از طرف دیگر هر اندازه که ناامیدی غربیها و صهیونیستها از براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران که بازی منافع نامشروع آنها را در جهان اسلام، مخصوصا در غرب آسیا به هم ریخته است، بیشتر میشود، فروپاشی فرهنگی توسط آنان در دستور کار قرار میگیرد تا اگر چه شکل مبارزه تغییر میکند اما جنگ همچنان ادامه یابد. قرارگاه فرهنگی دشمن با هالیوود که محور و مرکز ثقل مبارزه فکری و اجتماعی است، تابع محض نظریهپردازان تمدنی غرب است و دقیقا با مطالعات غلیظ تاریخی و اجتماعی، محصولاتی را در سفره فرهنگی مسلمانان میچیند که مصرف غیرهوشمند آنها به استحاله فکری نسلهای نو در جهان اسلام میانجامد و از طرفی نگاهی سیاه و پر از تباهی در افکار عمومی جهان از اسلام و شیعه بر جا میگذارد.
نکته مهمتر این که ما در عصری زندگی میکنیم که غربیها به جای تفاهم و تعامل تمدنها، شعار جنگ تمدنها را فریاد میزنند و معتقدند تمدن غربی زمانی اوج خواهد گرفت که ۹ تمدن دیگر جهان زیر پای تمدن غربی ذبح شود. در چنین شرایط تلخ و دشوار، جوامع اسلامی و مشخصا جمهوری اسلامی بیشتر و پیشتر از همه این کشورها، احساس مسئولیت کرده و گاهی باید یکتنه در برابر شبیخونهای فرهنگی تکثیر شده ایستادگی نشان داده و ضمن تقابل با تنوع وگستردگی موضوعی و جغرافیایی این سلسله تهاجمات در عرصه شبکههای ماهوارهای، اجتماعی و مجازی، همچنان باید به روند بیدارسازی، بصیرتافزایی و تقویت احساس مسئولیت در مسلمانان استمرار بخشد. تقابل با تهاجمات فرهنگی، قطعا تقابل فرهنگی است و نمیتوان و نباید از ظرفیتهای پادگانی و روشهای نظامی برای چنین تقابلهایی استفاده کرد و یقینا اثر سوء فراوان برخوردهای سرهنگی در جبهههای فرهنگی بسیار بیشتر از سودهای اندکی است که احتمالا عاید میگرداند، پس عصر امروز، عصر فراخوان نهادهای فرهنگی و هنری و تبلیغی و آموزشی و تشکیل یک قرارگاه بزرگ برای طراحی و اجرای متنوع عملیاتهای فرهنگی و خنثیسازی تهاجمات فرهنگی دشمن علیه مبانی فکری و عقیدتی مسلمانان است.
از این رو، رسانه ملی در محور اصلی و خط مقدم مبارزه فرهنگی دشمن قرار دارد تا اولا مانع تکرار تلخ تاریخ همانند آنچه در اندلس اتفاق افتاد، بشود و ثانیا از سلسله تهدیدهایی که وجود دارد، فرصتهای متعددی بسازد که نهتنها، نگرانی از فروپاشی مطرح نباشد، بلکه با احیای توانمندیهای فرهنگی اسلام، پشت دشمن را در تشک مبارزه فرهنگی به خاک کشانده و حتی ضربه فنی کند.
رسانه ملی، چه بخواهد و چه نخواهد باید مسئولیت فرماندهی این قرارگاه مرکزی فرهنگی را بر عهده گرفته و با بهکارگیری پتانسیلهای موسع برنامهسازی و تولیدات هنری و مستند و... در ژانرهای متنوع، رکود در جوامع اسلامی را برطرف کرده و مواضع انفعالی موجود را به سمت و سوی مواضع تهاجمی انتقال دهد.
رسانه ملی در مقام رفیع فرماندهی قرارگاه بزرگ فرهنگی، دو مسئولیت بزرگ بر عهده دارد که یکی تبلیغ و ترویج تمدن اسلامی و معرفی اسلام واقعی به جای اسلام تحریفشده به افکار عمومی جهان از جمله نسلهای نو جامعه خودمان است و دیگری طراحی تهاجم تبلیغی به مبانی فکری دشمن به جای استراتژی مطلق دفاعی است که در برابر غرب مهاجم اتخاذ کردهایم.
الف: معرفی تمدن اسلامی
وقتی آموزههای دینی در ذهنیت مسلمانان و مخاطبان غیرمسلمان، اندک، نازک و ناچیز باشد انتظار مقاومت و ایستادگی و پایداری در برابر تهاجمات سنگین و سهمگین فرهنگی دشمن که تغییر باورهای دینی را هدف قرار داده و در تکاپوی نقل مکان اعتقادی جوانان مسلمان به جبهه فکری خویش هستند، انتظار بیهودهای است، چرا که خشاب سلاح ذهنی جوانان مسلمان، از گلولههای فرهنگی و تحلیلی و بصیرتی، تهی است و نمیتواند در لحظه مقتضی، شلیک کند؛ به همین خاطر شاهد تسلیم یا استیصال زودهنگام نسلهای نو در برابر عملیاتهای فرهنگی دشمن هستیم. وقتی نسلهای نو برخاسته از جامعه اسلامی تاب مقاومت در برابر چنین عملیاتهای رنگین را ندارند، طبعا نباید انتظار چندانی از مخاطبان جوامع غربی برای مقاومت و عدم پذیرش و باور القائات هدفمند غربیها در محصولات فرهنگی و هنری و خبری آنها داشت. تمدن، ریشهایترین باورها و تجلیات همهجانبه جوامع اسلامی را از صدر اسلام تاکنون در برگرفته و شامل اسناد توانمندیها و سرآمدی مسلمانان و جوامع اسلامی در عصرها و نسلهای گذشته است که نشان میدهد در روزگار بربریت و توحش بسیاری از پیشینیان جنتلمنهای امروزی، اسلام و مسلمانان، پیشینه تمدنی داشته و در عرصههای مختلف علمی، صنعتی، معماری و... نسبت به دیگران برتری بلامنازعی داشتهاند. تبلیغ تمدن اسلامی، تبلیغ صلاحیتهای اسلام برای ایجاد یک دولت جهانی و به عهدهگرفتن مسئولیتهای بینالمللی برای اداره مطلوب جهان و کنارگذاشتن حکمرانی استکبار جهانی تحت عنوان نظم نوین جهانی به رهبری آمریکا و اسرائیل است. ورود هدفمند و هوشمند رسانه ملی به عرصه تبلیغ و ترویج تمدنی، افکار عمومی را به پذیرش اقتدار مدنی اسلام و اقتدار اجتماعی مسلمانان در همه ادوار گذشته تشویق و ترغیب کرده و مانع از تسلیم زودهنگام جوامع اسلامی در عرصه استراتژیهای فروپاشی فرهنگی است.
انقلابهای مخملین راه میاندازند
در روزگاری که در ناجوانمردانهترین روشها و منشها هالیوود پیدرپی فیلمهای تحریفشده تاریخی و موضوعی علیه اسلام و مسلمانان میسازد.
۲۹۵شبکه تلویزیونی علیه جمهوری اسلامی ایران برنامه محرک و تحقیرکننده میسازند و با تبلیغات پروپاگاندایی به مصاف ما مشغول هستند.
صدها شبکه اجتماعی و میلیونها کانال وگروه فضای مجازی به تیلیتکردن فکرها اشتغال دارد.
فتنههای فروپاشانه و حکومتبرانداز راهاندازی میکنند.
قرآنسوزی و اهانت به قرآن را با توجیه آزادی بیان و نقشآفرینی موساد در اروپا در دستور کار قرار میدهند.
مانع از حجاب و اذان و نماز و آزادی بیان مسلمانان میشوند.
مانع از حضور جمهوری اسلامی ایران در برخی جلسات وابسته به سازمان ملل میشوند.
با ایجاد داعش هم وجهه اسلام را خراب میکنند و هم مسلمین را به جان هم میاندازند.
برای علنیسازی روابط دیپلماتیک با کشورهای عربی در جهت موجه نشاندادن وجهه اسرائیل از هیچ ترفندی فروگذار نمیکنند.
اینجاست که باید به معرفی تمدن اسلامی و اثبات برتری تمدنی ما نسبت به تمامی تمدنهای امروز جهان بپردازیم تا رسانههای جهان از چنین تهاجمات غیر مقرون به صرفه و پرهزینهای انصراف دهند.
ب: تبلیغ تهاجمی
رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با مبلغان حوزه علمیه قم، به نکات مهمی اشاره کردند که پرداختن به آن به خاطر تغییر استراتژی تبلیغی در جامعه و بهخصوص در رسانه ملی بسیار ضروری است، اتفاق ارزشمند دیدار مورد اشاره، تأکید مقام معظم رهبری بر خارجشدن از لاک دفاعی و تغییر آرایش نظامی در برابر مهاجمانی است که در برابر ما آرایش جنگی اتخاذ کردهاند. ما در طول ۴۴ سال گذشته خودمان را به دفاع و رفع ابهام و پاسخگویی به اتهامات وارده از ابررسانهها و حتی مقامات غربی عادت دادهایم در حالی که تهاجم پی در پی و جامع به مبانی باطل فکری دشمنان و منفعلکردن آنها، به دستگرفتن ابتکار عمل این تقابل نفسگیر است و ما باید برای جبران غفلتهای گذشته، این خواب خوش را از چشمانشان برباییم و رسانه ملی در فرآیند فعالیتهای قابل ستایش در عصر تحول، باید پرواز با این دو بال جدید را بیش از گذشته تمرین کند و دشمن را در شرایط استیصال به محاق بکشاند.
در پایان باید تأکید کنم که برنامههای محفل و حسینیه معلی و نیز تولیدات ارزشمندی مثلگیلدخت، آتش و باد و بازپرس، گام بلندی برای معرفی تمدن اسلامی و ایرانی برداشته، اما تبلیغ تهاجمی در آغاز راه است و باید با استفاده از اندیشههای تابناک حوزویان و دانشگاهیان، طراحیها و اجراهای موفق را در دستور کار قرار دهد و یقینا روایت اولها میتوانند کمک بزرگی به رسانه ملی در تحقق این اهداف بزرگ نمایند.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد