آغاز جشنواره سریالهای رمضان

: مسوولان سیما امسال در برنامه های مناسبتی ماه رمضان تلاش خواهند کرد تا عنصر «شادابی» را در کل برنامه ها به وجود بیاورند و سیما حضور پررنگ تری در سفره معنوی مخاطبان داشته باشد. این مهمترین نکته نشست خبری
کد خبر: ۱۴۵۶۳۴
دیروز دبیر عالی شورای معارف با خبرنگاران رسانه ها بود.
پرویز فارسیجانی در جلسه دیروز با اشاره به این نکته که «سیما امسال تیزرهای تبلیغاتی کمتری را پخش خواهد کرد» ، گفت : «در این ماه به طور متوسط از هر شبکه تقریبا بین 5 تا 6 ساعت در هرروز برنامه های سخنرانی خواهیم داشت . در شبکه ویژه ای مثل قرآن 24 ساعت برنامه ویژه خواهیم داشت که متناسب با مخاطبان برنامه هایی در شبکه های جام جم به صورت منطقه ای برای هر 3 شبکه آسیا ، اروپا و امریکا پخش می شود. شبکه آموزش برنامه های ویژه ای دارد و شبکه پیام نما، مسوولیت اطلاع رسانی برنامه های سیما را به عهده می گیرد. فارسیجانی سپس مهمترین سرفصل های برنامه های غیر سریالی را برشمرد و افزود: امسال سخنرانی و مباحث کارشناسی ، قرآن کریم ، ادعیه ، میزگرد و گفتگو، احکام ، برنامه های ویژه سحر، افطار، برنامه های ترکیبی و میان برنامه ها را در برنامه هایمان داریم .به گفته وی در بخش سخنرانی ، شبکه یک سخنرانی قبل از اذان ظهر ، برنامه درسهایی از قرآن قبل از افطار، در شبکه دوم سخنرانی کوتاهی در صبح و بعد از اذان ظهر در ساعت 13:30 یک سخنرانی پخش خواهد شد. در شبکه سوم حوالی ساعت 18:30 یک سخنرانی و بعد از اذان ظهر سخنرانی روتین پخش می شود. همچنین هنگام افطار بعد از اذان مغرب و نماز مانند 2 سال گذشته ، از محضر آیت الله مکارم شیرازی بهره می بریم . وی در ادامه افزود: در شبکه 4 سخنرانی و تفسیر آیت الله جوادی آملی همراه میزگرد و گفتگو بعد از افطار پخش می شود. همچنین در شبکه تهران در صبح و ظهر سخنرانی خواهیم داشت . شبکه قرآن هم طبق زمان بندی ، برنامه های مفصلی پخش خواهد کرد. در شبکه آموزش سخنرانی قبل از افطار خواهد بود.وی تصریح کرد: درخصوص قرآن کریم نیز رویکرد جدیدی را پیش بینی کردیم که در برنامه های کودک ، نوجوان و جوانان پخش قرائت های مجلسی ایرانی و غیرایرانی در فواصل مختلف و برنامه های تفسیر قرآن کریم در همه شبکه ها به عنوان امر کلیدی متناسب با مخاطب است . فارسیجانی گفت : ترتیل قرآن در همه شبکه ها کار می شود، در شبکه یک و 3در بخش صبحگاهی و برنامه روزانه آفتاب شرقی ، در شبکه تهران بعد از اذان ظهر، در شبکه قرآن بعد از سحر و همچنین ساعت 15 و 22 پخش می شود. مسایل احکام متناسب با سطوح مختلف مخاطبان در شبکه های یک ، دو، سه ، تهران ، قرآن و آموزش مطرح می شود و به صورت زنده همراه با پرسش و پاسخ خواهد بود. وی همچنین به میزگردهای ماه رمضان در سیما اشاره کرد و افزود: در بخش میزگرد و گفتگو در شبکه 2 ، بعد از خبر 22:30 مباحث مختلف دینی مطرح می شود. در شبکه قرآن نیز همچون سال گذشته ، برنامه شبهای گفتگو با رویکردی متناسب با سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی به عنوان اولویت لحاظ شده است و برنامه کیمیای سعادت بعدازظهر از شبکه 4 سیما به طرح موضوعات عرفانی و معنوی می پردازد. از شبکه آموزش نیز بررسی تفکرات شهید مطهری هر روز قبل از افطار از سوی کارشناسان متعدد پخش می شود. در شبکه جام جم در برنامه های روشنا ، نسیم حیات و چند برنامه دیگر از کارشناسان دینی استفاده خواهد شد.این مسوول به برنامه های ویژه سحر اشاره کرد و افزود: بینندگان سحر ما نسبت به سالهای گذشته ، بیش از 20درصد اضافه شده اند. برنامه های سحرگاهی ، از شبکه یک و سه پخش می شود و شبکه قرآن از آنتن شبکه 5 نیز پخش خواهد شد.

برنامه های نمایشی شبکه های مختلف

جشنواره سریال های ماه مبارک رمضان از امشب آغاز می شود و بینندگان تلویزیون هر شب پس از افطار ، شاهد پخش 4 سریال از شبکه های مختلف خواهند بود. کار تصویربرداری و تولید این سریال ها از چندین ماه پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد و شما در این صفحه مرتب با اخبار و گزارش های مختلف از روند تولید آنها باخبر شده اید. این گزارش نیز به اطلاع رسانی درباره آخرین اتفاقات و تغییر و تحولات انجام شده در این سریال ها می پردازد تا شما از همین حالا کم و بیش با حال و هوای آنها آشنا شوید و با انتخاب سریال مورد نظرتان با توجه به زمان پخش آن راحت تر تصمیم بگیرید.

شبکه یک: «اغماء»

کارگردان «اغماء» که پیش از این «ید بیضاء» نام داشت ، سیروس مقدم است و تهیه کنندگی آن را رضا جودی به عهده دارد. فیلمنامه را داریوش مختاری نوشته است که علیرضا افخمی پس از بازنویسی ، آن را قسمت به قسمت به گروه تصویربرداری می رساند. گروه ، فعلا مشغول تصویربرداری قسمت هجدهم سریال است . تصویربرداری 13 قسمت از کار ، به طور کامل انجام شده و 5 قسمت بعدی نیز با تصویربرداری تک پلان هایی که به علت مشکلات گریم و راکورد انجام نشده ، تکمیل می شود. با این اوصاف ، دست اندرکاران سریال پیش بینی می کنند که تصویربرداری تا پایان ماه رمضان ادامه پیدا کند و حتی به وضعیت «روز پخش» برسد. «اغماء» که اگر بخت با گروه تولیدش یاری کند، در 30قسمت 30دقیقه ای تولید خواهد شد، درامی اجتماعی است که شخصیت های اصلی آن چند پزشک هستند و نقش اصلی را امین تارخ بازی می کند. او یک پزشک فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب به نام دکتر طاها پژوهان است که به دلیل جراحی های موفقیت آمیزش روی رزمندگان به پنجه طلایی مشهور شده است و اکنون همه بیماران بستری در بیمارستان خصوصی محل کار فعلی اش اصرار دارند تحت هر شرایطی عمل آنها به وسیله او انجام شود اما ماجرای اصلی از جایی شروع می شود که مولود ، همسر او با بازی شیرین بینا دچار یک بیماری حاد می شود و به یک عمل جراحی نیاز پیدا می کند.پری ، دختر دکتر (با بازی نفیسه روشن) با این کار مخالف است . این قصه اصلی و آغازین سریال است و پس از آن به مرور قصه های فرعی و شخصیت های دیگری هم به آن وارد می شوند. لعیا زنگنه ، نقش دکتر بردیا را بازی می کند که متخصص بیهوشی است و همیشه در تیم پزشکی دکتر پژوهان حضور دارد. ایرج نوذری ، دکتر جودت یکی از پزشکان رده بالای بیمارستان است که از همسرش جدا شده و بازیگر نقش دکتر نایینی که از پزشکان رده بالای بیمارستان و دوستان نزدیک دکتر پژوهان است را ناصر ممدوح ، گوینده بازی می کند. از بازیگران دیگر، می شود به عبدالرضا اکبری ، شیوا خنیاگر، غزاله جزایری و حامد کمیلی اشاره کرد. «اغماء» هر شب ساعت 19:30 از شبکه یک پخش می شود.

شبکه دو: میوه ممنوعه

پدر خانواده شایگان با جلال ، فرزند ارشد خانواده اردلان شریک است اما پس از مدتی بین آنها اختلاف مالی به وجود می آید، هستی ، تنها فرزند شایگان برای حل این اختلاف تصمیم می گیرد نزد پدر جلال برود. او شنیده است که بزرگ خاندان اردلان مرد متدینی است اما دل و دین این پیرمرد متدین با دیدن هستی به هم می یزد و... آنچه خواندید، خلاصه ای است از سریال میوه ممنوعه که شبهای ماه رمضان ، ساعت 21:45 از شبکه 2 پخش می شود و تکرار آن روز بعد ساعت 16:30 است . «میوه ممنوعه» را حسن فتحی کارگردانی می کند و علی نصیریان در آن نقش بزرگ خاندان اردلان و هانیه توسلی ، نقش هستی را بازی می کنند. دیگر بازیگران این سریال که به گفته فتحی ، تلفیقی از 2 قصه شاه لیر و شیخ صنعان است عبارتند از: گوهر خیراندیش ، امیر جعفری ، هرمز هدایت ، عطا شفقی ، نیما رئیسی ، طناز طباطبایی ، کاظم بلوچی ، الیکا عبدالرزاقی ، صدیقه کیانفر و جواد انصافی. فیلمنامه میوه ممنوعه را علیرضا کاظمی پور و علیرضا نادری نوشته اند. شبکه 2 سیما برای ایام قدر ، سریال «عطر سیب» را آماده کرده است . این سریال در شبهای قدر جایگزین سریال «میوه ممنوعه» می شود. این سریال را که روایتگر قصه زندگی و مرگ آدمهاست ، محسن ربیعی کارگردانی کرده است و فیلمنامه آن را مهسا کرامتی و راما قویدل نوشته اند. جلیل فرجاد ، نادیا دلدارگلچین ، امیر آقازاده ، رامتین روزبهان ، احمد توکلی و سعیده عرب در این سریال بازی می کنند.

شبکه سه : یک وجب خاک

تصویربرداری 70 درصد از سریال «یک وجب خاک» که پیش از این «نقشی بر زندگی» نام داشت ، به پایان رسیده است . تدوین این سریال را که علی عبدالعلی زاده برای گروه فیلم و سریال شبکه 3 سیما کارگردانی می کند ، همزمان از سوی رضا بهارانگیز انجام می شود و صداگذاری آن نیز از سوی حسن مهدوی در حال انجام است . تهیه کنندگی این سریال که پیش بینی می شود تا اواخر ماه مبارک رمضان ادامه یابد به عهده بهروز مفید است . «یک وجب خاک» داستان مردی به نام افشاری را روایت می کند که بازنشسته و معتمد محل است. او مردی دست و دلباز و خیر است که به بهانه های گوناگون به دیگران کمک می کند برای همین مردم محل برای حل مشکلات ریز و درشتشان دست به دامن افشاری می شوند که باعث ایجاد حوادث گوناگون می شود. در همین حال یکباره پول هنگفتی به خانواده افشاری می رسد، ابتدا همه چیز خوب و عالی است ، اما بتدریج آرامش از دست می رود و ماجرا شکل دیگری به خود می گیرد. در این سریال بازیگران نام آشنایی چون رضا بابک ، مهتاج نجومی ، ابوالفضل پورعرب ، مهران رجبی ، محسن قاضی مرادی ، برزو ارجمند، رامتین خداپناهی ، روشنک عجمیان ، یوسف تیموری ، داریوش اسدزاده ، مهوش وقاری ، مریم خدارحمی ، محمود بهرامی ، عباس محبوب ، ساقی زینتی ، سیدجواد زینتی ، آناهیتا همتی و ملیکا ناظری به ایفای نقش می پردازند. در «یک وجب خاک» حمیدرضا صدری ساخت موسیقی کار را به عهده دارد و علیرضا افخمی هم کار نظارت کیفی را انجام می دهد. در ساخت این سریال هوشنگ غفوری (مدیر تصویربرداری) ، فرشاد ارج (برنامه ریز و دستیار کارگردان) ، حسین عالی نژاد (طراح صحنه و لباس) ، بهروز عابدینی (صدابردار) ، خشایار الوند (نویسنده) و آرمین اسماعیلی (چهره پرداز) همکاری می کنند. تصویربرداری این سریال در لوکیشن هایی در منطقه میدان قیام و شهرک چشمه تهران انجام می شود. «یک وجب خاک» در ایام ماه مبارک رمضان ، هر شب ساعت 19 از شبکه 3 سیما پخش می شود.

شبکه تهران ؛ «شکرانه»

سریال امسال شبکه تهران ، اولین سریال ماه رمضان بود که کلید خورد و حالا هم 10 قسمت از آن آماده پخش است. کارگردان «شکرانه» که پیش از این «وراء» نام داشت ، سعید سلطانی است و نویسندگی و تهیه کنندگی آن را هم به ترتیب محمدهادی کریمی و منصور سهراب پور به عهده دارند. از ویژگی های «شکرانه» که پخش تیزر آن هم چند روزی است آغاز شده است ، تصویربرداری نیمی از آن در کشور تاجیکستان و حضور 14 نفر از بازیگران این کشور در این سریال است که پیش از این در تئاتر تجربه داشته اند. نقش اول زن مجموعه هم خانمی است به اسم ذوالخمار ابراهیم. بازیگران ایرانی کار هم هوشنگ توکلی ، پوریا پورسرخ ، عاطفه رضوی ، حسن جوهرچی ، مریم کاویانی و فرهاد قائمیان هستند. اوایل کار از حامد بهداد نیز به عنوان یکی از بازیگران اصلی کار اسم برده می شد که گویا به دلایلی این اتفاق نیفتاده است .میترا احمدی ، مدیر تولید «شکرانه» که گویا تنها نیروی مجموعه در ایران است ، از پایان تولید 95درصد کار خبر می دهد و پیش بینی می کند که گروه تولید ، شنبه هفته آینده با پایان تصویربرداری به تهران برگردند. از ویژگی های «شکرانه» مونتاژ و صداگذاری همزمانش از سوی حسن ایوبی در همان تاجیکستان است که تا به حال 50درصد آن هم به پایان رسیده. علیرضا کهن دیری هم به عنوان آهنگساز با گروه همکاری کرده است . ترانه اول این سریال با شعر «ای قوم به حج رفته کجایید کجایید» مولوی و با صدای استاد دولتمند از خوانندگان مشهور تاجیکی ضبط شده است و ترانه دوم را محمد اصفهانی براساس شعری از اهورا ایمان خوانده تا کفه موسیقی سریال هم به عنوان کاری که براساس مشترکات فرهنگی 2کشور همسایه ساخته شده برای هر دو مساوی باشد.«شکرانه» یک سریال معناگراست و موضوعش حق طلبی و گرایش به حقیقت است و داستانش از جایی شروع می شود که یک جوان تحصیلکرده به اسم حامد در میان راه پرفراز و فرود تاسیس یک کارگاه تولیدی ، دچار مشکلات اقتصادی می شود و از پدرش کمک می گیرد اما خیلی زود متوجه می شود که این پول ، مال فرد دیگری است که باید برای دیدنش به تاجیکستان برود.«شکرانه» هر شب ساعت 21:10 از شبکه تهران پخش می شود و تکرارش را هم ساعت 16:40 روز بعد می توانید ببینید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها