ویژه برنامه «روایت نصر» خاطرات خبرنگاری در لبنان را مرور کرد

حکایت راویان مقاومت

از نقش مقاومت تا مشق شهادت

«قبضه‌الاحرار» نامی آشنا برای مخاطبانی است که مشتاق تماشای مجموعه‌های مرتبط با حوزه فلسطین هستند. این مجموعه با نام‌های مختلفی ترجمه شده که آشناترین آن، «عملیات اقتدار» است.
کد خبر: ۱۴۷۶۷۲۱
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه
 
مجموعه‌ای که دریک‌سال اخیر وبعد ازعملیات طوفان الاقصی، به یک مجموعه پرمخاطب تبدیل شد.عملیات اقتدار به کارگردانی محمد خلیفه، تولید سال۲۰۲۲ بود وحالا به مناسبت یک‌ساله‌شدن طوفان الاقصی، دوباره روی آنتن شبکه ۲ رفته است. نکته مهم در مورد این مجموعه، نزدیک‌بودن روایت آن به واقعیت وعملیات ۷اکتبر است. این سریال پیش از وقوع طوفان الاقصی، حوادثی چون افشای جاسوسان اشغالگرواسارت تعدادزیادی ازسربازان صهیونیستی رابه تصویرکشید که اکنون باوقایع این عملیات همخوانی دارد.
   
پیش‌بینی یک طوفان 
عملیات اقتدارهمچنین عباراتی نظامی مانند «مسافت صفر» راکه اکنون در ویدئوهای جنگی گردان‌های قسام به گوش می‌رسد، به نمایش گذاشت. به ‌گونه‌ای که به نظر می‌رسد این سریال به‌نوعی پیش‌درآمد یا تمرینی برای عملیاتی بود که پایه‌های رژیم‌صهیونیستی را به لرزه انداخت. روایت اصلی مجموعه درباره عملیاتی است که توسط نیروهای مقاومت فلسطین پشت خطوط دشمن صهیونیستی درمنطقه‌ای موسوم به«سرزمین ۴۸»انجام می‌شود و درنهایت به تسخیر یکی ازپایگاه‌های نظامی مهم ارتش این رژیم توسط رزمندگان مقاومت می‌انجامد.جالب اینجاست که کارگردان این سریال،جلسه کابینه صهیونیست‌هاودرخواست کمک آنها از آمریکایی‌ها را هم به تصویر کشیده بود.یحیی سنوار،رهبرحماس هم بعد ازنمایش فیلم و تقدیر ازعوامل آن، این مجموعه را فراتر از خیال نامیده بود. حماس در پس این مجموعه قصد داشت روایتی فلسطینی ارائه کند که برخلاف روایت رژیم اشغالگر قدس است. در حقیقت سازندگان این اثربادانستن تاثیر نمایش بر آگاهی عمومی، از این طریق با دروغ و فریب اسرائیل مقابله کردند.برخی هم معتقدند که این سریال پاسخی به سریال اسرائیلی «فائودا» است که ازنتفلیکس ودیگر رسانه‌های تصویری پخش شد و داستان‌هایی را ارائه کرد که در به‌تصویرکشیدن ماجراهای سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل وموفقیت آنهادرنفوذ درجامعه فلسطین اغراق زیادی صورت گرفته بود. داستان این اثر به قلم فارس عبدالحمید ودر۳۰ قسمت، به نگارش درآمد و بازیگرانی همچون سعدی العطار، حسن الخطیب، محمد ابوالروس، باسل شاهین، غسان سالم، یوسف ابوالخیر، رائد قندیل، کرامه الدحدوح و... در آن به ایفای نقش پرداخته‌ بودند.
   
شهادت هنرمندان 
فرای قصه خاصی که این مجموعه دارد وهمخوانی آن با روایت طوفان ‌الاقصی، مسأله شهادت بسیاری از عوامل آن در طول یک‌سال گذشته، مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفته است. آن‌طور که به‌تازگی اعلام شده، تعدادی از اعضای این سریال در طول جنگی که از اکتبر گذشته توسط اشغالگران بر نوار غزه تحمیل شده، به شهادت رسیده‌اند. آخرین آنها هنرمند فلسطینی، رشاد ابو سخیله بود که نقش امیر را در سریال ایفا کرده بود. وی هنرمند جوان فلسطینی و متولد سال ۲۰۰۱ میلادی/ ۱۳۸۰ خورشیدی در اردوگاه جبلیه غزه بود. رشاد فارغ‌التحصیل رشته روزنامه‌نگاری و رسانه از دانشگاه «الاقصی» در غزه بود که با نقش‌آفرینی در سریال قبضه‌الاحرار یا عملیات اقتدار توانست به شهرت بالایی برسد. شهید ابو سخیله علاوه بر بازیگری، شعر هم می‌سرود و در سال ۲۰۲۰ مجموعه شعری با عنوان «نامه‌های خاک» منتشر کرد که براساس‌آن، به‌عنوان جوان‌ترین شاعر فلسطینی معرفی شد. این مجموعه شامل ۲۷شعر است و به موضوعات مختلفی ازجمله میهن، مسائل اجتماعی، عاطفی، معنوی و مذهبی می‌پرداخت. این بازیگر فلسطینی سال گذشته براثر بمباران نیروهای اشغالگر اسرائیلی در دروازه پناهگاه مدرسه الفاخوره اردوگاه جبلیه به شهادت رسید. 
   
«جنرال موشی» که بود؟ 
اما پیش از رشاد ابوسخیله، هنرمند و مجری فلسطینی علاء قدوحه و تعدادی از اعضای خانواده‌اش و همچنین محمد خلیفه کارگردان سریال، مصطفی ثریا عکاس، وعلی نسمان بازیگر، توسط نیروهای اشغالگر به شهادت رسیدند.علاء قدوحه خبرنگاروهنرمند فلسطینی بود که سال ۱۳۵۵خورشیدی در غزه متولد شده بود. او اصالتا اهل یافا بود و دوران کودکی و نوجوانی را در اردوگاه النصیرات گذراند. شهید قدوحه فعالیت هنری خود را از زمان کودکی در نمایش‌های مدرسه و کارهای هنری در اردوگاه النصیرات شروع کرد و با بازی در نقش‌های کمدی شناخته شد. علاء قدوحه با بازی در سریال‌های تلویزیونی چون «دروازه آسمان» (بوابه السماء)وسریال «مشت آزادگان»(قبضه‌الاحرار)،«فداکار»(الغدائی) و...توانست به شهرت خاص برسد.این هنرمندفلسطینی به «جنرال موشی» معروف بود که با این شخصیت، ویدئوهای کوتاه در فضای مجازی تولید می‌کرد و ارتش رژیم‌صهیونیستی را مورد تمسخر قرار می‌داد. علاء قدوحه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ خورشیدی در ۴۸ سالگی در جریان بمباران اردوگاه النصیرات غزه توسط رژیم‌صهیونیستی به همراه اعضای خانواده‌اش به شهادت رسید.
   
کمدین معروفی که شهید شد 
بازیگردیگری که دراین سریال حضور داشت ودریک سال گذشته شهید شد،علی نسمان بود.این کمدین اهل غزه وبه خاطر ویدئوهایی که در آن صهیونیست‌ها را تمسخر می‌کرد شناخته می‌شد. این کمدین براثر حملات ارتش رژیم اسرائیل در نوار غزه، به شهادت رسید. این بازیگر فلسطینی در یکی از آخرین ویدئوهایش گفته بود: خدا نکند ما در مقابل رژیم‌صهیونیستی احساس ضعف کنیم. ما برای تکه‌ای زمین نمی‌جنگیم. ما در مقابل شیطان جهانی می‌جنگیم. ما فقط برای آزادی فلسطین نمی‌جنگیم، ما برای نجات امت اسلام و عرب از دست نوکران شیطان می‌جنگیم. او در آخرین روزهای زندگی‌اش در یک توییت نوشته بود: دوستان من به خدا و رحمت او اعتماد دارند. اگر ارتباط‌مان قطع شد، یا همدیگر را در قدس ملاقات خواهیم کرد یا در بهشت. 
   
ضبط در سرزمین‌های اشغالی 
نکته مهم در مورد عملیات اقتدار،تولید آن درسرزمین‌های اشغالی بود که به لحاظ فنی، کارسختی برای عوامل به‌شمارمی‌رفت. جواد هارودا، کارمند بازنشسته‌ تلویزیون فلسطین، دراین مجموعه نقش رئیس آژانس امنیت داخلی اسرائیل(شین‌بت)را بازی می‌کند.هارودا در مصاحبه‌ای بیان کرده بود:ما به‌عنوان بازیگران فلسطینی، کسانی که روزانه با رنج اشغال و جنایت روبه‌رو هستیم در ایفای این نقش‌ها توانمندتریم. موفقیت هر بازیگر در ایفای نقش، همزیستی با شخصیتی است که بازی می‌کند. موفقیت ما همچنین در افشای اشغالگری و نشان‌دادن بی‌عدالتی و جنایات آن است. 
 
یادی از هنرمندان شهید
تعدادی از دست اندرکاران و بازیگران حاضر در پشت دوربین و مقابل قاب سریال عملیات اقتدار تا امروز به شهادت رسیدند
مصطفی ثریا 
علاء قدوحه
رشاد ابو سخیله
محمد رمضان خلیفه
علی نسمان
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها