شاید اگر سازمان بهزیستی در دیماه سال 85، اصلاحیه قانون فرزندخواندگی را به مجلس می سپرد و منتظر لایحه دولت نمی ماند، اکنون با تسهیل شرایط فرزندخواندگی ، شیرخوارگاه های کشور از کودکان چشم انتظار خالی شده بودند.
کد خبر: ۱۴۲۹۸۵

این پیشنهاد تازگی ندارد، چندی پیش هم موسی الرضا ثروتی ، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حجم کار دولت پیشنهاد کرده بود، سازمان بهزیستی برای رسیدگی سریع تر به اصلاحیه قانون فرزندخواندگی ، درخواست ارائه طرح دوفوریتی به مجلس داشته باشد.
ثروتی گفته بود: در این صورت طرح ، زودتر در دستور کار قرار می گیرد و به تصویب می رسد و دیگر نیازی به لایحه دولت نیست.
لزوم رسیدگی هرچه سریع تر به این اصلاحیه برای تسهیل روند فرزندخواندگی ، وقتی پراهمیت تر می شود که بدانیم در حال حاضر 10هزار کودک در شیرخوارگاه های بهزیستی نگهداری می شوند، اما با توجه به بودجه اندک بهزیستی ، بعید می نماید این سازمان از عهده ارائه بسیاری از امکانات تربیتی ، آموزشی و رفاهی به آنان برآید.
در همین خصوص دکتر ولی الله نصر، مدیرکل دفتر شبه خانواده بهزیستی در گفتگو با «جام جم» می گوید: اصلاح قانون فرزندخواندگی در سال 85به هیات دولت رفت ؛ گرچه کلیاتش تصویب شده ، اما هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.
وی درباره ماده های اصلاحی توضیح می دهد: در قانون کنونی ، سن سپردن فرزند به خانواده تا 12سالگی در نظر گرفته شده است در حالی که در اصلاحیه آن را به 18سال افزایش داده ایم.
بنابر اظهارات نصر، بخش دیگری از این قانون به مساله تابعیت زوجهای متقاضی مربوط می شود.
وی دراین باره می گوید: در اصلاحیه شرط مقیم ایران بودن زوجین را حذف کردیم تا زوجهای ایرانی خارج از کشور نیز در صورت داشتن تابعیت ایرانی بتوانند سرپرستی کودکان را به عهده بگیرند.
مدیرکل دفتر شبه خانواده بهزیستی می افزاید: طبق قانون قبلی ، هر خانواده متقاضی تنها حق سرپرستی یک کودک را به عهده داشت ؛ اما اگر لایحه تصویب شود، هر خانواده می تواند سرپرستی 3کودک را به عهده گیرد.
وی خاطرنشان می کند: در این اصلاحیه حتی زنان مجردی که سنی بالاتر از 30سال دارند، حق حضانت فرزند دختر خواهند داشت ؛ اما در قانون قبلی افراد مجرد چنین حقی نداشتند.
نصر با یادآوری این که در قانون جاری سقف سنی برای متقاضیان وجود ندارد، می افزاید: در لایحه پیشنهادی ، شرط سنی برای زوج از حداقل 30سال تا حداکثر 50سال در نظر گرفته شده است.
وی درباره افزودن این ماده به قانون توضیح می دهد: در قانون کنونی اگر فردی 60ساله ، قصد داشته باشد کودکی 10ساله را به فرزندخواندگی بپذیرد، منعی وجود ندارد، اما این اختلاف سنی در سالهای آینده مشکل ساز می شود.
مدیرکل دفتر شبه خانواده بهزیستی مهمترین نکته طرح را تسهیل شرایط پذیرش فرزند برای زوجهای نابارور دانسته و می گوید: در قانون جاری ، زوج نابارور 5سال پس از ازدواج و اثبات ناباروری حق دارند برای حضانت فرزند اقدام کنند؛ اما در لایحه پیشنهادی ، آن را به یک سال تقلیل داده ایم و آنان می توانند پس از گذشت یک سال با گواهی متخصص پزشک قانونی برای حضانت فرزند اقدام کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها