برمهانی طی نشستی به پرسشهای متعدد طرح تحول رسانهملی، نظام مسائل تلویزیون در تولیدات نمایشی، نگاه ایدئولوژیک مدیران تلویزیون در ساخت آثار، نحوه برخورد با چهرهها، زمان پخش دو سریال «سلمان فارسی» و «موسی کلیما...» بهعنوان دو سریال الف ویژه تلویزیون، عملکرد تلویزیون در جنگ روایتها، رقابت با پلتفرمهای نمایش خانگی، تغییر رویکرد شبکه دو در نمایش آثار نمایشی و همچنین حواشی اخیر نظرسنجی ایسپا درباره جامعیت تلویزیون پاسخ داد.
طبیعی است دانشجو، انتخاب اولش تلویزیون نباشد
برمهانی در بخشی از این نشست درخصوص نظرسنجی ایسپا و حواشی پس از آن گفت: شاید بخشی از صحبتهای من را شما به تئوری توطئه تلقی کنید، اما هر وقت ما در صداوسیما توفیقی در ارتباط با افزایش مخاطب دیدم به فاصله کوتاهی شاهد بودیم که بعد از این توفیق هجمههایی علیه سازمان شروع به کار کردند.معاون سیما ادامه داد: در مورد نظرسنجی انجام شده باید بگویم که ایسپا مرکز معتبری است و نظرسنجی هم که منتشر کرده، معتبر است. اردیبهشت ۱۴۰۳ ایسپا یک نظرسنجی از دانشجویان انجام داده که طیف خاص با یک مصرف رسانه خاص در ایران وجهان هستند که سؤال میکند شما اوقات فراغت خود را چگونه میگذرانید. نمیگوید که شما مخاطب تلویزیون هستید یا خیر؟ ۴۰درصد چیز دیگری میگویند و حتی در این نظرسنجی پادکست بالاتر از فیلم و سریال قرار دارد و ۱۸درصد افراد نظرسنجی میگویند که فیلم و سریال میبینند. در ادامه سؤال میکند که این فیلم و سریال را از کجا میبینید؟ کاملا طبیعی است که دانشجو گزینه اولش دانلود از اینترنت باشد و گزینه سومش از طریق صداوسیما باشد.وی افزود: نکته مهم این است که همین مرکز ایسپا در فروردین ماه نظرسنجی را منتشر کرده که طبق آن مخاطب صداوسیما ۶۹.۲درصد است.چرا کسی به آن آمار نزدیک ۷۰درصد استناد نمیکند، ولی به این یکی استناد میکند.خود مرکز تحقیقات صداوسیما که یکی ازمراکز معتبر نظرسنجی درکشور است،دریک نظرسنجی با جامعه آماری حدود ۳۰هزار نفر شامل شهرهای بزرگ و کوچک و حتی روستاها مخاطب صداوسیما را ۷۲درصد اعلام کرده است.
نقد صداوسیما انحصاری شده است
برمهانی در ادامه با تاکید بر استقبال مدیران تلویزیون از نقد خاطرنشان کرد: این نظرسنجی ایسپا امروز زمینه نقد صداوسیما شده است.یعنی میگویند که برمبنای این سازمان صداوسیما را نقدمیکنند.ما دررسانهملی ازهر نقدی استقبال میکنیم، مخصوصا نقدی که در نسبت ما با مردم قرار میگیرد. رهبری هم فرمودند که من از نقد استقبال میکنم حتی اگر این نقد غلط باشد، چون زمینهای را ایجاد میکند تا افراد منصفی آن نقد غلط را دوباره به نقد بگذارند و زمینه تصحیح را فراهم میکند. ما هم بهعنوان یک نهاد رسانهای استقبال میکنیم از اینکه یافتههای خودمان را در این حوزه به اشتراک بگذاریم.وی تاکید کرد: ما معتقدیم که نقد صداوسیما انحصاری شده، یعنی یک نگاه خاص صداوسیما را با یک جهتگیری خاص دارد نقد میکند.برمهانی همچنین با رد گزینه صرفا سیاسی بودن نقد عملکرد صداوسیما گفت: عمدتا در فضای مجازی و رسانهای نقد صداوسیما توسط کسانی انجام میشود که درک خاصی از مخاطب و مفهوم مردم دارند. وقتی ما میگوییم مخاطب و مردم مفهومی خاصی به ذهنمان میآید، اما آنها درکشان متفاوت از درک عامه مردم است. مشکلی هم نداریم که اینها درباره درک و تلقی خودشان از افکار عمومی حرف بزنند و حتی رسانهملی را برمبنای آن نقد کنند، اما معتقدیم که آنها حتما نباید دایره نقد صداوسیما را منحصر به خودشان و محدود کنند.
بیش از ۳۰ سریال با موضوعات استانها
وی افزود: مثلا ممکن است عدهای یک سبک برنامهسازی را دوست داشته باشند و ببینند آن سبک در صداوسیما کمرنگ شده به رسانهملی حمله میکنند که مردم را فراموش کرده، این را ما باید مراقبت کنیم.برمهانی همچنین با تاکید براهمیت نگاه به استانها در سبد تولیدات تلویزیون گفت: طبق پیمایش مرکز تحقیقات صداوسیما ۶۴درصد مردم گفته بودند که ما استان خود را در تولیدات صدا وسیما ندیدهایم. این آمار منتشر هم شد، ولی چرا هیچ حساسیتی ایجاد نکرده است؟ از خود خبرگزاری فارس تا مشرق، شرق، تسنیم و... هیچکدام از رسانهها حساسیتی برایشان ایجاد نشده و صداوسیما محکوم و متهم نشده که در طی این سالها و امروز چرا به ۶۴درصد از مردم ایران توجهی نشده است؟
معاون رسانهملی در ادامه تصریح کرد: ۷۰درصد از مردم ایران در شهرهای بزرگ زندگی نمیکنند و این تعداد ۶۰۰ سریالی را که طی سالهای گذشته در صداوسیما تولید شده، ندیدهاند. حتما این نگاه در دوره تحول تغییر کرده و دفتر فیلمنامه و مرکز سیمرغی راه افتاده و شاید بیش از ۳۰ سریال با موضوعات استانهای مختلف در دست ساخت است، اما از شنیدن این آمار به شوق نمیآیند. طبیعی است، چون دغدغهای در این زمینه ندارند و مردم برای آنها یک مفهوم انحصاری پیدا کردهاند. اگر شما به سابقه رسانههای تخریبکننده صداوسیما که یکسری فکتهای معتبر و نامعتبر هم میآورند دقت کنید میبینید که کوچکترین اعتراضی نسبت به بایکوت جامعه روستایی کشور توسط صداوسیما نداشتهاند.
منتظر نقدها بودیم
آمار دیگری که در این پیمایش وجود دارد؛ میگوید ۸۰درصد مردم کشور علاقهمند هستند تا قصههایی از روستا یا برای روستا ببینند. به همین دلیل است که کاری مثل نونخ به یکباره گل میکند؛ حتی پایتخت، چون فضای شهرهای کوچک و روستایی را مردم دوست دارند، فارغ از اینکه این آثارطنزهای باکیفیت وقوی هم هستند.۳۰درصد مردم کشور روستایی هستند اما آیا ۵درصد سریالهایی که در این سالها ساخته شده به موضوع روستا پرداخته است؟ اگرما۱۰سال دیگر هم به این جمعیت ۳۰درصدی نپردازیم آنهاهیچ مدافعی درفضای رسانهای کشور ندارند وشاید حتی یک توییت هم برایشان زده نشود که صداوسیما چرا به این قشر نپرداخته است چه برسد به راهاندازی یک لشکر مجازی که بخواهند صداوسیما را تخریب کنند.واقعا ما منتظر بودیم بعد از پرمخاطبشدن مجموعه «طوبی» که شاید حدود ۳۰ میلیون مخاطب بالای ۱۲سال داشت به ما هجمه وارد کنند که بعد از نظرسنجی اخیر این اتفاق رخ داد.