فرزاد آشوبی: نباید دعواهای لب خط را فقط گردن نیمکت‌ها بیندازیم

پرسپولیس، سپاهان و استقلال مدعی هستند

فرزاد آشوبی در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» از یورو ۲۰۲۴ می‌گوید

اسپانیا به دنبال قهرمانی می‌دود

اینجا یک دنیا هیجان و زیبایی است. شگفت‌آور است که حتی جام‌جهانی هم به پای رقابت‌های یورو یا همان جام ملت‌های اروپا نمی‌رسد. در جام‌جهانی ممکن است تیم‌های درجه دو هم به مراحل حذفی صعود کنند اما در یورو همه چیز در دست سلاطین دنیای فوتبال است.
کد خبر: ۱۴۶۳۴۸۰
نویسنده هیلدا حسینی‌‌خواه - گروه ورزش
 
تقریبا کسی پیدا نمی‌شود که بگوید یورو کیفیت پایین‌تری از جام‌جهانی دارد. همگان معترفند قدرت و کیفیت تیم‌های حاضر در جام ملت‌های اروپا از جام‌جهانی هم بالاتر است. اما هستند کارشناسانی که همچنان معتقدند مسابقات جام‌جهانی از جام ملتهای اروپا بالاتر و شاخص تر است. آوردگاه بزرگ یورو ۲۰۲۴ حالا خود را برای برگزاری مرحله دوم حذفی یا همان یک چهارم نهایی آماده می‌کند. فرزاد آشوبی، کارشناس فوتبال ایران از زیبایی‌های این جام و از کیفیت بالا و سطح آن نسبت به جام‌جهانی می‌گوید. 

حالا دیگر خیلی‌ها می‌گویند یورو حسابش از جام‌جهانی جداست و حتی از آن بالاتر. قبول دارید؟
من این‌گونه فکر نمی‌کنم. ما در یک دهکده جهانی زندگی می‌کنیم و جهان پیرامون ما مدام در حال تغییر است و همه چیز رو به جلو می‌رود. همین فاصله دو ساله‌ بین جام‌جهانی و یورو باعث می‌شود مدام خیلی چیزها عوض ‌شود. یورو رقابت‌هایی بسیار سطح بالا دارد اما از جام‌جهانی بالاتر نیست.

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های یورو ۲۰۲۴ پیشرفت سطح فوتبال تیم‌ها و کشورهایی است که پیشتر در رده‌های پنجم ششم فوتبال قاره سبز بودند و اکنون این رقابت‌ها نشان می‌دهد قدرت این تیم‌ها در اروپا بیشتر شده ‌است. دیگر اینطور نیست که قدرت فوتبال اروپا پنج، شش کشور باشند. ارزیابی شما چیست؟
ما باید از دو منظر به این قضیه نگاه کنیم که چرا فوتبال اروپا در مسیر قطب‌زدایی قرار گرفته است. نخست این‌که اکنون بستر بسیار بزرگی برای بازیکنان وجود دارد تا در بزرگ‌ترین تیم‌های اروپا بازی کنند و بار تجربی و کیفی خود را بالاتر ببرند که این موضوع روی تیم‌های ملی کشورشان هم تاثیر دارد. ۲۰ سال پیش خیلی سخت بود بازیکنی از کشور اسلوونی بتواند در لالیگا به میدان برود اما در دهکده‌جهانی کنونی همه چیز فرق کرده. دوم این‌‌که لیگ‌های درجه یک اروپایی مانند لیگ برتر، سری آ‌، لالیگا و بوندسلیگا در این میان بسیار تاثیرگذار هستند. بازیکنانی که در این لیگ‌ها به میدان می‌روند در طول یک فصل، بازی‌های بسیار زیادی انجام می‌دهند و در ارتقای سطح تیم‌های ملی اروپایی و خود بازیکنانی که در این لیگ‌ها به میدان می‌روند، نقش دارد. اگر الان تیمی مثل اسلواکی به‌شدت انگلیس را به‌زحمت می‌اندازد و تا دقیقه ۹۵ نفس این تیم را می‌گیرد به دلیل تاثیری است که لیگ‌های بزرگ اروپایی روی تیم‌های ملی این قاره دارند.

بارزترین ویژگی فنی که تا امروز در یورو ۲۰۲۴ دیدید، چه بود؟
بخش قالب یورو ۲۰۲۴ به سرعت انتقال توپ و بازی مربوط می‌شود. این انتقال سریع در فوتبال اروپا خیلی مهم است و اهمیت زیادی دارد. این بزرگ‌ترین تغییری است که در یورو۲۰۲۴ نسبت به ادوارقبلی رقابت‌هامی‌بینیم. انتقال ازدفاع به حمله و از حمله به دفاع در میان تیم‌های حاضر در یورو ۲۰۲۴ بسیار سریع اتفاق می‌افتد واهمیت زیادی هم دارد. این مهم‌ترین ویژگی فنی است که تا امروز در یورو ۲۰۲۴ دیده‌ام.

در حالی که تیم‌های سابقا درجه دو و سه اروپا خودشان را بالا کشیده‌اند و به مراحل حذفی یورو رسیدند، تیم باشکوهی مثل ایتالیا با آن سابقه درخشان و با آن خیل طرفدارانی که دارد به سوئیس می‌بازد و حذف می‌شود. چه اتفاقی برای فوتبال ایتالیا افتاده است؟
فوتبال ایتالیا نسبت به گذشته برتری‌ سیستمی خود را در بسیاری از جوانب از دست داده است. مشکل اصلی ایتالیا این است که نسل جدید ندارد. به غیر از دو، سه بازیکن این تیم، بقیه بازیکنان ایتالیا اصلا در سطح و کلاس جهانی نیستند. یک نسل خوب باید در تیم‌ملی یک کشور حضور داشته باشد تا آن کشور بتواند در تورنمنت‌های بزرگ به موفقیت دست پیدا کند اما فعلا چنین چیزی درباره ایتالیا وجود ندارد. البته با گذر زمان و ماندگاری اسپالتی در تیم ملی ایتالیا همه چیز درست می‌شود و به نظرم در آینده، اتفاقات خوبی برای فوتبال ایتالیا رخ خواهد داد.

پیش‌بینی شما از قهرمان یورو ۲۰۲۴ چیست، چه تیمی قهرمان می‌شود؟
بر اساس مشاهداتم و درک این موضوع که فلسفه هر تیم در یورو ۲۰۲۴ دقیقا چه چیزی است، فکر می‌کنم اسپانیا قهرمان شود. این تیم اشتیاق بسیار زیادی دارد و یکی از باکیفیت‌ترین فوتبال‌ها را ارائه می‌دهد. آنطور که می‌بینیم این تیم به دنبال قهرمانی می‌دود. واقعا تیم خوبی است اما این فقط یک پیش‌بینی است. هر اتفاقی ممکن است در یورو۲۰۲۴ رخ دهد. شاید تیمی قهرمان شود که اصلا فکرش را هم نمی‌کنید. باید شب‌های آینده را به تماشا بنشینیم و این اتفاقات را ببینیم. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها