«جام‌جم» از فصل دوم برنامه «بسته پیشنهادی» روی آنتن شبکه ۲ گزارش می‌دهد

یک بسته پیشنهادی برای حالِ خوب خانواده

شبکه دو را باید شبکه خانواده دانست که بیشتر برنامه‌ها و رویکردی که دارد، متمرکز بر خانواده است. در این میان بسیاری از برنامه‌ها تلاش کرده‌اند با هدف قرار دادن خانواده‌ها، حال خوب و پیشنهادهای خاص این مخاطبان را ارائه دهند. درست مثل برنامه «بسته پیشنهادی» که فصل اول آن با اجرای مژده لواسانی روی آنتن رفته بود.
کد خبر: ۱۴۴۷۹۳۹
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه
 
این برنامه حالا به تهیه‌کنندگی الهه بهبودی که تهیه فصل قبل را هم در دست داشت، به شبکه دو بازگشته تا با تمرکز بیشتری بر حوزه فرهنگ و هنر، پیشنهادهای مناسب خانواده را ارائه دهد. این برنامه محصولی از گروه خانواده شبکه دوی سیماست که بعد از مدتی به آنتن بازگشته است. فصل دوم این بسته خاص خانواده‌ها، حالا با تغییراتی همراه بوده؛ از دکور تا جزئیات محتوایی. اما آنچه را که باید به‌عنوان مهم‌ترین تغییر این فصل بسته پیشنهادی نسبت به فصل گذشته بیان کرد، مسأله تمرکز بیشتر به حوزه فرهنگ و هنر است. گفت‌وگوی پیش رو، گپ‌وگفت جام‌جم با محمد جباری، سردبیر فصل دوم بسته پیشنهادی است که جزئیاتی از تغییرات فصل دوم برنامه و حال و هوای آن را بیان می‌کند. 

تمرکز بر فرهنگ و هنر
محمد جباری، سردبیر فصل دوم بسته پیشنهادی در خصوص تغییرات این فصل نسبت به فصل قبل، به جام‌جم می‌گوید: مهم‌ترین تغییر محتوایی برنامه نسبت به فصل قبل، تمرکز بیشتر روی حوزه فرهنگ و هنر است. فصل قبل ترکیبی از موضوعات اجتماعی، فرهنگی و هنری بود. یعنی در کنار پرداختن به مسائل حوزه فرهنگ و هنر، مسائل اجتماعی را هم به‌صورت مفصل در برنامه و در قالب اتفاق‌های خوب و بد هفته، مطرح می‌کردیم اما در این فصل متمرکز بر فرهنگ و هنر هستیم و قرار است رویداد‌های فرهنگی و هنری روز، نقد و بررسی شده و برخی پیشنهاد‌ها به مخاطبان خانواده ارائه شود، چراکه شبکه دو، مرتبط با خانواده و متمرکز بر این حوزه کار می‌کند.به همین خاطر، پیشنهاد‌هایی مناسب خانواده در حوزه‌هایی مثل کتاب، سریال، موسیقی، بازی و دیگر موضوعات ارائه می‌شود. درعین حال، بحث خانواده در این فصل برجسته‌تر شده است؛ از دکور که با این مفهوم طراحی شده تا مفاهیم و محتوای برنامه. درمجموع قرار است بسته پیشنهادی، راهنمای انتخاب محصول فرهنگی برای مخاطب خانواده باشد.وی درخصوص بازخورد‌های دریافت‌شده از مخاطبان هم این‌طور بیان می‌کند: بازخورد‌های فصل قبل، در حد برنامه هفتگی، مثبت و خوب بود. جباری به نحوه انتخاب مهمانان اشاره کرده و می‌گوید: ما هر هفته در اتاق فکر برنامه، موضوعات متنوع حوزه فرهنگ و هنر را که رصد شده، در اتاق فکر برنامه با حضور خانم الهه بهبودی؛ تهیه‌کننده و خانم مژده لواسانی؛ میزبان برنامه بررسی می‌کنیم تا از بین موضوعات، فهرست اولیه این موضوعات نهایی شود. سپس، با بررسی آن در اتاق فکر، به موضوعات نهایی می‌رسیم. از بین این موارد، برخی موضوعات که خبری و کوتاه هستند، برای بخش اول انتخاب می‌شوند و برخی موضوعات هم که این پتانسیل را دارند که مفصل‌تر به آنها پرداخته شود، در بخش گفت‌وگوی اصلی پرونده گنجانده می‌شوند. مهمانان هم بر اساس موضوعات هر برنامه انتخاب می‌شوند. جنس مهمان‌ها و انتخاب‌ها به شکلی است که در نهایت بتواند یک بسته پیشنهادی جامع از محصولات مختلف را به دست مخاطبان برساند.

نحوه انتخاب موضوعات هر برنامه
سردبیر برنامه «بسته پیشنهادی» تصریح می‌کند: به‌هر حال این برنامه زنده است و تفاوت آن با برنامه ضبطی این است که لزوما همه متن‌ها آماده نیست یا این‌طور نیست که مجری بخواهد متن‌های از قبل نگارش‌شده را بیان کند.خانم مژده لواسانی، مجری برنامه، خودش نویسنده و شاعر است و رویکرد‌ها را به‌خوبی می‌داند و در اتاق فکر برنامه هم حضور دارد. جباری می‌گوید: برای بخش گفت‌وگو، ابتدا رویکرد‌های اصلی را انتخاب می‌کنیم و بر اساس آن، بخش‌بندی گفت‌وگو وسؤالات نهایی می‌شود تا گفت‌وگو یک خط سیر مشخص داشته باشد. دو آیتم هفتگی داریم که یکی پنجشنبه و دیگری جمعه پخش می‌شود. یکی از این آیتم‌ها، احوال‌پرسی است و قصد دارد سراغ چهره‌های هنری قدیمی برود که ممکن است آنها را از یاد برده باشیم. در این آیتم از آنها یادی کرده، احوالپرسی می‌کنیم و مستندی کوتاه درباره آن چهره پخش می‌شود.

روایت طباخ  دوستدار فرهنگ
محمد جباری، سردبیر فصل دوم بسته پیشنهادی عنوان می‌کند:یکی ازآیتم‌های برنامه،«بسته پیشنهادی من» است که سراغ چهره‌های مختلف مردمی از صنوف گوناگون می‌رود. مثلا در یک قسمت، سراغ یک طباخ می‌رویم که دوستدار فرهنگ و هنر است و ضمن آشنایی با این فرد، درباره فیلم‌ها، کتاب‌ها و سریال‌هایی که دیده با او صحبت می‌کنیم. یا ممکن است سراغ شغل‌های دیگر مثل گل‌فروش یا نجار برویم. پلاتوی داخل استودیو هم با مرور اخبار و مسائل جدید فرهنگ و هنر شروع می‌شود. یک بخش کارشناس هم داریم که پیشنهاد‌هایی ازحوزه‌های مختلف رامطرح می‌کنند. درادامه بخش بلندتر یعنی گفت‌وگوی برنامه را داریم که به موضوع اصلی و پرونده برنامه می‌پردازد. طبیعی است که برای رسیدن به بازخورد مخاطب به زمان نیاز داریم. با این حال، ما تلاش کردیم برنامه متناسب با آخر هفته مخاطب باشد،یعنی مخاطب را ازلحاظ ریتم و تنوع خسته نکند، موضوعات متنوع و مناسب را درزمان کوتاه به آنها ارائه دهد ودرعین حال تنوع آن هم برای تأمین سلیقه‌ها حفظ شود.می‌خواهیم تلاش کنیم پیشنهاد‌هایی کاربردی به خانواده‌ها بدهیم تا بتوانند از آن استفاده کنند و نیاز فرهنگی‌شان را پاسخ دهند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها