رادیو فرهنگ، شبکه زندگی | تغییر در شعار رادیو فرهنگ

محسن حبیبی مدیر رادیو فرهنگ، شعار جدید این شبکه رادیویی را با عنوان «رادیو زندگی» اعلام کرد.
محسن حبیبی مدیر رادیو فرهنگ، شعار جدید این شبکه رادیویی را با عنوان «رادیو زندگی» اعلام کرد.
کد خبر: ۱۵۲۸۲۹۹

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رادیو فرهنگ، در نشست صمیمی مدیر جدید رادیو فرهنگ، دکتر محسن حبیبی، با همکاران و مدیران این شبکه، وی شبکه رادیویی فرهنگ را با وجود برنامه‌سازانی باتجربه و دغدغه‌مند بسیار مهم و تأثیرگذار دانست و بیان داشت که این شبکه با سابقه در بسیاری از سرفصل‌های فرهنگی در سپهر رسانه‌ای کشور پرچم دار دانست؛ بگونه‌ای که برخی از برنامه‌های با سابقه و پرمخاطب در حوزه‌های موسیقی، ادبیات، کتاب، فرهنگ اقوام و هنر‌های مختلف باید باقی مانده و حتی تقویت شوند. با این حال وی با تبیین چشم‌انداز محتوایی دوره تازه، از رویکردی نو با محور توسعه کمی و کیفی مخاطبان، کاربرمحوری، جوان‌گرایی، توجه به حوزه‌های جدید فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی سخن گفت.

او با اشاره به مفهوم متنوع و گسترده واژه «فرهنگ» در اندیشه محققان حوزه‌های مختلف، اینگونه گفت که: فرهنگ در معنایی جامع، راه و رسم زندگی است؛ از این رو رادیو فرهنگ را رادیوی زندگی می‌دانیم. همین شعار به ما این امکان را می‌دهد که به وجوه جدیدی از فرهنگ را در این شبکه با سابقه بپردازیم.

لزوم تغییر در شیوه‌ها و موضوعات برنامه‌سازی

همچنین مدیر رادیو فرهنگ با تاکید بر لزوم تحول در برنامه سازی بیان داشت: کاربرمحور بودن رادیو به‌معنای آن است که شنونده نه صرفاً مخاطب، بلکه بخش زنده‌ی سازوکار برنامه‌سازی و تولید معنا در برنامه‌ها باشد. در رویکرد نوین رسانه‌ای، ارزش محتوا زمانی شکل می‌گیرد که تجربه شنوندگان و دغدغه‌های واقعی آنان در فرآیند تولید لحاظ شود و تا حد ممکن آنها بخشی از تولید باشند. رادیو فرهنگ با تکیه بر این اصل می‌تواند از رسانه‌ای صرفاً تولید کننده، به رسانه‌ای مشارکت‌ساز تبدیل شود؛ رادیویی که نه تنها برای مردم، بلکه با مردم سخن می‌گوید و مسیر ارتباطی‌اش را از بازتاب خواست و آگاهی جامعه می‌گیرد. باید از تمام ظرفیت موجود در رسانه ملی بویژه برنامه کاربردی «ایرانصدا» استفاده نمود و مخاطبان را به سمت تعامل با رادیو سوق داد.

مدیر جدید رادیو فرهنگ ضمن قدردانی از زحمات مدیران پیشین رادیو فرهنگ و تلاش‌های سه ساله دکتر مرتضی کاظمی دینان در دوره مدیریت این شبکه رادیویی افزود: رادیو فرهنگ از شبکه‌های قدیمی و تاثیرگذار صدای رسانه ملی است و از زمان تاسیس یعنی ۱۳۳۹ تاکنون با عنوان رادیو دو شناخته شده و مخاطبان خاصی را با خود همراه دارد. در این دوره قصد داریم اقشار تازه‌ای از جامعه را به عنوان مخاطب تعریف کنیم، معدل سنی شنوندگان را پایین‌تر بیاوریم و با رویکردی تعاملی، ارتباط مستقیم میان برنامه‌سازان و مردم را گسترش دهیم. یعنی باید نوجوانان و جوانان را در برنامه‌سازی دیده و ضمن اعتماد به این قشر مهم، آنها را در فرآیند تولید و توزیع و بهره‌برداری دید. این مسأله مهم اتفاق نمی‌افتد جز اینکه ما در میان آنها حاضر شویم، یعنی نمی‌توان لزوما انتظار داشت آنها رادیو را روشن نماید و ما را گوش کنند، بلکه لازم است ما بطور جدی در محیط رسانه‌ای آنها یعنی تلفن همراه حضور بیابیم. در دوره جدید رادیو فرهنگ سعی خواهیم نمود با همت و همراهی برنامه‌سازان خوب رادیو فرهنگ این کار را محقق نماییم.

علوم انسانی، تاریخ اندیشه، خانه و خانواده، جمعیت و محیط زیست مسائل جدید رادیو فرهنگ

مدیر رادیو فرهنگ افزود: امروز نیاز داریم به تاریخ اندیشه ورود کنیم؛ به سراغ مفاهیمی برویم که فرهنگ را از روایت‌های انحصاری فعلی خارج و به ما نشان دهد چگونه زیستن با فکر، با اخلاق و با زیبایی میسر می‌شود. راه و رسم زندگی، همان فرهنگ است و باید در برنامه‌هایمان بازتاب این معنا را ببینیم.

حبیبی ضمن اشاره به ضرورت مردمی‌سازی محتوا یادآور شد: در مسیر؛ باید بدانیم چگونه با هنر، مردم را با خود همراه کنیم و جاذبه ایجاد نماییم، وقتی صحبت از زندگی است یعنی فرهنگ موضوعات مهمی، چون خانواده، محیط‌زیست، جمعیت و سلامت اجتماعی را در بر می‌گیرد و برنامه‌هایی مرتبط با آن از اولویت‌های تازه تولید هستند.

حبیبی در پایان از برنامه‌ریزی برای تقویت دیپلماسی فرهنگی و افزایش رضایتمندی شنوندگان خبر داد و تأکید کرد: پرداختن به دیپلماسی فرهنگی در رادیو فرهنگ، ضرورتی بنیادین در مسیر اثرگذاری واقعی رسانه بر جامعه است؛ چراکه امروزه فرهنگ سهمی فزاینده در استراتژی‌های سیاست‌گذاری جهانی یافته و به ابزار نرمِ ارتباط میان ملت‌ها تبدیل شده است.

باید پلی از تفاهم و درک متقابل میان ملت‌ها بسازیم 

وی افزود: رادیو فرهنگ، به‌عنوان رسانه‌ای اندیشه‌محور، می‌تواند بازوی تأثیرگذار در انتقال ارزش‌های ملی، احیای هویت ایرانی-اسلامی و ترویج گفت‌وگوی میان‌فرهنگی باشد.

در عصر تقابل روایت‌ها میان غرب و جهان اسلام، وظیفه رادیو فرهنگ تنها اطلاع‌رسانی نیست، بلکه باید با نگاهی تمدنی، پلی از تفاهم و درک متقابل میان ملت‌ها بسازد و نشان دهد که فرهنگ، زبان زندگی مشترک انسان‌هاست.

مدیر رادیو فرهنگ تاکید کرد: در این رادیو هدف ما اینست که رضایتمندی همه جانبه را در میان برنامه‌سازان و مخاطبان به حداکثر ممکن برسانیم. رادیو فرهنگ در این مسیر، نه فقط راوی فرهنگ، بلکه همراه همه اقشار و با هر سنی در تجربه زیست فرهنگی خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها