال مهم انسانی است.

دکتر سید حسن هاشمی رئیس بیمارستان میلاد بر تلاش این بیمارستان بر ارتباط با مراکز معتبر در دنیا و نیز آشنایی پزشکان شاغل در بیمارستان میلاد با آخرین متدها و تکنیک های جراحی و درمان تاکید کرد.

به گفته پروفسور سمیعی وقتی توموری در قاعده جمجمه باشد، اعصاب و عروق را تحت فشار قرار می دهد یا به آنها صدمه می زند. اگر جراح قصد خارج کردن این تومور را از داخل قاعده جمجمه داشته باشد، احتمال آسیب دیدن عروق و اعصاب مغز وجود دارد؛ البته اطلاعات جراحان مغز و اعصاب و گوش و حلق و بینی در گذشته تنها تا سطح قاعده جمجمه بود، به طوری که این چنین تومورهایی را غیرقابل درمان می دانستند.
از این رو نزدیک به 40 سال پیش همکاری با متخصصان گوش حلق و بینی را شروع کردم و با جمع آوری اطلاعات از این دو رشته ، تومورهایی را که در گذشته غیرقابل دسترس بودند، تحت عمل جراحی قرار دادیم و موفقیت این عمل موجب شد تا دوره های آموزشی را برای تمامی جراحان مغز و اعصاب و گوش حلق و بینی در سراسر دنیا انجام دهم . گفتنی است در تصادفات ، امکان شکستگی قاعده جمجمه و ترشح آب مغز به خارج وجود دارد که با عمل جراحی روی قاعده جمجمه قابل درمان است و در کودکان نیز نقص قاعده جمجمه که به صورت مادرزادی است درمان می شود. در گذشته خطر انجام این عمل حدود 30 درصد بود، اما اکنون در عمل های جراحی که با این روش انجام می شود، خطر بروز عوارض حاد، کمتر از 3 درصد است.

متخصصان مغز و اعصاب ایرانی سرآمد در منطقه

متخصصان کشور در جراحی مغز و اعصاب از کشورهای همسایه بسیار بالاتر هستند، به طوری که بیماران برای درمان از کشورهای اطراف به ایران سفر می کنند؛ همچنین عمل هایی که در این زمینه در ایران صورت می گیرد، هم ردیف اعمال جراحی در اروپا و امریکا است.

پروفسور مجید سمیعی ، بنیانگذار انجمن جراحی قاعده جمجمه در دنیا تجربیات 40ساله خود را در زمینه این نوع جراحی طی برگزاری سمپوزیم بین المللی جراحی مغز و اعصاب در اختیار متخصصین مغز و اعصاب و گوش ، حلق و بینی ایرانی قرار داد

دکتر علیرضا جعفری ، دبیر اجرایی سمپوزیوم جراحی مغز در ارتباط با جراحی قاعده جمجمه که به وسیله پروفسور سمیعی بنیانگذاری شده است ، گفت: در این نوع جراحی ، محل قرارگیری تومور به اندازه ای حساس است که اگر کمی دقت نشود بیمار قسمتی از قابلیت حرکتی خود را از دست می دهد. درست است که این نوع عمل به وسیله بسیاری از همکاران ما نیز در ایران انجام می شود، ولی مشخصه این جراحی استفاده از دستگاهی به نام نورومانیتورینگ است که تمام آسیب های وارده احتمالی در حین عمل را کنترل می کند. به این ترتیب دقت عمل بسیار بالا می رود.

راه اندازی خدمات الکترونیک سلامت در بیمارستان میلاد

دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه سمپوزیوم جراحی مغز و اعصاب با اشاره به این که بهبود گردش کار و تضمین سلامت بیمار طی روند درمان از اهداف اصلی بیمارستان میلاد است ، اظهار داشت: در همین خصوص نخستین اقدام در بیمارستان میلاد، راه اندازی سامانه خدمات الکترونیک سلامت (Electronic Health) است که با پیشرفت این فناوری ، از جابه جایی پرونده ها و مشکلات آنها جلوگیری می شود و گام های موثری در تکمیل و اجرای آن برداشته خواهد شد. همچنین درصددیم علاوه بر ارائه خدمات درمانی ، شکل علمی و پژوهشی به بیمارستان داده شود و مدیران گروه ها در حیطه کاری خود، فعالیت های علمی شان را جمع آوری کنند و پس از تجزیه و تحلیل ، به نام بیمارستان و پزشک در مجلات معتبر دنیا به چاپ برسانند؛ بعلاوه باید بکوشیم تمامی مراکز معتبر دنیا، سرلوحه و الگوی این بیمارستان باشند و همیشه با آنها در ارتباط باشیم . همچنین پزشک باید با آخرین متدولوژی آشنا باشد تا نفع آن را به بیمار انتقال دهد.

گشایش بخش ویژه جراحی مغز و اعصاب بیمارستان میلاد تهران

با امضای قرارداد همکاری میان بیمارستان میلاد تهران و پروفسور سمیعی ، رئیس مرکز بین المللی علوم اعصاب کشور آلمان و رئیس جامعه جهانی جراحان مغز و اعصاب ، بخش ویژه جراحی مغز و اعصاب برای توسعه و تسریع درمان بیماران مغز و اعصاب افتتاح شد.

دکتر علیرضا جعفری دبیر اجرایی سمپوزیم اجرایی مغز و اعصاب به دقت عمل پروفسور سمیعی در جراحی قاعده جمجمه با استفاده از دستگاهی به نام نورومانیتورینگ که تمام آسیب های وارده احتمالی در حین عمل کنترل می کند، اشاره کرد

بنا بر یافته های جدید، جراحان مغز و اعصاب با کمک سیستم نورومونیتورینگ و میکروسکوپ های ظریف اتاق عمل خواهند توانست از پس مشکل ترین جراحی مغز (قاعده جمجمه) برآیند.
به اعتقاد دکتر مجید سمیعی ، جراحی قاعده جمجمه از نظر آناتومی مشکل ترین آناتومی در بدن انسان است و این به علت ارتباط اعصاب صورت ، شنوایی و بینایی ، عروق جمجمه با این بخش (قاعده جمجمه) است و در صورت وجود تومور در این بخش ، مناطق مرتبط تحت تاثیر قرار می گیرند. از این رو در تمام دنیا برای انجام این نوع عمل جراحی ، جراحان مغز و اعصاب از متخصصان گوش و حلق و بینی کمک می گیرند.هرچند موفقیت تیم متخصص مغز و اعصاب و متخصص گوش و حلق و بینی در جراحی قاعده جمجمه موثر است ، اما بنا به یافته های جدید وجود تجهیزات نوین جراحی که دارای ظرافت و حساسیت بالایی است ازجمله وجود سیستم نورومونیتورینگ در حین عمل ، جراح را پیش از وقوع مشکل حادی مطلع می کند و جراح می تواند روش مطمئن تری را به کار گیرد.

عوارض و خطرات احتمالی در جراحی قاعده جمجمه

در حین عمل اگر عروق و اعصاب کوچک ترین آسیبی ببینند، بیمار به لحاظ حرکتی یا حواس پنج گانه دچار ناتوانی جبران ناپذیری خواهد شد. در واقع این جراحی احتیاج به اعمال یک نوع هنرمندی خاص توسط پزشک جراح دارد؛ چراکه هر نوع صدمه به این عروق و اعصاب می تواند به نابینایی ، ناشنوایی یا فلج شدن بخشی از صورت بیمار بینجامد. البته امروزه با توجه به تجربه متخصصانی چون پروفسور سمیعی و دیگر برگزیدگان این رشته از جراحی در ایران و دنیا عوارض پس از عمل از 30 درصد به 3 درصد کاهش یافته است.

پونه شیرازی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها