تئاتر شهرستان؛ درگیر روزمرگی

این روزها نمایش «خونمردگی» به قلم محسن سنگ‌سفیدی و به کارگردانی مهدی جلینی در تالار قشقایی روی صحنه است، نمایشی با نگاه اجتماعی که در یک بیمارستان روابط پرسنل و آدم‌های دیگر را در ایجاد یک بحران اساسی واکاوی می‌کند.
کد خبر: ۱۴۷۰۸۵۶
نویسنده رضا آشفته - عکاس و کارشناس رسانه
 
این نمایش برگزیده دوجشنواره خراسان رضوی وهم آغاز شده وسنگ‌سفیدی برای نگارش این متن درخراسان رضوی بهترین نمایشنامه‌نویس درسال۱۴۰۰شد. در عین حال باعث خوشحالی است که یک گروه شهرستانی در تهران بدرخشند وما شاهد تجلی هنر یک نمایشنامه‌نویس دیگر در سطح ملی باشیم. 
     
کمبود امکانات نمایشی در شهرستان
اما چنین هنرمندانی که از شهرستان راهی تهران می‌شوند همواره از نبود امکانات در شهرهای خود گله دارند؛ سنگ‌سفیدی نیز درباره تئاتر شهر سبزوار که همواره یکی از قطب‌های هنر نمایش کشور بوده، می‌گوید: درحال حاضر جامعه تئاتری سبزوار با وجود گروه‌های جوان و مستعد با امکانات بسیار محدود مواجه است، فقط یک پلاتو دولتی اداره ارشاد و یک پلاتو خصوصی در اختیار داریم که با استاندارد‌های لازم فاصله قابل‌توجهی دارند و تمام آنچه دراختیار این هنر قرار گرفته به‌دست همان جامعه تئاتری مهیا شده و متاسفانه زمینه‌ای برای رشد این عرصه آن‌طور که در شأن گروه‌های تئاتری است فراهم نشده است.این هنرمند جوان با اشاره به این موضوع که در زمینه نمایشنامه‌نویسی حتی شرایط بدتر است، افزود: حدودا از سال ۱۳۹۵ بعد از گذشت هفت سال حضور در عرصه نمایش و بازی تصمیم ‌گرفتم در رشته نمایشنامه‌نویسی فعالیت کنم و از این‌رو مجبور شدم چند سالی به تهران آمده و در حضور استادان ارجمندی؛ همچون محمد چرم‌شیر، ایوب آقاخانی و حمیدرضا امجد دوره‌های مبانی و پیشرفته نمایشنامه‌نویسی را بگذرانم و نمایشنامه‌های آدلف‌برگر، هَرَسه یا مترسک، مهمانی شبانه، خفه‌خون، انجماد، یک رویای نسبتا شیرین و خونمردگی آثاری است که قلم بنده به رشته تحریر درآمده است.
     
توجه به تئاتر اجتماعی
این درام‌نویس با اشاره به رویکردهای خود در عرصه نمایشنامه‌نویسی توضیح داد: همواره مسائل اجتماعی که برخاسته از هنجار‌های جامعه است دغدغه اهالی هنر بود، بالاخص در تئاتر و سینما برای من از اهمیت بیشتری برخوردار است. ارتباط‌پذیری و همذات‌پنداری بهتر مخاطب و درک بهتر موقعیت زیستی افراد از اتفاقاتی است که امکان دارد همه روزه درگیر آن باشند، اما بنا به دلایلی بی‌تفاوت از کنار آن رد شوند؛ نگاهی نه چندان نو، اما همچنان جذاب و پرکشش به نظر می‌آید. به عقیده من، بهره‌مندی از مسائل و هنجارهای اجتماعی در صورتی که فرم و ساختار درست بر محتوا لحاظ شود یا حتی پرداخت تمثیلی به گوشه‌ای از این مسائل می‌تواند آگاهی بیشتر به مخاطب ببخشد و پیوند عمیق‌تری مابین هنر تئاتر و اکثریت افراد جامعه ایجاد کند.
سنگ‌سفیدی درباره رویکردهای سبزواری و مشهدی در برخورد با رویکردهای اجتماعی نمایش خونمردگی گفت: بعد از اجرای این اثر در جشنواره استانی و استقبال قابل‌قبول مخاطب در اجرای محدود جشنواره و کسب عنوان برتر، تیم کارگرانی خواهان اجرای عمومی این نمایش در شهر سبزوار شد که متاسفانه حدود دو سال طول کشید تا موفق به کسب مجوز برای اجرای عموم به مدت ۳۰ شب در پلاتو امیرشاهی شهر سبزوار شود که خوشبختانه با استقبال بسیار بالای مخاطب نیز همراه بود.وی با اشاره به این موضوع که هنرمندان سایر شهرها فقط امکان رقابت در جشنواره‌ها را دارند توضیح داد: بُعد رقابتی بودن برای کسب عنوان در همه‌ جشنواره‌ها همواره جذابیت‌های خودش را دارد، هرچند بنده معتقدم که هنر تئاتر ملزم به تفکیک آثار برای دسته‌بندی رقابتی و کسب جایزه نیست، زیرا یک اثر ممکن است از لحاظ ساختار تئوریک ضعیف باشد، اما در بطن ماجرا از الگویی ریشه بگیرد که برخاسته از دیالکتیک بومی و کمتر شناخته‌شده برای اکثریت جامعه باشد. سی‌و‌یکمین جشنواره استانی خراسان رضوی از لحاظ کیفیت آثار از درجه‌ نسبتا بالایی برخوردار بود و می‌توان گفت از تمامی شهرهای استان آثاری در جشنواره روی صحنه رفت که دارای فرم و محتوای نسبتا مناسب و قابل‌قبول بود.
در این جشنواره که به داوری دکتر مهدی نصیری، افشین خورشیدباختری و علی عابدی برگزار شد، نمایش خونمردگی با عناوین اول در بخش‌های (نویسندگی و کارگردانی)، رتبه دوم بازیگری مرد و رتبه دوم و سوم بازیگری زن به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر معرفی شد.او درباره حضورش در تهران و در کنار گروه اجرایی گفت: بنا به درخواست گروه محترم کارگردانی نظر بر این شد در مدت زمان اجرای نمایش در تهران حضور داشته باشم و از این تجربه مشترک در کنار سایر اعضای گروه در جهت ارتقای کیفیت و پیشبرد اهداف اجرایی مشارکت کنم. تعامل با شخص کارگردان این اثر، مهدی جلینی به‌شخصه برای من بسیار قابل احترام و دارای ابعاد تعاملی بسیار خوبی بود، نه‌تنها در روند اجرای این تعامل پررنگ بود، بلکه از همان روز اول و در مراحل اولیه نگارش نمایشنامه این تعامل و همفکری شکل گرفت و خوشبختانه به ارتقای کیفی اثر منجر شد.
     
پای تئاتر شهرستان می‌مانیم
این هنرمند جوان با اشاره به اشتیاق خود برای کار کردن در شهرهای دیگر گفت: مطمئنم حرکت دراین مسیر شور و اشتیاق لازم رابرای تولیدات بیشتر آثارنمایشی ایجادمی‌کند حتی باوجودهمه‌ چالش‌هاوسختی‌ها کار کردن درشهرهای دیگر.ممکن است در شهر‌های دیگر بیشتر با این سختی‌ها روبه‌رو شویم، کمااین‌که هم‌اکنون در زمان اجرای نمایش خونمردگی در تهران هم با برخی از سختی‌ها روبه‌رو هستیم، اما همچنان مشتاقانه و باانگیزه به این راه ادامه می‌دهیم تا آثار بعدی را در پایتخت روی صحنه ببریم.
این درام‌نویس جوان در پایان با ابراز رضایت از بازتاب اثرش برای مخاطب تهران گفت: طبیعتا کلانشهر تهران از لحاظ مخاطب تئاتری نسبت به سایر استان‌ها و شهرهای کوچک‌تر پیشتاز است وهمین امرمی‌توان انگیزه ‌لازم را برای تولیدات بیشتر آثار صحنه‌ای از سوی هنرمندان پایتخت فراهم کند. نمایش خونمردگی با درنظر گرفتن این موضوع تا به این جای کار با استقبال نسبتا قابل‌قبولی مواجه شده، اما انتطار می‌رفت تعامل و حمایت اهالی تئاتر تهران از گروه‌های جوان تئاتری بیشتری باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها