بلیت سفر کم ، مسافر بسیار

تردیدی نیست که بنزین در کشور ما باید سهمیه بندی می شد، آن هم از سالها پیش. این هم که مردم باید برای اجرای طرح نهایت همکاری را بکنند، کاملا درست است
کد خبر: ۱۴۲۷۴۵
، اما در این میان گرهی که وجود دارد، این است که دولت باید تدابیری بیندیشد تا مردم برای سفرهای شهری و بین شهری خود با مشکلی روبه رو نباشند، اما در حال حاضر شرایط به گونه ای رقم خورده که مردم برای تهیه بلیت سفرهای بین شهری با مشکل اساسی مواجه اند.
صاحب نظران معتقدند برای اجرای صحیح طرح سهمیه بندی بنزین لازم است وسایل حمل و نقل عمومی نه تنها افزایش یابد، بلکه از قیمت بلیت سفر نیز کاسته شود، در حالی که هم اکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.
به رغم اعلام مسوولان سازمان هواپیمایی ، بلیت هواپیما نه تنها 15 تا 17 درصد افزایش نیافته ، بلکه مردم برای تهیه بلیت های بین شهری باید افزایش 25 درصدی آن را تحمل کنند.
یکی از شهروندان تهرانی که برای انجام کار ضروری باید به مشهد سفر کند، در این باره به خبرنگار ما می گوید: از 3 روز پیش به تمام آژانس های هواپیمایی و فروش بلیت قطار سر زده ام ، اما موفق به تهیه بلیت نشده ام.
کامران شایسته که در یکی از آژانس های هواپیمایی واقع در میدان صادقیه به دنبال تهیه بلیت سرگردان است ، می افزاید: سوال من از مسوولان این است که وقتی سهمیه بنزین برای سفر به مشهد وجود ندارد، بلیت هواپیما هم گیر نمی آید، بلیت قطار هم پیش فروش شده ، برای شرکت در یک مراسم ترحیم باید چه راهی پیش گرفت و مردم برای سفرهای ضروری خود چه باید بکنند.
کارمند یک آژانس هواپیمایی نیز در این باره می گوید: تقاضا برای بلیت به شهرهای مسافرتی پس از سهمیه بندی بنزین تا 50 درصد افزایش داشته ، اما از آنجا که بلیت ها تا 20 مهرماه رزرو شده ، مسافران چاره ای ندارند جز این که در فهرست انتظار بمانند و ما هم نمی توانیم انتظارات آنها را برآورده کنیم.
گرچه شورای عالی هواپیمایی مجوز افزایش 15 تا 17 درصدی بلیت هواپیما را صادر کرد، اما آژانس های هواپیمایی در سطح شهر افزایش 25 درصدی قیمت بلیت را تایید می کنند. برای نمونه بلیت رفت و برگشت به مشهد مقدس از تهران در حال حاضر 86 هزار تومان است. معنای این سخن آن است که یک خانواده 4 نفری برای یک سفر کوتاه به مشهد باید 344 هزار تومان فقط هزینه تهیه بلیت بپردازد. حال از هزینه های سرسام آور جانبی اقامت و ایاب و ذهاب و خوراک و... می گذریم.
یک شهروند تهرانی در این باره می گوید: این استدلال مسوولان که نرخ بلیت هواپیما از سال 83 گران نشده ، توجیه قابل قبولی برای افزایش آن در شرایطی که سوخت سهمیه بندی شده ،نیست. چرا که مسوولان باید برای اجرای طرح سهمیه بندی ، نسبت به تجهیز حمل و نقل عمومی و ارزان کردن آن گام بردارند و این سیاست در شرایط کنونی مطالبات شهروندان را بی پاسخ می گذارد.

افزایش قیمت بلیت قطار

ناگفته پیداست اقشار کم درآمد هرگز برای سفرهای بین شهری خود گزینه هواپیما را انتخاب نمی کنند و ناچار به سوی راه آهن سرازیر می شوند، اما حدیث تهیه بلیت راه آهن ، خود ماجرای دیگری است.
براساس آمارهای ارائه شده ، شرکت رجاء 20 درصد از بلیت های خود را 3 ماه قبل از حرکت پیش فروش می کند، اما چرا مردم همواره برای تهیه بلیت قطار با مشکل مواجه اند و 80 درصد باقیمانده بلیت ها چگونه به فروش می رسد؛
به گزارش خبرنگار ما، این میزان از بلیت های راه آهن یا فروش گروهی می شوند که حتی با صد درصد افزایش قیمت به فروش می رسند و یا به سهمیه خاص مدیران رجاء، راه آهن ، نمایندگان مجلس و وزارت راه اختصاص می یابد. بنابراین ناگفته پیداست که سهم افراد عادی از این بلیتها چقدر ناچیز است. ضمن این که سال گذشته دولت 50 تا 60 میلیارد تومان کمک هزینه به شرکت راه آهن پرداخت کرده که در ازای آن این شرکت موظف شده بلیت را گران نکند، اما در حال حاضر همه شرکتهای خصوصی بلیت قطارهای خود را گران کرده اند. مثلا بلیت قطار سیمرغ و غزال هم اکنون 21 هزار تومان شده است.

کیفیت پایین واگن ها

صرف نظر از مشکل گرانی بلیت قطار، مشکل دیگر که مسوولان رجاء باید به آن پاسخ دهند، این است که چرا در اکثر مسیرهای بلند مانند تهران مشهد قطارهای عادی ارزان قیمت کم است و مردم ناچار باید به خرید بلیت از قطارهای خصوصی اقدام کنند.
ضمن آن که در بسیاری موارد قطارهای فرسوده درجه 3 به پیمانکارانی سپرده شده که با بهسازی ظاهری کوپه ها، آنها را به درجه یک تبدیل کرده اند و مردم باید بهای بیشتری برای اخذ بلیت این قبیل قطارها بپردازند.

نظارت کمرنگ بر شرکتهای خصوصی

چگونگی واگذاری واگن های قطار به شرکتهای خصوصی نیز مشکل دیگری است که باید به آن پرداخته شود. به گفته یک منبع آگاه ، شرکت رجاء بابت خرید هر واگن از کشورهای خارجی مانند چین 700 هزار دلار به طور نقدی می پردازد، اما آنها را به شکل اقساطی 120 ماهه آن هم به طور قرض الحسنه به بخش خصوصی واگذار می کند که فقط 10 درصد قیمت تمام شده را نقدی می پردازد.
پرسش اینجاست که بخش خصوصی در قبال این تسهیلات ویژه چه خدمات چشمگیری به مردم ارائه می کند و چرا آنها برخلاف مصوبه قانونی به افزایش قیمت بلیت خود اقدام می کنند؛ آیا این مساله به معنای نظارت کمرنگ شرکت رجائ بر عملکرد آنها نیست.
در هر حال سهمیه بندی بنزین و تنگناهای حمل و نقل عمومی در شرایط کنونی وضعیت سرگردان کننده ای برای شهروندان رقم زده است . شاید تاخیر در اختصاص سهمیه بنزین سفر که مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم وعده آن را همچنان می دهند، به این مشکل دامن زده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها