نامزدهای انتخاباتی در حوزه اقتصادی مطالب به نسبت جدی تری را مطرح کردند

برنامه‌های پررنگ اشتغال‌زایی

نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در روزهای اخیر وعده‌های مختلفی برای پیروزی در انتخابات مطرح می‌کنند. از افزایش حقوق و دستمزد کارگران، کارمندان و بازنشستگان، ساماندهی نیروهای شرکتی، مهار فقر مطلق و برقراری امنیت شغلی تا ساماندهی نیروهای کار اتباع خارجی از جمله موضوعاتی بوده که نامزدها در صورت پیروزی در کارزار انتخابات وعده پیگیری آنها را داده‌اند. در این گزارش به وعده نامزدها درباره حقوق و دستمزد و همچنین اشتغال پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۴۶۱۹۷۰
 
وعده اشتغال تقریباپای ثابت همه روسای جمهور است؛به این دلیل که نقطه انتهایی ندارد وافراد جدید وارد بازار کارمی‌شوند. برخی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری این روزها از صیانت مشاغل وهمچنین امنیت شغلی افراد نیزصحبت می‌کنند که به نظر می‌رسد این موضوع نسبت به وعده‌های ادوار گذشته جدیدتر باشد. آمار اشتغال نشان می‌دهد دردوسال گذشته ایجاد حدود یک میلیون شغل سالانه محقق شده است. یکی ازاقداماتی که دولت سیزدهم در زمینه توسعه اشتغال انجام داد، مهارت‌آموزی بود.درواقع افرادی که جویای کار بودند و نمی‌توانستند شغلی بیابند، فاقد مهارت بودند که دردولت سیزدهم به نیاز آنها پاسخ داده شد.حال درادامه دیدگاه نامزدهای ریاست‌جمهوری را درباره حقوق، دستمزد و اشتغال بخوانید. 
 
افزایش حقوق بر اساس تورم
محمدباقر قالیباف، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از برنامه‌های خود در صورت پیروزی در انتخابات را حل مشکل نیروهای شرکتی عنوان کرده و گفته است: یکی از مشکلات موجود در دستگاه‌های دولتی وجود نیروهای رسمی و قراردادی در آنهاست. در بسیاری از دستگاه‌ها، برخی نیروها، رسمی و برخی قراردادی هستند، دریافتی آنها یکسان نیست و از امنیت شغلی برخوردار نیستند که این مسأله در برنامه هفتم به‌درستی چاره‌اندیشی شده است.وی در تشریح برنامه خود برای ساماندهی نیروهای شرکتی گفته است: اشتباه بزرگ این بود که نیروهای دستگاه‌های دولتی را به شرکت‌های پیمانکاری ارجاع دادند و حقوق را به شرکت‌های خدماتی ارائه کردند. ۳۰ درصد حقوق را شرکت برداشت و ۷۰ درصد را پرداخت کرد و اکنون این نیروها شهروند درجه ۲ شده‌اند؛ بیشتر زحمت می‌کشند و کمتر پول می‌گیرند. من قول می‌دهم در این زمینه مشکلات را حل کنم.اما شاخص‌ترین و مهم‌ترین وعده محمدباقر قالیباف را باید در موضوع افزایش حقوق کارمندان، ‌بازنشستگان و کارگران دانست.این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، وعده داده در صورت پیروزی، حقوق کارکنان دولت، بازنشستگان و حداقل دستمزد کارگران و مستمری مددجویان و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی رابه میزان تورم سالانه افزایش خواهدداد.قالیباف درتوییتی که چند روزقبل زده بود،اعلام کرد:‌«عقب‌افتادن افزایش حداقل دستمزد از میزان تورم، یعنی کوچک‌شدن سفره مردم و ناامنی روانی خانوارها.»در دولت خدمت و پیشرفت، حقوق کارکنان دولت، بازنشستگان و حداقل دستمزد کارگران ومستمری افرادمشمول نهادهای حمایتی به میزان تورم سالانه به علاوه رشد اقتصادی افزایش خواهد یافت. وی اعلام کرده که طبق برنامه هفتم توسعه، حداقل حقوق و دستمزد در طول پنج سال برنامه باید به میزان افزایش تورم رشد داشته باشد و در دولت او حتما مابه‌التفاوت تورم به حداقل حقوق قشر پایین داده خواهد شد.
 
ایجاد اشتغال با احیای کارخانه‌ها و جهش صنایع

سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در ابتدای سفرهای استانی تبلیغاتی به شرکت هپکوی اراک رفت و در جریان مطالبات و انتظارات کارگران از رئیس‌جمهور آینده قرار گرفت که از او می‌خواستند راه شهید رئیسی را ادامه دهد و نگذارد به کارگران ‌ظلم شود. وی افزود: در دهه ۹۰ بعد از برخی سوءمدیریت‌ها و واگذاری‌های غلط و آسیب‌هایی که جامعه کارگری از آنها ضربه خورد و افرادی که متأثر از این مسائل بودند، به دفتر من می‌آمدند و مشکلات خود را مطرح می‌کردند. طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ بود که کارگران هپکو به دیدن من آمدند و آنچه را در هپکو گذشته بود  را شرح دادند که در سال ۱۳۸۶ ما ۱۸۰۰ ماشین‌آلات سنگین تولید ‌کردیم و الان تولید به صفر رسیده و کارگران حقوق نمی‌گیرند. می‌گفتند برخی کارگران دچار آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد شده‌اند، چرا مجموعه‌ای که با همه توان و تجربیاتش می‌تواند در جهت رشد کشور باشد، دچار این مسائل ابتدایی شده است؟این نامزد ریاست‌جمهوری با اشاره به احیای آذرآب توسط شهید رئیسی گفت: شرکت صنایع آذرآب به همت شهید رئیسی احیا شد و اکنون جهش دارد. وقتی می‌گوییم یک جهان فرصت وجود دارد، یعنی همین کارگران آذرآب و هپکو با اهلیت پای کار آمدند و این صنایع را احیا کردند. الان کارگران آذرآب می‌گویند آماده جهش این صنایع هستیم. با این جهش ۵۰۰۰ شغل جدید ایجاد می‌شود و جهش یعنی همین.
 
مهار تورم و ایجاد اشتغال

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد ریاست‌جمهوری  دوره چهاردهم نیز در جدیدترین اظهارات خود، مهار تورم، ایجاد اشتغال و ریشه‌کنی فقر مطلق را سه اولویت اقتصادی دولت خود برشمرده است. وی از «گره‌زدن اشتغال به امر ازدواج» سخن گفته و در این‌باره توضیح داده است: در دولت من بسته اعتباری به زوج‌های جوان و خانوار تخصیص داده می‌شود. مثلا به زوج‌ها وام مسکن، ودیعه مسکن، خرید کالای جهیزیه یا منابع اشتغال داده می‌شود. این بسته به شکل پول به افراد داده نمی‌شود؛ بلکه به شکل اعتباری تخصیص داده خواهد شد و به این ترتیب اشتغال را به ازدواج گره می‌زنیم.این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درعین‌حال بحث حقوق و دستمزد را مقوله‌ای مهم خوانده و معتقد است: همه اقشار جامعه انتظار دارند از این مسأله حمایت شود. این موضوع نیازمند چرخش اقتصاد است. از اقتصاد دستوری باید چشمپوشی کرد؛ به‌طوری که هزینه خانوار جبران شود.آن‌طور که قاضی‌زاده هاشمی گفته در دهه گذشته، قدرت خرید خانواده‌ها ذره‌ذره کاهش پیدا کرده و دستمزدها به‌دلیل تورم از افزایش قیمت‌ها جا مانده؛ به همین دلیل حقوق کارکنان و کارمندان در برخی موارد حتی به وسط ماه هم نمی‌رسد.وی با وجود مقاومت‌هایی که نسبت به افزایش دستمزد وجود دارد، معتقد به جبران هزینه خانوارهاست و در تبیین اهمیت موضوع حقوق و دستمزد می‌گوید: دستمزد مقوله بسیار جدی و مهمی است؛ از یک سو پیمانکاران اعتقاد دارند اگر حقوق کارگران و کارمندان افزایش یابد تولید کاهش پیدا می‌کند اما از سوی دیگر نمی‌شود اقتصاد خانوارها را نادیده گرفت که در این بخش لازم است سیاست دستوری اقتصاد را حذف کنیم تا هزینه‌های خانوار جبران شود.
 
هدایت نقدینگی‌ها به سمت اشتغال و کاهش فقر مطلق

علیرضا زاکانی، دیگر نامزد ریاست‌جمهوری چهاردهم در اظهاراتی به وجود ۸۰۰۰ همت نقدینگی سرگردان در کشور اشاره کرده و گفته است: اگر این نقدینگی‌ها به شکلی مدیریت و تبدیل به فرصت شود، می‌توان مسأله اشتغال، ‌تولید و ازدواج و خانواده را حل کرد.وی البته پیشتر در اظهاراتی شرایط اشتغال کشور در سال ۱۳۹۵ را ناگوار توصیف کرده و گفته بود: ما با یک واقعیت به نام بیکاری مواجه هستیم که عامل رکود است و این بیکاری بالغ بر سه میلیون و ۲۵۰هزارنفر به ازای یک ساعت در هفته و بالغ بر شش میلیون نفربه ازای ۴۴ساعت درهفته است که زندگی این افراد بااین ۴۴ساعت باید اداره شود.به باور زاکانی، ایجاد پنج میلیون شغل در کشور ممکن و شدنی است و ارزش‌افزوده فقط در پول و امکانات نیست، بلکه به اشتغال‌زایی هم بستگی دارد. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره هدف‌گذاری برنامه اشتغالش این‌طور توضیح داده بود: درشش ماه اول دست‌کم ۵۰۰هزار شغل و در سال بعد ۱.۵میلیون شغل و ازسال بعددومیلیون شغل می‌توانیم ایجاد کنیم. هم‌اکنون ۲.۵میلیون نفر درانتظار شغل بوده و علاوه بر این ۳.۵میلیون خانم سرپرست خانوار و کارگران فصلی و ساختمانی هستند که اگر همه این افراد را حساب کنیم، حجم زیادی از متقاضیان جدید خواهیم داشت.
   
ایجاد اشتغال؛ مستلزم سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی

مسعود پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم می‌گوید: در حال حاضر وضعیت جامعه به گونه‌ای است که کارمندان نمی‌توانند راحت زندگی کنند و بازنشستگان گرفتار هستند و قدرت خرید ندارند و به خاطر تورمی که ایجاد شده، دیگر نمی‌توانند با پولی که دریافت می‌کنند، به‌صورت روزمره زندگی خود را تامین کنند. وضعیت به گونه‌ای است که کارگران نمی‌توانند خانه بگیرند و کارمندان نمی‌توانند زندگی روزمره خود را بگذرانند.اگر جلوی این وضعیت گرفته نشود، قطعا با مشکل زیادی مواجه خواهیم شد.وی براین باوراست که تاوقتی کارگر،کارمند ومعلم ناراضی باشند،تحقق اهداف ممکن نیست.پزشکیان‌همچنین ایجاد اشتغال‌ رامستلزم رشداقتصادی دانسته وگفته است:اگرمی‌خواهیم به رشدبرسیم، بایدسرمایه‌گذاری انجام دهیم،زیرا بدون سرمایه‌گذاری نه اشتغال ایجاد می‌شود و نه تولید افزایش می‌یابد. این نامزد چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری معتقد است اگر به اندازه کافی نفت فروخته بودیم، می‌توانستیم هزینه آن را برای اشتغال کنار بگذاریم.وی اشاره‌ای هم به وضعیت حقوق ودستمزد در کشور داشته و گفته است: هرچقدر حقوق‌ رازیاد می‌کنند،تورم خیلی زودتربالاتر می‌رود. با این میزان حقوق تازه می‌گوییم وضع‌مان خوب است و کارگران و کارمندان خانه هم بسازند! اینها حتی نمی‌توانند خانه کرایه کنند.
 
به شرط رفع تحریم

مصطفی پورمحمدی دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری معتقد است نمی‌شود وعده‌‎هایی داد که عملی نباشد. وی همچنین گفته در زمینه اشتغال و سرمایه‌گذاری برنامه‌های ویژه‌ای دارد اما ابتدا باید تحریم‌ها رفع شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند به‌راحتی در کشور سرمایه‌گذاری کنند. پورمحمدی درباره اشتغال توضیح بیشتری نداده و اعلام کرده بهتر است با مردم صادق باشیم و بگوییم تا زمانی که سرمایه‌گذاری در کشور انجام نشود، توسعه اشتغال صورت نمی‌گیرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها