رادیو تبیین ایستاده در برابر جریان تحریف

رادیو تبیین از۱۷شهریورماه فعالیتش را آغاز کرد. این شبکه فرصتی برای تقویت سواد رسانه‌ای برای عموم مخاطبان کشور، به‌ویژه نسل جوان است؛ نسل جوانی که به‌دنبال شبکه‌های اجتماعی نوظهور است.
کد خبر: ۱۴۷۲۲۲۶
 
از این رو رادیو تبیین در بستر جهاد تبیین تلاش دارد تا ضمن آگاهی‌بخشی از واقعیت‌های کشور، مجرای هرگونه روایت‌سازی دروغین دشمن را مسدود کند، زیرا دشمن در حال سیاه‌نمایی است و امواج شبهه‌ را در دستور کار خود قرار داده است. پیرامون این شبکه، راهبردهایی که دنبال می‌کند، نقش آن در جنگ روایت‌ها و... با علی بخشی‌زاده، معاون صدای رسانه‌ملی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ذیل می‌خوانید.

امروز دشمن با سیاه‌نمایی درصدد است واقعیت‌ها را به گونه‌ای دیگر برای مردم و به‌ویژه نسل جوان روایت کند. رادیو تبیین که در بستر جهاد تبیین شکل گرفته چه موضوعاتی را در دستور کار قرار داده تا بتواند این امواج شبهه را خنثی کند؟
انقلاب اسلامى ایران یکى از رخدادهاى بى‌نظیری است که منشاء آثارى بس شگرف در ابعاد فرهنگى، سیاسى، اجتماعى، اقتصادى و... در داخل و خارج از ایران شد. هدفی که برای رادیو تبیین تعریف شد، «تبیین پیشرفت و کارآمدی جمهوری اسلامی و امیدآفرینی نسبت به آینده» است. از این رو معرفی پیشرفت و دستاوردهای کشور در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه دفاعی ــ بازدارندگی، اقتصادی، امنیت اجتماعی، پیشرفت اجتماعی و فردی زنان، شاخص‌های رشد علم و فناوری، عمق استراتژیک منطقه‌ای و جهانی کشور، استقلال ملی و... در اولویت قرار دارند و همکاران در رادیو تبیین در این زمینه‌ها برای مخاطبان آگاهی‌بخشی می‌کنند.ضمن این‌که با توجه به شعار انتخابی این رادیو مبنی بر این‌که «ما روایت می‌کنیم»، همکاران سعی می‌کنند پیشدستانه واقعیت‌های انقلاب و کشورمان را روایت کنند تا از فتنه جریان تحریف پیشگیری یا آن را تقلیل دهند. باید تاریخ معاصر را به‌خوبی بشناسیم و برای نسل‌های جدید بازخوانی کنیم. شناخت از استکبار و استعمار، خیانت‌های جریان نفوذ و روشنفکری معاصر، منافق‌شناسی و... از جمله پدیده‌های مهم و مورد بررسی است.

طبیعی است شما به‌منظور جنگ روایت‌ها که امروزه بسیار هم داغ است، برای رادیو تبیین رویکرد رسانه‌ای مشخص کرده‌اید. درباره این آرایش رسانه‌ای توضیحاتی بدهید؟
ما متوجه این موضوع هستیم که در چه نبردی قرار گرفته‌ایم و می‌دانیم در این کارزار نیازمند رویکردی تهاجمی و شیوه‌ای نو در بیان هستیم.مخاطب بایستی حقایق را به شکل مستند درک کند و نمی‌توان شعاری اقدام کرد. ضمن آن‌که، شیوه دفاع و انفعال هم مسیر تبیین نخواهد بود؛ بنابراین اتخاذ رویکردی کنشگرانه و تهاجمی برای آگاهی‌بخشی به مخاطب درباره حقایق،کارکردها و توانمندی‌های ایران قوی و شناخت عرصه نبرد و جبهه دشمن ضرورتی مهم در جنگ روایت‌هاست.ما روایت می‌کنیم قبل از آن‌که دشمن روایت کند. برای اثرگذاری، روایت‌های ما بایستی اقدامات پیشدستانه، روزآمد و دقیق باشد. باید نسبت به توانمندی‌هایمان شناخت کافی داشته باشیم و آن را به نحو مطلوب انعکاس دهیم. البته هرجا دشمن شبهه‌ای افکنده، ما رسالت خود را در پاسخگویی انجام داده‌ایم. اکنون در میدان رسانه باید با قوای بیشتر حضور داشته و رویکرد صحیح داشته باشیم.

به نظرتان چه رویکردی باید در مقابل دشمنی که به‌دنبال نا امید کردن مردم کشور است، داشته باشیم؟ مصداقی در این حوزه صحبت می‌کنید؟
دشمن خواهان پیشرفت، استقلال ایران قوی و مقتدر نیست. آنها به‌دنبال ناامید کردن مردم کشورمان از آینده روشن نظام اسلامی هستند. به‌دنبال نشان‌دادن ناکارآمدی این نظام و سیاه‌نمایی از آینده آن هستند و مشخصا در این‌باره اردوگاه غرب، به‌ویژه آمریکا قابل ذکر است؛ دشمنی که در بستر جنگ ترکیبی به‌ویژه عرصه شناختی و رسانه‌ای، ایجاد تغییر و تحریف در ادراک مخاطب ایرانی را با صدها رسانه ماهواره‌ای، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هدف قرار داده است. ما نیز ضعف رقیب را باید بشناسیم. مصداق‌ها نیز مشخص است، از جمله باید به بنیان نظری نظام سکولار و لیبرالیستی غرب، وضعیت عدم رعایت حقوق اولیه بشر و نژادپرستی در جوامع غربی، فروپاشی خانواده و سبک زندگی، زیرپا گذاشتن حقوق بشر در جهان که در شرایط کنونی می‌توان به جنگ غزه، پایمال‌کردن حقوق بین‌الملل، برده‌داری‌های نوین زنان و انسان در غرب، ریخت‌شناسی از جنگ‌شناختی آنها علیه ملت ایران و ده‌ها مورد دیگر اشاره کرد.

طبعا از پیش‌فرض‌های مهم جهاد تبیین، مخاطب‌شناسی است. مخاطبان شما در رادیو تبیین چه کسانی هستند؟
اصولا رسانه امری صد درصد مخاطب‌محور است اما در بستر تبیین و آگاهی‌بخشی و در مورد رادیویی که برای مخاطب عام تعریف می‌شود، کلیت مخاطبان سراسری جامعه هدف هستند.لیکن در سال جاری تمرکز اساسی دررادیو تبیین رابر نسل‌های جوان و نوپا گذاشتیم؛ نسل‌هایی کنجکاو و پویا که پرسش‌های بسیار دارند و پاسخ‌های کوتاه و سریع می‌طلبند.از این رو رادیو تبیین از تبیین کارآمدی انقلاب در۴۵سال گذشته تا پاسخ به شبهات و در نهایت امیدآفرینی نسبت به آینده کشور و گام دوم انقلاب را با نسل جوان در میان می‌گذارد. نسل جوان ماست که هدف شبهات رسانه‌ای دشمن در جبهه معاند است؛ قطعا رسالت ما نیز آگاه‌سازی دوگانه آنها به واقعیات ملی، مذهبی و گفتمانی خودو خلأ‌ها و انحرافات فکری و عملکردی جبهه مقابل خواهد بود اما این امر زبان نرم و نو می‌طلبد وبرش سخن باید علمی ونخبگانی و مبتنی بر استناد باشد تا نسل کنجکاو ما را سیراب کند و رادیو تبیین ان‌شاءا... این مهم را مدنظر خواهد داشت. 

جایگاه تبیین گفتمان مقاومت در رادیو تبیین چگونه دیده شده است؟
انقلاب اسلامی محصول مقاومت راهبردی حضرت امام خمینی(ره)وملت قهرمان ایران است و گفتمان منطقه‌ای مقاومت نیز محصول اندیشه‌های امامین انقلاب اسلامی است. مقاومت، مولفه اصلی قدرت ملی ماست. ما از شرایط سخت جنگ تحمیلی که کسی به ما حتی سیم خاردار نیز نمی‌فروخت، به جایگاه ابرقدرت موشکی و پهپادی جهان رسیده‌ایم. نسل سرخورده جوان ما در قبل از انقلاب، امروز اکثر مدال‌های علمی را در المپیادهای مختلف جهانی فتح می‌کند. بهداشت و درمان، اقتصاد، امنیت و استقلال ملی با وجود همه تحریم‌های کمرشکن نظام استکباری مقتدرانه پیشرفت کرده است.جایگاه بین‌المللی ایران و بازوان منطقه‌ای آن یک بلوک موثر و البته بسیار قدرتمنددرجهان ساخته است.همه اینها در بستر گفتمان مقاومت محقق شده و ادامه خواهد یافت. از این جهت روایت ما در رادیو تبیین، روایت تبیین شاخص‌های گفتمان مقاومت مقتدروآثار آن درگذشته، حال وآینده این ملت سترگ و تحول‌آفرین است. 

نگاه شـما به گام دوم انقـلاب در شبکه تبیین چگونه است؟
گام دوم انقلاب ترسیم امیدآفرینی وچشم‌انداز انقلاب اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب در جهان فراروست. در همه شبکه‌های رادیویی و به‌صورت ویژه در رادیو تبیین ما مسیر عبور از پیچ‌های تاریخی گذشته را برای مخاطبان خود از جمله نسل‌های نوپایمان روایت خواهیم کرد.داشته‌ها و توان ایران قوی را آگاهی‌بخشی می‌کنیم و در بستر اقتدار روزافزون ملی و کنونی کشور، برای اهداف بلند گام دوم و رویکرد تمدن‌سازانه‌مان در آینده برنامه داریم و با امید و نشاط حتما ملت آن را به پیش خواهد برد. رادیو تبیین رسالت دارد تا این چرخه اقتدار و موفقیت را به هم اتصال و شکوه و غرور را در دل مخاطب همواره برپا نگه دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها