شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برای اربعین برنامه‌های متنوعی را تدارک دیدند 

راهپیمایی جهانی به روایت رسانه ملی

اربعین حسینی بار دیگر فرا رسید و دل‌های بسیاری بی‌قرار قدم گذاشتن در مسیر حسین (ع) شد؛ مسیری که هرساله زائران فراوانی را به خود می‌خواند و پذیرای بی‌قرارانی است که در این طریق قرار می‌گیرند.
اربعین حسینی بار دیگر فرا رسید و دل‌های بسیاری بی‌قرار قدم گذاشتن در مسیر حسین (ع) شد؛ مسیری که هرساله زائران فراوانی را به خود می‌خواند و پذیرای بی‌قرارانی است که در این طریق قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۱۴۷۰۱۱۱
نویسنده گروه رسانه

شبکه‎های مختلف رادیویی و تلویزیونی در این ایام برنامه‌های متنوعی را راهی آنتن کردند و حالا که در آستانه روز موعد هستیم نیز با مخاطبان خود در مسیر پیاده‌روی یا جاماندگان این رسم هرساله، همراه شدند.

جواد شیخ‌اکبری، رئیس ستاد اربعین صداوسیما هم به‌تازگی بیان کرد که امسال صداوسیما بیش از ۳۰۰ عنوان برنامه محتوایی و زنده برای پخش از شبکه‌های تلویزیونی، رادیویی، استانی، برون‌مرزی و فضای مجازی تدارک دیده است. در ادامه برخی از این برنامه‌ها را معرفی کردیم. 

شبکه یک

در شبکه یک سیما فصل دوم ویژه‌برنامه «طریق» هر شب روی آنتن است. همچنین برنامه «ساعت به وقت قدس» به‌صورت زنده از سرزمین کربلا هر شب پخش می‌شود. برنامه «لشکر حسینی» به‌صورت زنده از استودیو پخش شبکه یک سیما هر روز روی آنتن می‌رود. همچنین برنامه «لشکر قدس» به مدت زمان ۱۰ دقیقه هر روز در حال پخش است.

شبکه دو

«کوی محبت» ویژه ایام اربعین حسینی هر شب حوالی ساعت ۲۲:۳۰ میزبان عاشقان سیدالشهدا (ع) در شبکه دو است. ویژه برنامه کوی محبت با اجرای فرزاد جمشیدی و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی طباخیان (کارشناس مذهبی) در گفت‌وگویی ویژه ایام اربعین حسینی، مخاطبان را با خود همراه می‌کنند.

کوی محبت به تهیه‌کنندگی علی‌رضا کاردان‌امین و کارگردانی محمد‌حسام مدنی همچنین در فواصل برنامه‌های شبکه در قالب آیتم‌های کوتاه به پوشش تصویری مراسم پیاده‌ روی اربعین می‌پردازد.

شبکه نسیم

این شبکه به‌مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی، برنامه‌هایی از جمله: «نسیم حرم»، «نسیم آوا»، «عمود صفر»، «هوای حسین»، «از سرگذشت» و «نسیما» را تدارک دیده است.

نسیم حرم به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علیرضا خوش‌بیان یک مستند سفرنامه‌ای از تهران تا کربلا به همراهی علیرضا مسعودی (مشهدی) و سید‌هادی عامل‌هاشمی خواهد بود. این برنامه هر شب روی آنتن می‌رود. نسیم آوا به تهیه‌کنندگی و با اجرای محمدرضا محبی به تیتراژ‌های محرمی، نوحه‌های مختلف، شعرخوانی و حضور گروه سرود می‌پردازد. این برنامه هر شب ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه نسیم پخش می‌شود. از سرگذشت به تهیه‌کنندگی محسن نجفی‌سولاری، کامران شهریوری و کارگردانی محمد پیوندی با اجرای علی‌اکبر قلیچ هر شب ساعت ۲۱ به روایت دو‌راهی زندگی مهمانان می‌پردازد.

عمود صفر روایت زائران اربعینی است که از طریق ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) سفر خود را آغاز می‌کنند. این برنامه با اجرای شهرام شکیبا هر شب ساعت ۲۳ از شبکه نسیم روی آنتن است. 

هوای حسین به تهیه‌کنندگی محمدحسین خطیبی و کارگردانی سید‌سجاد حسینی با اجرای راحله امینیان یک برنامه گفتگو‌محور در کربلا خواهد بود. این برنامه از سه‌شنبه ۳۰ مرداد شروع شده و هر شب ساعت ۲۳:۳۰ پخش می‌شود.

«دوربین مخفی نسیما» به تهیه‌کنندگی پرهام عمرانی با رویکرد مختلف و نگاهی ویژه به فلسطین دیگر برنامه اربعینی این شبکه است که هر روز ساعت ۱۹:۳۰ روی آنتن می‌رود.

شبکه امید

شبکه امید نیز در این ایام برنامه‌های مختلفی را روی آنتن برد که از‌جمله آن‌ها می‌توان به نسل قاسم اشاره کرد. 

برنامه نوجوانانه «نسل قاسم» در ایام پیاده‌روی اربعین، در قالب گزارش‌ها و مستند‌های مختلف، دعوت از گروه‌های سرود در استودیو و اجرای سرود‌های مرتبط با این ایام روی آنتن می‌رود.

همچنین در این برنامه خادمان نوجوان که موکب‌های جاماندگان اربعین در سطح شهر تهران را دارند، حضور داشته و نوحه‌ها و مداحی‌های مداحان جوان، ارتباط تلفنی با شعرای نوجوان، ارتباط زنده با کربلا و عمود‌های فعال در امر رسانه‌ای، خواندن بازخورد‌های رسانه‌ای در فضای مجازی توسط مجریان، بخش کارشناسی با حضور حجت‌الاسلام محمد رحمانی با موضوع کنشگری دسته‌جمعی در فعالیت‌های مذهبی و به‌خصوص خادمی در موکب‌های اربعینی از دیگر بخش‌های برنامه است.

برنامه نسل قاسم با ارائه اپلیکیشن سفیران رسانه‌ای و نصب آن توسط مخاطبان، سعی کرده با خیل عظیم نوجوانان در این مسیر همراه باشد. نسل قاسم به تهیه‌کنندگی علی‌اکبر ذاکری و با اجرای محسن قره‌شیخلو و نیکا شمس هر روز ساعت ۱۸ تا ۲۰ پخش می‌شود.

شبکه افق

ویژه‌برنامه «تکیه» به تهیه‌کنندگی علی‌اصغر اصغرزاده با میزبانی سیدعلیرضا قوامی روی آنتن شبکه افق می‌رود. این برنامه به‌صورت زنده از ساعت ۲۴ به وقت ایران پخش می‌شود.

ویژه‌برنامه تکیه که کاری مشترک از سوی مرکز هنری رسانه‌ای نهضت و شبکه افق سیماست، برنامه‌ای گفت‌وگومحور بوده که در آن شعرخوانی و مداحی با هدف تداعی‌گری روضه خانگی انجام می‌شود.

برنامه زنده تکیه، هرشب تا اربعین میزبان مداحان و کارشناسان مذهبی در کنار گنبد و بارگاه حرم سیدالشهدا (ع) بوده و مخاطبان برنامه نیز در این ایام می‌توانند با پویش «نایب‌الزیاره»، حرف دل خود را با اباعبدا... (ع) به‌صورت صوت و متن به شماره ۳۰۰۰۱۱۵۵ ارسال کنند.

کمک‌هزینه سفر به مشهد مقدس به ۱۴ نفر، هدیه‌ای خواهد بود که برای شرکت‌کنندگان پویش نایب‌الزیاره در نظر گرفته شده است.

شبکه تهران

شبکه تهران در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی با پخش ویژه‌برنامه‌های مختلف مذهبی همچون «سدره»، «معزا»، «تا کربلا» و... با عزاداران حسینی و مخاطبان شبکه تهران همراه شده است. 

برنامه شبانگاهی سدره ویژه اربعین حسینی تا پایان ماه صفر به‌صورت زنده از کربلای معلی هر شب حوالی ساعت ۲۴ از قاب شبکه تهران پخش می‌شود. این برنامه با اجرا و تهیه‌کنندگی مهیار عبداللهی در ماه محرم و صفر هر شب از کربلا معلی روانه آنتن می‌شود و در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی میزبان چهره‌های فعال هنری (هنرمندان) و مداحان است. حال‌و‌هوای زیارت امام حسین (ع)، سفر به عتبات‌عالیات و بیان خاطرات شنیدنی از محور‌های اصلی این برنامه در گفتگو با مهمانان است.

برنامه معزا به تهیه‌کنندگی محمدرضا کاشانی‌موحد ساعت ۸:۳۰ روی آنتن شبکه تهران است.

این برنامه تحلیلی با اجرای سید‌حسین متولیان و کارشناسی حجت‌الاسلام سید‌عباس موسوی مطلق به بررسی دقیق تاریخچه عزاداری مردم ایران از زمان آل‌بویه تا عصر حاضر می‌پردازد و نقش حکومت‌ها در دوره‌های مختلف تاریخی واکاوی و تبیین می‌شود.

برنامه معارفی عمود ۱۱۲۰ یکی از ویژه‌برنامه‌های اربعین حسینی است که از عمود ۱۱۲۰ مسیر پیاده‌روی به کربلا برای عاشقان حسینی و دلدادگان اباعبدا... (ع) به‌صورت زنده و مستقیم پخش می‌شود. این برنامه با ارسال گزارش‌های متنوع از مسیر پیاده‌روی اربعین حال و هوای زائران سید‌الشهدا (ع) را در مدت‌زمان ۱۵‌دقیقه در فواصل و در طول روز تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.

«تا کربلا» عنوان دیگر برنامه معارفی است که به صورت زنده در روز‌های منتهی به اربعین حسینی پخش می‌شود. این ویژه برنامه زنده نیز مسیر‌های پیاده‌روی اربعین حسینی را از تهران به سمت کربلا نشان می‌دهد.

مستند گزارشی «عمود صفر» به تهیه‌کنندگی علیرضا توحیدی ویژه زائرین اربعین حسینی هر روز حوالی ساعت ۱۶:۱۵ پخش می‌شود.

این برنامه با گزارشگری امین آذری روایت زائران اربعینی است که از طریق ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) سفر خود را آغاز می‌کنند و حال و هوای درونی و قلبی خود را درباره این سفر معنوی می‌گویند.

همچنین پخش مستند‌های ویژه، فیلم‌های سینمایی، گفتگو‌های مرتبط در برنامه‌های مختلف شبکه تهران از جمله «سلام تهران»، «به خانه برمی‌گردیم»، «تهران ۲۰» و پخش گزارش‌هایی از برنامه‌های «در شهر» و «در استان»، مداحی، موسیقی تصویر محرمی و... نیز روی آنتن می‌رود. 

شبکه سلامت

در شبکه سلامت ویژه برنامه «یا شافی» به صورت زنده در ایام اربعین حسینی پخش می‌شود. ویژه برنامه زنده «یا شافی» با محوریت زیارت امام حسین (ع) در ایام اربعین در جوار حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت ابالفضل العباس تا یکشنبه ۴ شهریور شب‌ها روی آنتن می‌رود.
این برنامه به تهیه‌کنندگی علی صادقی ساعت ۲۳ پخش می‌شود.

شبکه جام‌جم

شبکه جهانی جام‌جم در ایام اربعین، ویژه برنامه‌هایی پخش می‌کند.

برنامه ۷۰ دقیقه‌ای «چهارگاه» به تهیه‌کنندگی کامران سیف‌اللهی و با اجرای امیرحسین مدرس، یکشنبه ۴ شهریور، ساعت یک بامداد پخش می‌شود.

مسیر عشق، برنامه ترکیبی ۴۰ دقیقه‌ای، با موضوع تمدن‌سازی بر محوریت عاشورا و اربعین حسینی، شنبه ۳ شهریور ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن جام‌جم می‌رود.

مستند «حماسه تاج الشعرا»، پرتره‌ای از شاعر معاصر و مذهبی مرحوم حاج عباس‌قلی یحیوی ملقب به تاج‌الشعراست. عباس‌قلی یحیوی از شاعران مرثیه‌سرای آذری زبان ایرانی اهل اردبیل است. این مستند روز‌های ۳ و ۴ شهریور ساعت ۲۳:۱۵ به مدت ۴۰ دقیقه روی آنتن جام‌جم می‌رود.

ویژه برنامه «آینه در کربلاست» که با هدف تبیین باور‌های درست عاشورایی تهیه و تولید شده ۴ شهریور ساعت ۲۱:۴۵ از این شبکه پخش می‌شود.

مستند «چاووش» شنبه ۴ شهریور ساعت ۱۹:۳۰ پخش می‌شود.

ویژه‌برنامه اربعینی «نشان ارادت» به تهیه‌کنندگی پویان هدایتی و با حضور چهره‌های شناخته شده ۳ و ۴ شهریور ساعت ۲۱ روی آنتن می‌رود.

«سرزمین مادری» شنبه ۳ شهریور ساعت ۲۱:۴۵ و سینمایی «دلیران ایران» ۴ شهریور ساعت ۶:۴۰ روی آنتن می‌رود.

مستند «جارو‌های بی صدا» به کارگردانی مجید فرجی یکشنبه ۴ شهریور ساعت ۲۱:۳۰ پخش خواهد شد.

پوشش تصویری و پخش میان برنامه مراسم عزاداری دریافتی از خبرنگاران افتخاری جام‌جم سراسر جهان در قالب پویش «در مدار اربعین» از دیگر برنامه‌های این شبکه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها