«سفره ایرانی» با بخش​هایی مثل آشپزخانه، چاشنی​ها، غذا و ایمنی مهمان شنوندگان می شود

سفره‌ای به بزرگی ایران در رادیو سلامت

هجمه فست‌فودها به سفره ایرانی

در شرایطی که هرکدام از ما به نوعی ‌دنبال رژیم‌گرفتن و لاغرشدن هستیم، فست‌فودها و غذاهای آماده‌ در هجمه‌ای سنگین به سلامت، روز به روز ما را فربه‌تر می‌کنند.
کد خبر: ۱۴۷۸۱۶۲
نویسنده مریم زاهدی - خبرنگار چاردیواری
 
بر این اساس کافی است در هرکدام از میادین اصلی شهر سری بچرخانیم تا بتوانیم چندین رستوران رنگارنگ فست‌فودی ببینیم که با دکوراسیون‌های زیبا و تابلوهایی با تصاویر اشتها‌برانگیز از فست‌فودها به‌دنبال آن هستند انبوهی از زن و مرد و کودک و پیر و جوان را به سمت خود بکشند تاپول بدهندوفست‌فودهای خوش‌عطروطعمی رابخورندکه نه‌فقط به سلامتی آنهاکمک نمی‌کند، بلکه سرشار ازبیماری است.گرایش به غذاهای فرنگی وفست‌فودهایی که مضرات آن خودغربی‌هاراهم ازپادرآورده درحالی‌است که سفره ایرانی بهترین و سالم‌ترین غذاها را درخود جای داده وعطر و طعم آنها درمیان غذاهای ملل زبانزد است. 

خوشمزه‌های خطرناک
فست‌فود غذایی است که بسیار سریع آماده می‌شود و در دنیای امروز که سرعت و تلاش حرف اول را می‌زند سبب شده خانواده‌ها و به‌ویژه مادران زمان کمتری را در آشپزخانه بگذرانند و به‌همین‌دلیل با گرایش به ساندویچ یا پیتزا که ظاهر زیبا و خوشمزه‌ای دارد سعی می‌کنند همه راسیرکنند وبچه‌ها راراضی نگه‌دارند.این درحالی‌است که تقریبا تمامی پزشکان و کارشناسان تغذیه‌ای تأکید دارند نباید در مصرف فست‌فودها زیاده‌روی کرد و حتی بعضی از کارشناسان معتقدند باید دور این خوشمزه‌های خطرناک را خط کشید!

سرطان در کمین فست‌فودخورها
غذاهای آماده یا صنعتی دارای مواد و ترکیبات نگه‌دارنده است و در طولانی‌مدت می‌تواند برای سلامت افراد ازجمله کودکان و زنان باردار خطرناک باشد. درغذاهای آماده تمام مواد باحرارت بالا ویکدفعه به غذا اضافه می‌شود وویتامین‌ها را از بین می‌برد و همچنین می‌توان گفت فست‌فودها ویتامین کمتری نسبت به غذاهای سنتی وخانگی دارند.پزشکان وکارشناسان تغذیه مصرف فست‌فود را به‌دلیل میزان افزودنی‌هایی که به آن اضافه می‌شودسرطان‌زامی‌دانند.مصرف این نوع غذاها هرچند که افزودنی‌هایی طبیعی و مجاز در آن ریخته شده باشد اما به‌دلیل داشتن نمک و چربی ترانس سبب بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود و در بسیاری از موارد سرطان‌زاست. 

پیکرهای چاق و سلول‌های گرسنه 
یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد افرادی که به فست‌فودها عادت دارند و یکی از وعده‌های غذایی خود را به آن اختصاص می‌دهند، با چاقی و مشکلات ناشی از آن روبه‌رو‌می‌شوند.دریافت زیاد کالری و چربی در این افراد باعث چاقی می‌شود که شانس ابتلا به بیماری‌های دیگر همچون دیابت و بیماری‌های قلبی ــ عروقی افزایش پیدا می‌کند.  از سوی دیگر فست‌فودها باعث سیری کاذب در ‌فرد می‌شود و مصرف بی‌رویه این نوع غذاها در درازمدت بدن انسان را با اختلال در دستگاه عصبی و تنفسی مواجه می‌کند.علاوه‌براین مصرف فست‌فودها شاید شکم‌مان را سیر کنند اما سبب سوء‌تغذیه می‌شوند. این نوع غذاها به‌دلیل داشتن کالری بالا علاوه‌براین‌که چاقی را در افراد تشدید می‌کنند سبب سوء‌تغذیه نیز‌می‌شوند. 

نگاهی غیرتغذیه‌ای به فست‌فود
اما فست‌فودها به غیر از بعد تغذیه‌ای ابعاد دیگری هم دارند!‌نفوذ و تغییرات فرهنگی فقط از طریق رسانه و فضای مجازی و ماهواره و شبکه‌های اجتماعی رخ نمی‌دهد. در شرایطی که با وجود طیف گسترده‌ای از غذاهای ایرانی و سنتی که عطر و طعم بی‌نظیر آن هر گردشگر غیرایرانی را به وجد می‌آورد، رشد قارچ‌گونه رستوران‌های فست‌فودی حکایت از نفوذی دارد که از طریق غذا و فرهنگ تغذیه و در یک کلام مک‌دونالدیسم در حال رسوخ به فرهنگ و از آن مهم‌تر سلامت مردم کشور ماست. 

قتل پنهان با مک دونالد!
فست‌فودها و رستوران‌های زنجیره‌ای فست‌فود مانند مک‌دونالد به شکلی عجیب نه‌فقط در کشور آمریکا بلکه در سایر نقاط جهان و حتی در کشورهایی مانند چین گسترش یافته‌اند؛ رستوران‌ها و از آن مهم‌تر فرهنگ غذایی‌ای که بیماری و عوارض گوناگون را با خود به همراه دارند. در آمریکا سالانه بیش از۳۰۰هزار نفر براثر مصرف غذاهای فست‌فودی از دنیا می‌روند.منتقدان این رستوران‌های زنجیره‌ای معتقدند غذاهای عرضه‌شده در مک‌دونالد یکی از عوامل اصلی شیوع چاقی در میان مردم آمریکا و دیگر کشورهاست. پس از بررسی ارزش غذایی محصولات مک‌دونالد مشخص شدکه غذایی مانند بیگ‌مک(Big Mac) یا مرغ سرخ‌کرده ۹۱۰کالری انرژی و ۴۶گرم چربی(که ۱۳گرم آن چربی اشباع شده است)دارد که مغایر استانداردهای غذایی است. 

هجمه با خوراکی‌ها
در سال ۲۰۰۵ هزینه برخورد باچاقی ومشکلات ناشی ازآن درآمریکا بالغ ‌بر۱۹۰میلیارد دلار تخمین زده‌ شده است.با تمام اینها مک‌دونالد در تمام کشورهای دنیا شعبه دارد و در ایران هم بعد از برجام نخستین شرکتی که خواهان فعالیت در کشورمان شد همین رستوران‌های مک‌دونالد بود! آن‌هم در شرایطی که بسیاری از شرکت‌های داروسازی یا صنایع مهم و فناورانه از ارائه خدمات به کشورمان اجتناب می‌ورزیدند.همین مسأله هم نشان می‌دهد فست‌فودها به‌خصوص رستوران‌های زنجیره‌ای همچون مک‌دونالد فراتر از غذا هستند.خوراکی‌های خوشمزه‌ای که نه‌فقط به سفره ایرانی،بلکه به فرهنگ وسلامت ماهم هجوم آورده‌اند. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها