رئیس سازمان صداوسیما در چهارمین روز برگزار اجلاس ABU در تهران پس از افتتاح آرشیو دیجیتال رسانه ملی و تلویزیون دیجیتال از مراحل پیشرفت پروژه IPTV بازدید کرد.
کد خبر: ۱۵۱۰۳۲

آرشیو دیجیتال رسانه ملی که به پیشرفته ترین فناوری روز مجهز است با 16 سامانه تبدیل منابع تصویری ویدئو و فیلم ، قابلیت پشتیبانی از فرمت های متداول تصویر و ذخیره سازی دیجیتال در سطح استاندارد بین المللی را داراست.
این فناوری ، نگهداری و حفظ منابع کم نظیر آرشیو رسانه ملی را با تبدیل منابع آنالوگ به دیجیتال ، امکان پذیر و دسترسی به منابع موجود را تسهیل می کند.
رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که صدا و سیما باید با چالاکی و انعطاف قابلیت برنامه سازی سریع در شرایط مختلف را در خود ایجاد کند، خاطرنشان کرد: دیجیتال سازی آرشیو، قابلیت رسانه ملی را برای برنامه سازی بسیار بالا می برد.
ضرغامی با بیان این که آرشیو این سازمان ، بزرگترین و غنی ترین آرشیو صوتی و تصویری کشور است که قدمت برخی منابع آن به 50 سال قبل باز می گردد، افزود: تجربه سالهای اخیر نشان داده است که استفاده بجا و مناسب از تصاویر مستند و تاریخی در مقاطع مختلف ، می تواند بسیار تاثیرگذار باشد، اما به دلیل قدیمی بودن آرشیو، بیش از این تا حدود زیادی قابلیت های آرشیو رسانه ملی مغفول بوده است.
ضرغامی گفت: انتظار ما از دولت این است که همان گونه که پروژه هایی مانند کتابخانه ملی در سالهای اخیر همواره مورد توجه بوده و از اعتبارات ویژه ای برخوردار شده است ، به پروژه آرشیو دیجیتال رسانه ملی هم با دیدگاه ویژه ای نگریسته شود.
پخش آزمایشی تلویزیون دیجیتال دیگر پروژه فنی صداوسیما بود. مهندس ضرغامی پس از آغاز بهره برداری آزمایشی از فناوری جدید پخش دیجیتال گفت: فناوری پخش دیجیتال علاوه بر افزایش چشمگیر کیفیت صداو تصویر اشکالات پخش آنالوگ را رفع و امکان پخش چند برنامه با استفاده از یک فرستنده را فراهم می کند. رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به این که این سازمان برای تغییر ساختار آنالوگ به دیجیتال ، سیستم ام پی فور را که از پیشرفته ترین مدلهای دیجیتالی است ، انتخاب کرده ، گفت: این سیستم به دلیل تازگی فوق العاده ای که دارد، هنوز در کشورهای پیشرفته هم عملیاتی و اجرایی نشده است.
رئیس سازمان صداوسیما خاطرنشان کرد: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران جزو نخستین بهره برداران و پیشگامان در بکارگیری این فناوری جدید است.
ضرغامی افزود: با امکانات حداقلی که دولت و مجلس برای تجهیز رسانه ملی فراهم کردند، سرمایه گذاری مناسبی برای ایجاد بستر لازم برای پیشرفت و روزآمد شدن فناوری در این رسانه محقق شده است .رئیس سازمان صداوسیما همچنین صبح پنجشنبه از پیشرفت مراحل بهره برداری آزمایشی از پروژه IPTV در معاونت فنی رسانه ملی بازدید کرد و گفت: این سامانه امکان پخش تلویزیونی را از طریق خطوط تلفنی و دیتای پرسرعت فراهم می کند.
مهندس ضرغامی پس از بازدید از مرکز داده ها (دیتاسنتر) IPTV گفت: این فناوری جدید با قابلیت های فوق العاده ، انقلاب و تحول اساسی در بهره برداری از سرویس های صوتی و تصویری ایجاد می کند.
وی خاطرنشان کرد: مرحله آزمایشی این طرح با موفقیت در رسانه ملی صورت گرفته و در صورت تامین اعتبار و ایجاد بستر لازم از سوی مخابرات ، سازمان صداوسیما آمادگی دارد، این خدمت را به سرعت در اختیار مردم قرار دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها