مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان بوشهر؛

بوشهر میزبان نمایشگاه و جشنواره ملی آبزیان شد

یادداشت/مهدی صفوی مدیرکل صنعت، معدن، تجارت استان بوشهر؛

حمایت همه جانبه از بازار خرما

استان بوشهر با بیش از  34 هزار هکتار سطح زیر کشت نخیلات و تولید 170 هزار تن انواع خرما و صادرات 30 هزار تن از این محصول یکی از مهمترین مناطق خرما خیز کشور شناخته شده است
کد خبر: ۱۴۳۰۹۹۴

خرما از بهترین محصولات استراتژیک کشور محسوب می شود که در منطقه وسیعی از اراضی جنوب کشورمان کشت و پرورش می یابد. توانایی این درخت در تولید انبوه میوه در شرایط بسیار سخت و طاقت فرسای مناطق کویری و در مناطق کم آب و دارای زمینهای شور نشان دهنده تحمل و بردباری بسیار زیاد این گیاه با ارزش است.

تولید خرما در جهان 7.5 میلیون تن است که از این میزان 1.5 میلیون تن صادر می گردد. تولید خرمای ایران یک میلیون و 200 هزار تن و میزان صادرات آن در حدود 400 هزار تن است. استان بوشهر با بیش از  34 هزار هکتار سطح زیر کشت نخیلات و تولید 170 هزار تن انواع خرما و صادرات 30 هزار تن از این محصول یکی از مهمترین مناطق خرما خیز کشور شناخته شده است.  بازارهای هدف خرمای استان بوشهر در مرحله اول کشورهای آسیای میانه است که روسیه در مقام اول قرار گرفته است. سایر کشورهای هدف صادراتی، کشورهای حوزه اوراسیا، حاشیه خلیج فارس، افغانستان، پاکستان ، هندوستان و ترکیه است.

اهمیت اقتصادی و تجاری خرما به عنوان یکی از اقلام صادراتی کشور، مساله ای نیست که از نظر تولیدکنندگان و بازرگانان این محصول پوشیده باشد . افزایش ارزش هر کیلو خرمای صادراتی استان از 40 سنت به یک دلار در بازارهای صادراتی نشان از ایجاد ارزش افزوده در زنجیره تامین این محصول استراتژیک دارد.

لذا در راستای هم افزایی و بهبود فرآیند زنجیره ارزش خرما از سال 1397 نمایشگاه تخصصی خرما، جشنواره خرما و میز ملی این محصول با محوریت دستگاه های اجرایی ذیربط از جمله معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر،سازمان جهاد کشاورزی و شرکت نمایشگاه های بین المللی استان ،به عنوان یک رویداد تولیدی – تجاری برگزار می گردد.

نمایشگاه های تخصصی ملی و بین المللی همواره فرصتی مناسب برای بازاریابی و توسعه صادرات محصولات کشاورزی می باشد. در همین راستا پنجمین نمایشگاه تخصصی خرما و صنایع وابسته استان بوشهر برگزار گردید. امید است تولید کنندگان و صادرکنندگان محصول خرما از این فرصت به نحو احسن بهره برداری نموده و بازارهای داخلی و بین المللی خود را بیش از پیش توسعه دهند.

اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر، همانند گذشته، در این مسیر در کنار تولید کنندگان و صادرکنندگان استان می باشد و آمادگی لازم جهت پذیرش هرگونه نظر، پیشنهاد و انجام پیگیری های لازم در این خصوص را دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها