طوفان فرانسوی
این مراسم سه ساعته که جف کیلی (مجری و خبرنگار معروف حوزه بازی) اجرای آن را برعهده داشت، نه تنها ویترینی برای نمایش آینده این صنعت بود، بلکه پیامی واضح داشت: خلاقیت بر بودجههای کلان پیروز است. مهمترین تیتر امسال، بیتردید متعلق به بازی Clair Obscur: Expedition ۳۳ است. این اثر که ساخته استودیوی مستقل و تازهتأسیس Sandfall Interactive است، توانست در یک شب رویایی، ۹جایزه گیم اواردز را به خانه ببرد. این بازی نوبتی (Tun ــ Based) با گرافیک خیرهکننده و اتمسفر گیرای خود، توانست رکورد افسانهای بازی The Last of Us Part II (با هفت جایزه) را بشکند و نام خود را بهعنوان پرافتخارترین بازی تاریخ این مراسم ثبت کند. ماموریت ۳۳ نه فقط جایزه اصلی بهترین بازی سال (GOTY) را از آن خود کرد، بلکه در بخشهای کلیدی همچون بهترین کارگردانی، بهترین روایت،بهترین بازی نقشآفرینی وبهترینموسیقینیزرقبای قدرتمندی همچونKingdom Come: Deliverance II و Death Stranding ۲ را کنار زد. نکته قابل توجه، درخشش جنیفر انگلیش (Jennifer English) بود که جایزه بهترین بازیگری را برای هنرنمایی در این بازی دریافت کرد. همچنین این اثر جوایز بخشهای فنی و هنری ازجمله بهترین کارگردانی هنری و بهترین طراحی صدا رانیز دروکرد تا نشان دهد یک بازی مستقل میتواند استانداردهای فنی را جابهجا کند. دریافت جایزه بهترین بازی اول یک استودیوی مستقل نیز گیلاس روی کیک موفقیتهای این تیم فرانسوی بود.
پایان انتظار برای شوالیهها و خدایان
در کنار درخشش بینظیر Expedition ۳۳، سال ۲۰۲۵ سال پایان انتظارهای طولانی نیز بود. بازی هالونایت: آواز ابریشم (Hollow Knight :Silksong) که سالها طرفدارانش را در انتظار گذاشته بود، بالاخره منتشر شد و توانست جایزه بسیار مهم بهترین بازی اکشن ماجراجویی را کسب کند. این پیروزی نشان داد که تیم چری (Team Cherry) توانسته فشار انتظارات را مدیریت کرده و دنبالهای شایسته خلق کند. در سوی دیگر میدان، سوپرجاینت گیمز با هادس ۲ (Hades II) حضور داشت. این بازی که دنبالهای بر اثر تحسینشده سال ۲۰۲۰ است، توانست جایزه بهترین بازی اکشن سال را از آن خود کند. رقابت در ژانر اکشن امسال با حضور عناوینی مثل Doom: The Dark Ages بسیار داغ بود اما ساختار دقیق و گیمپلی اعتیادآور هادس ۲ بار دیگر برتری خود را ثابت کرد.
نینتندو و سلطنت بر جادهها
کمپانی نینتندوطبق معمول دست خالی ازمراسم بیروننرفت.بازیجدیدوجاهطلبانه ماریوکارت ورلد(Mario Kart World) که فرمول مسابقات کارتینگ را وارد جهانهای باز و گسترده کرده است، توانست جایزه بهترین بازی ورزشی یا مسابقهای را تصاحب کند. این بازی همچنین در بخش بهترین بازی خانوادگی نیز نامزد بود اما در آن بخش بازی دانکی کانگ: بانانزا (Donkey Kong: Bananza) گوی سبقت را ربود تا نینتندو با حضور دو بازی همچنان پادشاه بلامنازع سرگرمیهای خانوادگی باقی بماند.
نگاه به آینده
مراسم گیم اواردز بدون نمایش تریلرهای جهانی (World Premieres) معنایی ندارد. امسال نیز جف کیلی چند برگ برنده رو کرد. بزرگترین شگفتی، رونمایی از Resident Evil ۹: Requiem (یا همان رزیدنت اویل ۹) بود که با نمایش چهره محبوب لیان اس. کندی، سالن را به مرز انفجار رساند. همچنین استودیوی رمدی(Remedy) اولین تریلر از بازی Control Resident را به نمایش گذاشت که نویدبخش ادغام بیشتر جهانهای داستانی این استودیو است. کپکام نیز با معرفی بازیگران فیلم جدید Street Fighter و رونمایی از نسخه جدیدی از سری فراموششده Mega Man، طرفداران قدیمی را به وجد آورد. در نهایت جایزه مورد انتظارترین بازی همانطور که پیشبینی میشدبه غول راکاستار، یعنی Grand Theft Auto VI رسید تا نشان دهد عطش بازار برای این اثر جهانباز همچنان سیریناپذیر است.
سایر برندگان و نکات برجسته
بازی Arc Raiders توانست باشکست رقبای سرسخت،جایزه بهترین بازی چندنفره راکسب کند.این موفقیت بزرگی برای امبارک استودیوز محسوب میشود. بازی Baldur’s Gate ۳ حتی سالها پس ازعرضه، همچنان میدرخشد و جایزه بهترین پشتیبانی از جامعه بازیکنان را به خانه برد که نشاندهنده تعهد لریان استودیوز به مخاطبانش است. جایزه بهترین بازی تأثیرگذار (Games for Impact) به بازیSouth of Midnight رسید؛ اثری که با روایتی عمیق و فضاسازی متفاوت، توانست پیامهای اجتماعی قدرتمندی را منتقل کند. بازی خشن و سریع Doom: The Dark Ages بهدلیل تعبیه ویژگیهای خاص برای افراد دارای معلولیت، جایزه ارزشمند نوآوری در دسترسپذیری را دریافت کرد که نشان میدهد حتی هاردکورترین بازیها نیز میتواند برای همه قابل تجربه باشد.
پیروزی هنر بر صنعت
مراسم گیم اواردز ۲۰۲۵ پیامی روشن داشت؛صنعت بازی درحال گذرازدوران دنبالهسازیهای تکراری به سمت تجربیات هنری ناب است.پیروزی قاطعانه یک بازی مستقل باتیمی کوچکترنسبتبه استودیوهایچندصد نفره سونی و مایکروسافت، زنگ خطری برای مدیران اجرایی شرکتهای بزرگ و نویدی امیدبخش برای بازیسازان خلاق در سراسر جهان است. سال ۲۰۲۵ با نام Clair Obscur در تاریخ ثبت شد؛ سالی که نور و سایه بر پردههای سینمایی و کلیشهای پیروز شدند.