یادداشتی از« ایوان که‌سیچ» روزنامه‌نگار بوسنیایی مقیم ایران در مورد بشیر بی‌آزار

خوش‌خدمتی مکرون به صهیونیست‌ها

هفته گذشته در اقدامی که به‌عنوان بخشی از سرکوب مداوم فعالیت‌های حمایت از فلسطین توسط دولت فرانسه در بحبوحه جنگ اسرائیل در غزه به‌طور وسیعی محکوم شد، یک تبعه ایرانی در فرانسه دستگیر شد. بشیر بی‌آزار، استاد برجسته موسیقی و چهره فرهنگی در هفته گذشته و پس از متهم شدن به «حمایت از تروریسم» و «ایجاد اختلاف در جامعه» به‌دلیل حمایت از آرمان فلسطین و مخالفت با نسل‌کشی اسرائیل در غزه در زندانی در فرانسه به‌سر می‌برد.
کد خبر: ۱۴۶۱۳۲۲
نویسنده ایوان که‌سیچ -  روزنامه‌نگار بوسنیایی مقیم ایران
 
بی‌آزار که پیش از این، مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در تهران بود، در روز چهارم ژوئن بدون هیچ توضیح یا حکمی توسط پلیس فرانسه در پاریس احضار شد.به گفته منابع مطلع و گزارش شاهدان عینی، اودر کمال تعجب، بلافاصله پس ازرسیدن به ایستگاه پلیس دستگیر وبه یک مرکز نگهداری مهاجران غیرقانونی واقع دربیش از۱۰۰ کیلومتری محل سکونتش منتقل می‌شود.تا امروز هیچ اظهارنظر رسمی از سوی دولت یا پلیس فرانسه در رابطه با اتهامات وارده به بی‌آزار منتشر نشده و آنها به‌رغم درخواست‌های متعدد برای شفاف‌سازی، پاسخی نداده‌اند. بسیاری از مقامات ایرانی از‌جمله سخنگوی وزارت خارجه و مقامات ارشد حقوق بشر کشور، این بازداشت را نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه دانسته و محکوم کرده‌اند.علی باقری‌کنی، سرپرست وزارت خارجه ایران این موضوع را از مجاری رسمی پیگیری کرده است.
 
بشیر بی‌آزار کیست؟
پست سنجاق‌شده در صفحه بی‌آزار در شبکه اجتماعی ایکس یا همان توییتر سابق، ویدئویی از سخنرانی او در جلسه سازمان ملل درباره تحریم‌ها علیه ایران، اقدامات اسرائیل در غزه و انفعال سازمان ملل است.بی‌آزار در این توییت نوشته: صهیونیست‌ها هرگز تا این حد تنها، منفور، شکست‌خورده و تحقیر شده نبوده‌اند.سخنرانی او در سازمان ملل با تشویق قابل‌توجهی مواجه شد اما گروه‌های لابی طرفدار اسرائیل در فرانسه و دیگر کشورهای غربی را خشمگین کرد.بی‌آزار نه یک فعال سیاسی، بلکه یک هنرمند و شخصیت فرهنگی است که به مسائل مهم از‌جمله اوضاع غزه علاقه‌مند است.او که در ایران متولد و بزرگ شده‌، آهنگساز و فیلمساز مستقلی است که به‌دلیل آثارش، شهرت جهانی کسب کرده است.او فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی در سال ۲۰۰۵ از دانشگاه علامه‌طباطبایی تهران بوده و تحصیلات تکمیلی خود را دردانشگاه عثمانیه هندوستان ادامه داد.پس از دریافت مدرک کارشناسی‌ارشد در رشته روابط بین‌الملل ازاین دانشگاه، درسال۲۰۱۱ دردانشگاه کینگستون لندن درمقطع دکتری دررشته فیلمسازی ثبت‌نام کرد.وی در طول فعالیت ۲۰ساله خود،عمدتا درنهادها وسازمان‌های غیردولتی(NGO) فعالیت داشته است.بی‌آزار مدیر مؤسسه هنر و فرهنگ افق جدید و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان در لندن بود.وی همچنین سال‌ها به‌عنوان مدیر تولید در گروه موسیقی و سرود صداوسیما فعالیت داشت.بی‌آزار در محافل هنری و سینمایی ایران مورد احترام است و حضور فعالی در شبکه‌های اجتماعی دارد و هزاران نفر او را دنبال می‌کنند.حساب توییتر اصلی او که از سال ۲۰۰۹ از آن استفاده می‌کرد، پس از ۱۳ سال «بدون هیچ توضیح، اخطار و هیچ دلیلی» حذف و باعث شد حساب جدیدی باز کند. سه سال پیش بی‌آزار برای تحصیل دکتری همسرش در یکی از دانشگاه‌های فرانسه به این کشور رفت. او همچنین در دانشگاه تدریس می‌کند و اقامت آنها در فرانسه طبق گفته دوستان، خانواده و مقام‌های ایرانی قانونی است. این زوج دو فرزند دارند، یکی از آنها دانش‌آموز است و دیگری به مهدکودک می‌رود. طی سه سال گذشته آنها مرتبا و بدون هیچ مشکلی به ایران سفر می‌کنند.بی‌آزار در زمان حضور در فرانسه درگیر کارهای تولیدی بود و از محل حمله گروه‌های ضدایرانی به سفارت ایران در پاریس گزارش می‌داد. از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه در اکتبر سال گذشته، وی فعالانه برای پایان‌دادن به درگیری‌ها که به اعتقاد او دولت فرانسه نیز در آن شریک است مبارزه کرده.
   
اتهامات فرانسه علیه بی‌آزار
مقام‌های فرانسوی از ارائه توضیح به مردم و نیز خانواده بی‌آزار درباره دلایل واقعی بازداشت او خودداری کردند. جزئیات کیفرخواست علیه او اخیرا از طریق نزدیکان وی روشن شده است.وزارت کشور فرانسه، بی‌آزار را به انتشار بهاصطلاح «تبلیغات سیاسی (پروپاگاندا)» ایران‌ و «اعمال‌کردن یهودستیزی و آمریکاستیزی» متهم کرده است. اقداماتی که آنها را «مداخله سیاسی ــ‌ مذهبی» می‌داند.اتهام دیگر او «مشارکت در درگیری‌های خاورمیانه با اجرای عملیات علیه رقبای ایران یا علیه اهداف یهودی و‌ اسرائیلی» و اعمال تهدید علیه «تمامیت و امنیت فرانسه و روابط بین‌الملل آن» است.از اتهامات دیگر او «انتشار مطالب تنفرآمیز در شبکه‌های اجتماعی و حمایت از حماس و حزب‌ا... در لبنان و تحقیرکردن فرانسه» است که به زعم آنها، تحریک‌کننده خصومت‌هایی است که ممکن است به حملات تروریستی منجر شود.براساس این اتهامات، مقامات فرانسوی بی‌آزار را «محور نفرت و تهدیدکننده جدی نظم عمومی و منافع بنیادی کشور» دانسته و پیشنهاد اخراج او از فرانسه را دادهاند.وزارت کشور فرانسه همچنین به دو حادثه تروریستی در این کشور در پایان سال ۲۰۲۳ اشاره کرده و ضمن گوشزدکردن خطرات بالای حملات مشابه، اقدامات بی‌آزار را به تشدید تنش‌ها مرتبط می‌داند.پاریس معتقد است «اقدامات خصمانه» بی‌آزار احتمال دارد که تنش‌، نفرت و خشونت را در بین مردم بالا برده و نظم عمومی در فرانسه را مختل کند. به همین خاطر اخراج وی را یک «ضرورت فوری» می‌داند.در این کیفرخواست آمده است که به‌دلیل اقامت دوساله بی‌آزار در فرانسه، وی نمی‌تواند تقاضای «یکپارچه‌سازی اجتماعی و شغلی قابل ‌توجه» داشته باشد. همچنین آمده است که قرارداد همسر وی در اکتبر ۲۰۲۴ منقضی می‌شود و خانواده‌اش باید به‌زودی به ایران بازگردانده شوند. بنابراین «حکم اخراج از کشور، حق برخورداری از یک زندگی عادی را ارج می‌نهد».
   
بی‌اساس بودن اتهامات
کیفرخواست وزارت امور خارجه فرانسه علیه بی‌آزار برپایه اتهامات ناروا بوده و توسط تحلیلگران، مقام‌های ایرانی و خانواده و دوستان وی محکوم شده است.روز سه‌شنبه محمدمهدی نراقیان، رئیس سابق مرکز موسیقی و سرود سازمان صداوسیما در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که برگه اتهامات نوشته‌شده علیه این شهروند ایرانی عجولانه، ضعیف و پر از تناقض نوشته شده است.نراقیان با اشاره به تناقضات موجود در این کیفرخواست ازجمله اظهارات مغایر درباره اسناد قانونی بی‌آزار گفت اتهامات علیه او بی‌اساس بوده و دارای انگیزه‌های سیاسی است.پست‌های بی‌آزار در شبکه اجتماعی ایکس به زبان فارسی هستند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که هیچ شهروند فرانسوی در این شبکه او را دنبال نکرده یا در زمینه محتوا با وی تعامل نداشته است. هیچ‌یک از پست‌های او به موضوعات داخلی فرانسه یا امنیت ملی این کشور مرتبط نیستند.بی‌آزار هرگز محتوای تفرقه‌برانگیز تولید نکرده است و در صورت وجود چنین محتوایی قطعا از آنها به‌عنوان مدارک علیه او استفاده می‌شد.از آغاز تجاوز به غزه، بی‌آزار صدها توییت درباره فلسطین، رنج‌های فلسطینیان، انتقاد از رژیم اسرائیل و‌ انفعال دولت‌های غربی منتشر کرده است. مشابه باآنچه که بسیاری ازفرانسوی‌هاوشهروندان کشورهای غربی هرروزانجام می‌دهند.کیفرخواست فرانسوی‌ها به شکلی غیرمنطقی معتقد است که این توییت‌های بی‌آزاربوده که باعث تشدید تنش‌هاشده است،نه اقدامات رژیم اسرائیل. در بین توییت‌های وی فقط در۹موردبه حماس اشاره شده که همگی به زبان فارسی بوده وکمترین دسترسی ازطرف کاربران را داشته‌اند. بی‌آزار درماه‌های اخیردرباره حزب‌ا...هیچ اعلام‌نظری‌نکرده است،به‌جز دریک موردکه آن هم درصحبت باسید‌حسن نصرا... بوده‌است. اینستاگرام‌که پلتفرم وابسته‌به شرکت‌متااست وقوانین سختگیرانه‌ای‌درباره محتواهای مربوط به حماس‌و حزب‌ا...دارد، پروفایل بی‌آزار راحذف نکرده‌واین نشان‌دهنده آن است که وی هیچ‌گونه قانون‌شکنی مرتکب نشده‌است.کارشناسان معتقدند بازداشت بی‌آزارهمراه بامهاجران‌غیرقانونی‌وبدون‌اطلاع دادن به خانواده‌اش‌درباره دلایل‌بازداشت اوشکلی‌از شکنجه محسوب می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها