در این میان نکات مختلفی از زبان معاون امور استانهای رسانهملی بیان شده که نشان از جدی بودن این طرح دارد. آنطور که رئیس سازمان صداوسیما نیز پیش از این بیان کرده بود، طرح هفتههای ایران با هدف برجسته کردن توانمندیهای استانها و مناطق مختلف کشور و معرفی ظرفیت سرمایهگذاری ازدریچه رسانهملی کلید خواهد خورد. تمرکز بر ظرفیتهای درونسرزمینی و اقتضائات هر استان، از دیگر محورهایی است که هفتههای ایران را جلو خواهد برد.
روایت یک تفاهمنامه
محمدباقر اعلمی، قائممقام معاون امور استانهای رسانهملی در همین رابطه و درخصوص جزئیات اجرای طرح هفتههای ایران به جامجم میگوید: هفته گذشته طرح هفتههای ایران توسط دکتر جبلی، رئیس سازمان با هدف تحقق مهمترین اصول سند تحول رسانهملی یعنی عدالتگستری و هویتمحوری در جلسه مشترک وزیر کشور با استانداران سراسر کشور تشریح و با استقبال فراوان آنان روبهرو شد. بر این اساس مقرر شد در جلسهای که هر یک از استانداران با صداوسیمای استان خود برگزار میکنند، تفاهمنامه اجرای این طرح را امضا تا براساس اولویتبندیها، ترتیب اجرای آن در استانها اعلام شود. به این ترتیب، اولین استانی که مجری طرح هفتههای ایران خواهد بود، استان خوزستان است که با شعار (ایران جان، خوزستان ایران) از سوم لغایت نهم خرداد که یادآور روزهای غرورآفرین آزادسازی خرمشهر قهرمان است، برگزار خواهد شد. اهمیت اجرای باشکوه و بینقص این طرح در سطحی است که در اقدامی بیسابقه در رسانهملی، شورای معاونان سازمان با حضور تمامی اعضای آن در صداوسیمای استان خوزستان تشکیل شد تا تمامی موانع رسانهای، محتوایی و فنی آن مرتفع و همافزایی مناسبی میان تمامی معاونتهای سازمان برای عملیاتیکردن برنامههای پیشبینی شده ایجاد شود. پیگیری استانی تحقق شعار سال (سرمایهگذاری در تولید) موضوع محوری هفتههای ایران است. همچنین توجه به سند زیستبوم استان از طریق معرفی شهدای شاخص، مشاهیر، نخبگان علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی، نقاط تاریخی، صنعتی و گردشگری، ظرفیتهای مهم کشاورزی، اقتصاد دریامحور و... از دیگر رویکردهای محتوایی این رویداد رسانهای است.
جزئیات عملیات رسانهای
وی ادامه میدهد: عملیات اجرایی این رویداد رسانهای چندوجهی است. از یکسو شبکه استانی خوزستان و شبکههای سراسری در تعاملی فراگیر میبایست نسبت به اجرای مواردی همچون پخش برنامههای فاخر رادیویی و تلویزیونی تولیدی استان خوزستان در ساختارهای مختلف از شبکههای سراسری، پخش ویژه برنامههای زنده استان از شبکههای سراسری، اعزام عوامل برنامههای ویژند و اجرای مشترک شبکههای سراسری با شبکه استانی و اجرای مشترک دیگر شبکههای استانی با شبکه خوزستان اقدام کنند و از سوی دیگر با ایجاد خلق رویدادهای فرهنگی و هنری با انجام ماموریتی قرارگاهی توسط دیگر نهادهای فرهنگی استان همچون شب شعر، ظرفیتهای دیگر استان معرفی شود.
اعلمی عنوان میکند: همچنین پیگیری پروژههای ملی استان همچون لایروبی اروند یا خطآهن بصره ــ آبادان در گفتوگوهای ویژه خبری معاونت سیاسی سازمان از وجوه دیگر این اتفاق رسانهای است. شبکههای برونمرزی رسانهملی نیز نسبت به معرفی همه ظرفیتهای استان خوزستان برای مخاطبان بینالمللی اقدام خواهند کرد. طی روزهای گذشته جلسات اختصاصی با معاونان محترم سازمان در حوزههای رادیو، تلویزیون، سیاسی، مجازی و برونمرزی جهت نهایی شدن جداول پخش برنامههای هفتههای ایران برگزار شده و هر دو مرکز صداوسیما در خوزستان و آبادان آماده برگزاری اولین دوره طرح هفتههای ایران در استان خوزستان هستند. معاونت امور استانهای رسانهملی با همافزایی بین دستگاههای مختلف در سطح ملی و استانی در تلاش است انعکاس دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و ظرفیتهای موجود و مغفول مانده در سراسر کشور را در طرح هفتههای ایران به همه مخاطبان ملی و بینالمللی منعکس کند.
۱۱ استان در صف هفتههای ایران
اعلمی همچنین عنوان میکند:تاکنون۱۱استان اعلام آمادگی اولیه کردهاند که درحال بررسی طرحهایشان هستیم.یکی از گزینههای احتمالی بعدی اصفهان خواهد بود. در این هفته سفری به این استان خواهیم داشت تا اقتضائات آن را مورد بررسی قرار دهیم. تولیداتی که در استانها وجود دارد نکتهای است که در انتخاب استان مورد توجه قرار میگیرد. بهعنوان مثال خوزستان، اصفهان و یزد در این حوزه فعالیت و تولیدات بسیاری برای معرفی استان خود دارند. برخی استانها براساس تولیدات کمتر، ممکن است در اولویتهای بعدی قرار گیرند. قائممقام معاون امور استانهای رسانهملی همچنین درباره زمانبندی طرح هفتههای ایران هم میگوید: درنظر داریم امسال، هر ماه، یک هفته رابه یک استان اختصاص دهیم. یعنی خرداد خوزستان و تیر ماه استان دیگری را لحاظ کنیم. در این میان همه قالبهای تولیدی را برای این هفته درنظر گرفتهایم که شامل برنامههای کوتاه، مستند، نمایشی، ویژههای تلویزیونی، گفتوگومحور و... میشود. اعلمی همچنین به همافزایی باکس ایران ما با هفتههای ایران شبکههای سراسری که در اختیار معاونت امور استانهاست، اشاره و تصریح میکند: در موضوع ایران ما عملا هر استان براساس اقتضائات رسانهای در شبکههای سراسری سهمی خواهد داشت. در حقیقت تفاوت هفتههای ایران با طرح قبل در این است که اقتضائات خود استان بسیار پررنگ شده و تولیدات شاخص استانها در سراسر کنداکتور شبکههای مختلف قابل دیده شدن است؛ بهخصوص ظرفیتهایی که شاید مغفول مانده باشد.وی درخصوص همراهی مراکز استانها و مدیران سازمان هم میگوید: مدیران مراکز همراهی جدی با طرح داشته و از منظر قرارگاهی جلسات آن با استانهای مختلف در حال برگزاری است. یعنی این رقابت در خود استانها شکل گرفته که برای هفته مربوط به استان خود آماده شوند. معاونت امور استانهای رسانهملی با همافزایی بین دستگاههای مختلف در سطح ملی و استانی در تلاش است انعکاس دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی و ظرفیتهای موجود و مغفولمانده در سراسر کشور را در طرح هفتههای ایران به همه مخاطبان ملی و بینالمللی منعکس کند.
برخی مزایای اجرای طرح هفتههای ایران:
افزایش توان رقابتی شبکههای استانی با شبکههای سراسری
رعایت اصل همافزایی بهعنوان یک راهبرد صریح در سند تحول رسانهملی
بازنمایی ظرفیتهای عظیم استانهای ایران و بهرهمندی همه کشور از این ظرفیتها
افزایش علاقه مردم به تماشای شبکههای سراسری با نزدیکشدن شبکهها به محل زندگی آنها
پرداختن به ظرفیت گردشگری استانهای مختلف
مهمترین برنامهها برای اجرا در هفته مربوطه:
۱- تولید برنامههایی با موضوع فرهنگسازی و بیان مزایای سرمایهگذاری در تولید
۲- پخش مستندهای گزارشی و معرفی نمونههای موفق و الگوهای کسبوکارهای خرد خانگی
۳- معرفی شرکتهای دانشبنیان برای افزایش مشارکت جامعه علمی
۴- معرفی فرصتهای سرمایهگذاری توسط دستگاهها و افراد مختلف در سطح استان
۵- بیان اقدامات دستگاهها برای زمینهسازی افزایش سرمایهگذاری در تولید
۶- تبلیغ شرکتهای تولیدی استان برای جذب سرمایهگذار
۷- تولید برنامه «ارزش افزوده» برای معرفی ظرفیتها و فرصتهای سرمایهگذاری
۸- فرهنگسازی و اجرای پویش «هر خانواده یک تولیدی» با حمایت دولت
۹- کمک دولت با تمرکز بر محصولات استراتژیک استان
۱۰- پیگیری از بانکهای استان برای ایفای نقش آنها در سرمایهگذاری
۱۱- پخش گزارش و مستند معرفی تعاونیهای موفق استان
۱۲- معرفی ظرفیت روستاهای استان برای سرمایهگذاری مردمی و کمک دولت در این زمینه
۱۳- تولید برنامههای مستند کارستان و جلوه برای معرفی کارآفرینان استان