دیوارهای سست ، سقف های لرزان

نگاه معصومانه و نگران فاطمه 8 ساله به سقف کلاس دوخته شده بود. یک دایره خیلی بزرگ ، درست بالای سر او و سحر. گچهای سقف کلاس باد کرده و از چند جا ترک برداشته بود.
کد خبر: ۱۴۹۴۹۹

ماهها بود که سنگینی آن دایره بزرگ را بالای سرش حس می کرد و ترکهای سقف را که هر روز بزرگتر می شدند با دیدگان کودکانه اش اندازه می گرفت.
فاطمه حواست کجاست؛! نه صدای معلم اگرچه در ظاهر توجه دخترک را از سقف کلاس گرفت و به تخته سیاه دوخت اما همچنان در ذهنش به دنبال یافتن پاسخ یک پرسش بود.
پرسشی که باعث می شد نگاهش همیشه به آن دایره بزرگ خیره باشد: «اگر یک روز سقف کلاس خراب شود....؛»


وجود ساختمان های قدیمی و فرسوده ای که با عنوان مدرسه محل حضور میلیون ها دانش آموز در سراسر کشور است ، به خودی خود می تواند دلهره آور باشد و اگر در کنار آن به وقوع حوادث غیرمترقبه و طبیعی نیز کمی دقت کنیم ، خواهیم دید وضعیت مدارس کشور به لحاظ ایمنی چندان خوشایند نیست و باید هرچه سریع تر و پیش از این که اتفاقات ناگوارتر از تخریب یک دیوار مدرسه ، فروریختن سقف یک کلاس درس و... رخ دهد، به فکر راهکار سریع و عملیاتی باشیم . برگزاری مانور زلزله و ایمنی که همواره با هدف آمادگی دانش آموزان در مقابل وقوع زلزله و... در سطح مدارس سراسر کشور صورت می گیرد، زمانی ایده آل و مطلوب خواهد بود که بیندیشیم فضای فیزیکی مدارس تا حدود خیلی زیادی مطمئن است و چه بسا دانش آموزان چابک و آماده به لحاظ مقابله با حوادث طبیعی ، فقط به دلیل نبود ساختمان امن نتوانسته اند جان خود و دیگران را حفظ کنند. در کشور ما مدارسی وجود دارد که قدمت آنها از 40سال گذشته و آنقدر فرسوده هستند که به گفته رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان تهران در برخی مناطق ، مدارس فرسوده ای دیده می شود که حضور دانش آموزان در این مدارس واقعا جای ترس دارد. سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس از سال 84 دست به کار انجام مطالعات و بررسی های مهندسی روی تمام مدارس کشور شد و نتایج آن بیانگر این بود که 131هزار و 900کلاس درس در سطح کشور باید تخریب و بازسازی و 126هزار کلاس نیز باید مقاوم سازی شوند که قیمت هر مترمربع برای ساختن کلاس 200هزار تومان و قیمت هر مترمربع برای مقاوم سازی کلاسها 60هزار تومان برآورد و در نتیجه اعلام شد که به اعتباری حدود 4میلیارد تومان برای نوسازی و مقاوم سازی مدارس نیاز است . این موضوع و اعتبار مورد نیاز در دولت و مجلس مطرح شد و در نتیجه پس از تعامل با مجلس شورای اسلامی مقرر شد لایحه ای در دولت تنظیم و به مجلس ارائه شود. در لایحه دولت ، برداشت 4میلیارد دلار طی 4 سال از حساب ذخیره ارزی برای حل مشکل مدارس فرسوده پیشنهاد شده بود. گرچه دولت و مجلس در این خصوص اقدام کردند و لایحه 4میلیارد دلاری برداشت از حساب ذخیره ارزی برای مقاوم سازی مدارس فرسوده در مجلس به تصویب رسید اما عدم تخصیص بموقع اعتبارات و موانع و مشکلاتی که وزارتخانه های ذی ربط از آنها به عنوان دلایل اصلی کندی روند مقاوم سازی مدارس فرسوده نام می برند، آینده مبهمی را از سرنوشت مقاوم سازی مدارس به تصویر کشیده است . چندی پیش رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور نیز از نوسازی 27هزار اتاق کلاس شامل دفتر مدرسه ، کتابخانه ، دفتر مدیر و آبدارخانه و همچنین 13هزار کلاس فرسوده از اعتبار سال اول تخریب و نوسازی خبر داده بود.

ضعف سازمان نوسازی مدارس کشور

اما به نظر می رسد عملکرد وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی مقاوم سازی و نوسازی مدارس فرسوده کشور و شهر تهران در این راستا چندان رضایت بخش نبوده و کندی این روند موجی از نارضایتی ها را در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز ایجاد کرده است ، به طوری که چندی پیش عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با تاکید بر ضعف سازمان نوسازی مدارس کشور در بازسازی مدارس فرسوده معتقد بوده که با وجود اختصاص اعتبار کلان برای نوسازی مدارس فرسوده ، سازمان نوسازی مدارس کشور در این راستا ضعیف عمل کرده است . عباسعلی رستمی می گوید: مجلس شورای اسلامی در سال 84 اعتباری معادل 4هزار میلیارد تومان را طی 4 سال برای تخریب و نوسازی و مقاوم سازی مدارس فرسوده تصویب کرد که به این ترتیب سازمان نوسازی مدارس باید از آن سال تاکنون حداقل یک میلیارد و 115میلیون دلار از این اعتبار را جذب می کرد که به هر دلیلی تاکنون نتوانسته این اعتبار را جذب کند. رستمی با تاکید بر این که معتقدیم سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور یا موانع جدی دارد که باید به مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات گزارش کند تا در راستای رفع آن موانع گامهای موثری برداشته شود یا این که زیرمجموعه های خود را توانمند کند، تصریح می کند: اختصاص 4میلیارد دلار برای نوسازی مدارس در تاریخ بودجه آموزش و پرورش بی سابقه است و سازمان نوسازی باید نسبت به ضعف عملکرد خود در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پاسخگو باشد.

شهرداری ها همکاری نمی کنند

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران در این میان شهرداری ها را یکی از مقصران اصلی ناکامی سازمان نوسازی مدارس کشور در اجرای مطلوب نوسازی مدارس فرسوده دانسته و معتقد است به دلیل عدم همکاری شهرداری و تحویل دیرتر از موعد مدارس فرسوده ، 30 درصد از طرحهای تخریب و نوسازی مدارس استان تهران هنوز به اتمام نرسیده است .ترابی زاده با اشاره به این که طرحهای تخریب و نوسازی در سال گذشته 120 مورد بوده که 30 درصد این تعداد هنوز تکمیل نشده است ، می گوید: دلیل دیگر تکمیل نشدن طرحهای تخریب و بازسازی مدارس این است که مدارس فرسوده دیرتر از موعد مقرر یعنی در فروردین ماه به سازمان نوسازی مدارس تحویل داده شده است در حالی که شرط تحویل مدارس این گونه است که مدارس فرسوده در ماه مهر سال مبدا تحویل سازمان نوسازی می شود و ماه مهر سال بعد بازسازی شده ، پذیرای دانش آموزان خواهد بود.

مقاوم سازی مدارس فرسوده

10 سال طول می کشددر حالی که مسوولان سازمان نوسازی مدارس کشور هر روز آمارهای جدید از تخریب و نوسازی مدارس فرسوده ارائه می کنند اما فرشیدی وزیر آموزش و پرورش درخصوص پیشنهاد 10 سال فرصت به آموزش و پرورش برای مقاوم سازی مدارس فرسوده ، با بیان این که زمینه مقاوم سازی موضوع جدیدی است که بستر آن باید در کشور فراهم شود و نیازمند زمان است ، آب پاکی را روی دست مسوولان مدارس ، دانش آموزان و خانواده هایی که هر روز ساعتها نگرانی و دلهره را زیر سقف های مدارس فرسوده تا رسیدن زنگ آخر سپری می کنند ، می ریزد.

چرا خواب هیچ مسوولی آشفته نمی شود؛


براساس آنچه مسوولان آموزش و پرورش شهر تهران بارها و بارها اعلام کرده و به آن تاکید داشته اند ، وضعیت مدارس پایتخت به مراتب بغرنج تر و ناایمن تر از سایر استان های کشور است و این موضوع زمانی حادتر می شود که بدانیم تراکم دانش آموزی در تهران بالاتر از حد استانداردهای آموزشی است و همین مساله می تواند بر اهمیت موضوع بیفزاید.
آمار مدارس فرسوده و خطرآفرین در تهران که پایتخت کشور است آمار قابل ملاحظه ای است ، به طوری که در حال حاضر 9هزار کلاس درس فرسوده در استان تهران وجود دارد که بیش از 300هزار دانش آموز در این مدارس تحصیل می کنند و هر آن بدون کوچک ترین زلزله ای احتمال فرو ریختن سقف این کلاسها وجود دارد.
به یاد داشته باشیم اگر زلزله بم در روز صورت می پذیرفت ، هر چند که ممکن بود آمار مرگ مردم عادی کاهش پیدا می کرد ، اما قطعا آمار مرگ دانش آموزان افزایش می یافت و این همان نکته مهمی است که احتمال وقوع آن دور از انتظار نیست و مسوولان نیز نباید از آن غافل شوند.
سوال اینجاست که با این همه موانع و مشکلات پیش رو و روند کند نوسازی و مقاوم سازی مدارس فرسوده ، تا چه حد می توان به موفقیت آمیز بودن اجرای این پروژه امیدوار بود و با توجه به این که کشور ما همواره در خطر بروز زلزله قرار دارد ، در صورت بروز زمین لرزه ای در طول روز ، مسوولان چه خواهند کرد.
براستی وقتی پی مدرسه ای نشست می کند یا قسمتی از سقف فرسوده یکی از کلاسهای درس مدرسه ای فرو می ریزد یا دانش آموزان مدرسه ای زیر سقف و دیوارهای ترک خورده کلاس درسشان هر روز و هر ساعت پرسه مرگ را در کمین خود حس می کنند ، چرا خواب هیچ مسوولی آشفته نمی شود؛!

در حالی که وزیر آموزش و پرورش دلایلی همچون جدید بودن بحث مقاوم سازی در کشور، فقدان نیروی متخصص و کارآزموده و عدم همکاری شهرداری ها را به عنوان دلایل اصلی کندی روند مقاوم سازی و نوسازی مدارس فرسوده شهر تهران و کل کشور عنوان می کند و خانواده ها و دانش آموزان مدارس فرسوده را دعوت به آرامش و صبر می کند اما معلوم نیست که جمله «مقاوم سازی مدارس فرسوده باید بتدریج و با طمانینه انجام شود» آیا برای سقفها، دیوارها و آجرهای ترک خورده مدارس فرسوده نیز که هر روز پذیرای هزاران دانش آموز در سراسر کشور هستند، معنا و مفهومی دارد؛ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با اشاره به این که بحث مقاوم سازی و نوسازی مدارس فرسوده کشور داستان مفصلی دارد، در توضیح اتفاقات رخ داده در این زمینه می گوید: دو سال قبل مجلس در یک تصمیم گیری بی سابقه 4میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی را برای بازسازی و مقاوم سازی مدارس فرسوده کشور به تصویب رساند که قرار شد این مبلغ به وزارت آموزش و پرورش تخصیص داده شود تا آموزش و پرورش نیز این اعتبار را طی یک دوره 4ساله صرف نوسازی 120هزار کلاس درس و مقاوم سازی حدود 130هزار کلاس درس کند. عباسپور تاکید کرد: با پیگیری مجلس طی 5 ماهه گذشته ، قرار شد فهرستی از 5هزار مدرسه ای که در دوره مدیریت جدید وزارت آموزش و پرورش نوسازی و مقاوم سازی شده است در اختیار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار گیرد تا از لحاظ مطابقت با استانداردهای آیین نامه 2008زلزله مورد بررسی قرار گیرد که متاسفانه وزارت آموزش و پرورش این فهرست را تاکنون به مجلس ارائه نکرده است و ما نیز در مجلس با جدیت پیگیر این قضیه هستیم .رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید می کند: در صورتی که آموزش و پرورش نتواند مجلس را در این زمینه که نوسازی و مقاوم سازی مدارس فرسوده با رعایت دقیق اصول ساختمان سازی و استانداردهای ایمنی انجام می شود قانع کند، قطعا با حذف دو عامل نظارتی وزارت مسکن و سازمان نظام مهندسی مخالفت خواهیم کرد.عباسپور با تاکید بر این که در پیشرفته ترین کشورهای دنیا نیز همواره مدارس و مراکز آموزشی آن چنان مقاوم ساخته می شوند که هنگام وقوع حوادث طبیعی همچون زلزله و سیل نه تنها صدمه ای نمی بینند بلکه از آنها به عنوان پایگاه های امدادی برای سرویس دهی و کمک رسانی به آسیب دیدگان نیز استفاده می شود و تاکید مجلس نیز بر این است که مدارس کشور نیز این گونه باشند، معتقد است : هنوز وزارت آموزش و پرورش دلیل محکم و قانع کننده ای که نشان دهد این وزارتخانه به تنهایی و بدون نظارت سازمان نظام مهندسی یا وزارت مسکن امکان نظارت بر اجرای دقیق عملیات نوسازی و مقاوم سازی مدارس فرسوده را دارد، ارائه نکرده است.

وزارت آموزش و پرورش مسوول است

عباسپور در پاسخ به این سوال که در شرایطی که وزارت آموزش و پرورش معتقد است کار نوسازی و مقاوم سازی مدارس فرسوده تنها در حیطه مسوولیت و وظایف آنها نیست ، پس اگر خدای ناکرده شاهد بروز حادثه ای در یکی از مدارس فرسوده باشیم چه کسی پاسخگو خواهد بود با صراحت آموزش و پرورش را مسوول می داند و می گوید: مجلس 4میلیارد دلار به وزارت آموزش و پرورش برای بحث مقاوم سازی و نوسازی مدارس فرسوده تخصیص داده و نه جای دیگر. پس ارگانی که این بودجه را دریافت کرده باید پاسخگوی حوادث احتمالی نیز باشد.

شهرداری ها موظف به رعایت قانون هستند

وی همچنین درخصوص ادعای آموزش و پرورش درخصوص عدم همکاری شهرداری های مناطق که موجب کندی کار نوسازی و مقاوم سازی مدارس فرسوده شهر تهران شده است ، نیز می گوید: مجلس در این دو سال هر جا که آموزش و پرورش مشکل و مانعی را مطرح کرده با جدیت سینه سپر کرده است . همان طور که چندی پیش بحث عدم همکاری شهرداری ها مطرح شد و مجلس نیز بلافاصله معافیت پرداخت عوارض از سوی آموزش و پرورش به شهرداری ها را به تصویب رساند و از آن زمان تاکنون نیز دیگر گزارشی مبنی بر عدم اجرای این مصوبه از سوی شهرداری ها دریافت نکرده ایم . با این وجود آماده ایم اگر ناهماهنگی در این زمینه میان شهرداری تهران و وزارت آموزش و پرورش وجود دارد ، آن را با تعامل منطقی حل کنیم . عباسپور تاکید می کند: به هر حال نباید این نکته را فراموش کرد که اگر شهرداری ها در رعایت یک مصوبه قانونی که در مجلس به تصویب رسیده کوتاهی می کنند این دیگر به عهده قوه مجریه و دولت است که با جدیت شهرداری ها را ملزم به رعایت مصوبات مجلس کنند.

بهناز محمدی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها