گزارش «جام‌جم» از برنامه رادیویی «صبح صبا» در گفت‌وگو با تهیه‌کننده‌

با همه شوخی داریم

گفت وگو با عوامل برنامه رادیویی «تهران من»

حرف‌های خوب برای آدم‌های خوب

در عصر تکنولوژی،برنامه‌سازی به ویژه برای شنوندگان رادیویی ازپیچیدگی و ظرایف خاصی برخوردار است،یکی ازاین ظرایف توجه به زمان پخش برنامه برای مخاطبی است که هدف نهایی برنامه سازی است.لذا توجه به شرایط و نیاز مخاطبان بسیارحائزاهمیت است.
کد خبر: ۱۴۵۹۲۳۵
نویسنده مریم کریمی - اهل رادیو
حرف‌های خوب برای آدم‌های خوب
 
برنامه سازی برای مخاطب عصرگاهی رادیو با صبحگاهی بسیار متفاوت است. شنونده برنامه عصرگاهی رادیو نیاز به آرامش و استراحت توام با ایجاد فضای شاد دربرنامه دارد.دراین گزارش به سراغ  یکی ازبرنامه‌های عصرگاهی رفتیم.برنامه عصرگاهی «تهران من» رادیو تهران كاری از گروه ورزش و تفریحات که شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ روی موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز می‌رود.

حماد خزائی، تهیه کننده
این برنامه به صورت یک هفته در میان، به همت یک گروه برنامه ساز روی آنتن می‌رود و یک مجله عصرگاهی است که درصدد ایجاد فضایی شاد، مفرح و آرامش بخش است و به موضوعات روز و اجتماعی پرداخته، مسائل مهم جامعه را رصد و پیگیری می‌کند. در این برنامه به موضوعات مهمی که دغدغه جامعه است؛ همچون حجاب، جوانی جمعیت، زندگی به سبک ایرانی اسلامی و پاسداشت زبان فارسی پرداخته می‌شود. ازآیتم‌های این برنامه می‌توان به بخش«فرهنگ وهنر» اشاره کرد.غزل نهانی، رویدادهای فرهنگی روز را پیگیری می‌کند و به اطلاع شنوندگان می‌رساند. آیتم «درست بخوانیم درست بنویسیم» درباره پاسداشت زبان فارسی است که به ریشه یابی واژگان در زبان فارسی می‌پردازد و سمانه گلک این بخش را اجرا می‌کند. آیتم «بند کفشتو محکم ببند» با اجرای اشکان آذر ماسوله به معرفی مشاغل خاص می‌پردازد. آیتم «نخستین‌ها در تهران» درباره نخستین‌ها در تهران صحبت می‌کند و آیتم «طنز در کاغذ کاهی» به مرور طنز در مطبوعات قدیمی می‌پردازد که اجرای این دو بخش با آلبرت کوچویی است.از دیگر آیتم‌ها می‌توان به «منش پهلوانی» اشاره کرد، این بخش با اجرای مجید احتشام‌زاده به مرور مرام پهلوانی در ورزش و جامعه در گفت وگو با پیشکسوتان ورزش می‌پردازد. مهم ترین بخش برنامه تعامل و مشارکت شنونده‌هاست.  

 اشکان آذرماسوله، کارشناس مجری و آیتم ساز
در برنامه «تهران من» بخش «حرف‌های خوب، آدم‌های خوب» را به مدت چهار سال که بر عهده دارم که یک هفته در میان چهارشنبه‌ها تقدیم مخاطبان می‌شود. با توجه به موضوع برنامه در یک سوژه خاص با افراد شاخص گفت وگو می‌کنیم. مانند گفت وگو با معلم و نویسنده نابینا، سیده فاطمه جوادیان، نویسنده كتاب «كنار بُسفر» كه درباره لذت‌ها و چالش‌های سفر به تنگه بُسفر و دریای مرمر در كشور تركیه بود. گفت وگو با ماجراجوی معلول که به مناسبت روز جهانی معلولین تهیه شد. گفت وگو با یک کوله‌گرد نابینا در آستانه فصل تابستان یا در آستانه برگزاری کنکور، با نابینایی که سوالات آزمون‌های سازمان سنجش را به خط بریل تبدیل می‌کرد، گفت وگو شد. حتی به همراه همسرم برای تهیه مستند «تهران من، تابستان من» گشتی در اماکن تفریحی استان تهران زدیم، این مستند در واقع توصیف اماکن تفریحی توسط همسر کم بینای من الهه واحدی برای بنده به عنوان یک نابینا بود. از دیگر آیتم هایی که تهیه آن را در این برنامه بر عهده دارم «بند کفشتو محکم ببند» بررسی چالش‌های مشاغل مختلف مرتبط با موضوع روز که روزهای یکشنبه پخش می‌شود در گفت‌وگو با صاحبان مشاغل مختلف درباره علت انتخاب شغلشان، چالش‌های حرفه شان، خاطرات و...است.

مهدی مجنونی کسمائی، گوینده
دربرنامه تهران من در بخش خلق شخصیت، اجرای شخصیت پروفسور بالتازار را بر عهده دارم که این شخصیت در لحظه اتفاقاتی را مدیریت و خلق می‌کند. به نظرم همین وجه تمایز و ویژگی شاخص این شخصیت طنز باعث شده پروفسور بالتازار در سومین جشنواره رادیویی پژواک دیده و شنیده شود وبرای مخاطب خودش جذاب باشد. پروفسور بالتازار شخصیتی که داستان زندگی‌اش مشخص است، پروفسوری که از آن سر دنیا آمده است وبا آدم‌هایی هم‌خانه است که همه آنها از برجستگان علم و دانش دنیا هستند. البته بیشتر آنها سال‌هاست که فوت کرده‌اند، از ادیسون وگالیله و...که درروابط خودش زنده کرده  است وبه صورتی رفتار می‌کند که آنها زنده هستند و با بالتازار زندگی می‌کنند.مقایسه ای بین آن سردنیا واین سر دنیا ایجاد شده و موضوعاتی که در برنامه وجود دارد، می‌تواند باعث دیده شدن این شخصیت شود.رک‌گویی، بداهه‌گویی وخلاقیت، عنصرهایی که بالتازار را برای مخاطب جذاب کرده است.از دیگر تهیه کننده‌های این برنامه مینا نیکانیک است که درسومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک دربخش برنامه‌های مستمر ترکیبی (تهران من) برگزیده شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها