کارشناسان مطرح کردند

مهمانی غدیر؛ لطفا زیاد تکرار شود!

شادی و نشاط، گمشده‌های جامعه ایرانی هستند یا این کمبود را دیگران برای ما جلوه داده‌اند؟ آیا جامعه نیاز به شادی جمعی دارد و اگر این نیاز هست به چه شکلی باید آن را ایجاد کرد؟ بسیاری این موضوع را برعهده صداوسیما می‌دانند که باید با خلق فضای شاد و تولید برنامه‌های مفرح، این نشاط را ایجاد کند اما آیا رسانه‌ملی به تنهایی از عهده چنین مسئولیتی برمی‌آید؟
شادی و نشاط، گمشده‌های جامعه ایرانی هستند یا این کمبود را دیگران برای ما جلوه داده‌اند؟ آیا جامعه نیاز به شادی جمعی دارد و اگر این نیاز هست به چه شکلی باید آن را ایجاد کرد؟ بسیاری این موضوع را برعهده صداوسیما می‌دانند که باید با خلق فضای شاد و تولید برنامه‌های مفرح، این نشاط را ایجاد کند اما آیا رسانه‌ملی به تنهایی از عهده چنین مسئولیتی برمی‌آید؟
کد خبر: ۱۴۱۵۴۸۶

ازسوی دیگر برخی این‌طور ترویج می‌کنند که اسلام دین غم و اندوه بوده و نسبتی با شادی ندارد. جمعه گذشته مهمانی غدیر در پایتخت از میدان امام‌حسین(ع) تا میدان آزادی را دربرمی‌گرفت و جمعیت انبوهی در آن شرکت داشتند. این رویداد در دیگر شهرها نیز مشهود بود. آیا این مراسم خط بطلانی بر تصورات نادرست نمی‌کشد و نشانه‌ای از این نشاط اجتماعی است؟ برای رسیدن به پاسخ‌هایی درباره این پرسش‌ها سراغ کارشناسان رفتیم و نظر آنها را جویا شدیم.

شادی یک ضرورت است
مجید ابهری، جامعه‌شناس درباره لزوم شادی در جامعه گفت: شادی و نشاط یکی از اصلی‌ترین و ضروری‌ترین پدیده‌های رفتاری است که برای رشد و تعالی انرژی‌های روانی مردم اهمیت دارد. از نظر روان‌شناسی غم و اندوه ۱۶ ساعت و شادی ۷ ساعت در ذهن مردم تاثیر دارد؛ لذا هرچه این شادی و شعف بیشتر باشد، احوالات جامعه نیز بهتر خواهد بود و کشور با سرعت بیشتری به سمت ترقی و معنویت پیش خواهد رفت.
این جامعه‌شناس اما شادی و نشاط را در چارچوب‌های معنوی و قوانین کشور تعریف و بیان کرد: ما در علم روان‌شناسی می‌گوییم هر حرکتی که منجر به خنده شود، الزاما شادی نیست. این‌که ما برای شاد زیستن دست به هر کاری بزنیم یا هر حرفی را به زبان بیاوریم، شادی نیست. شعف و حال خوب باید در گرو اخلاق‌مداری و چارچوب‌های جامعه باشد.

نسبت شادی با دین
ابهری نظری متفاوت با آنچه رسانه‌های معاند ترویج می‌دهند، داشته و می‌گوید: متأسفانه برخی از افراد کوته‌فکر، شادی را در مقابل دین مبین اسلام می‌گذارند و این درصورتی است که هیچ دین و مذهبی به اندازه اسلام اعیاد ندارد، یا در هیچ کجای قرآن یا دستورات پیامبر اکرم(ص) قید نشده که دین اسلام مخالف شادی و خنده مردم است. با این حال برخی کج‌سلیقگی‌ها در گذشته به این باور نادرست دامن زده است. زهره‌سادات لاجوردی، نماینده تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در اسلام به شادی‌آفرینی تاکید شده است، گفت: گر چه در کشور ما که سابقه دیرینه‌ای در بزرگداشت شعائر دینی داشته، در سال‌های دور عزاداری‌ها و سوگواری‌ها در مناسبت‌های مختلف بیشتر بوده و افراد برای عزاداری‌های جمعی در خیابان‌ها تجمع می‌کردند اما در سال‌های اخیر توجه به شادی و روحیه با‌نشاط در جامعه بیشتر شده و مردم به‌مناسبت اعیادی مانند نیمه‌شعبان، عید غدیر و ولادت ائمه(ع) و مناسبت‌های ملی به جشن و شادی جمعی می‌پردازند و هر سال هم بر تعداد این جشن‌ها افزوده و این مناسبت‌ها پررنگ‌تر و باشکوه‌تر برگزار می‌شود.

نمایش همبستگی در مهمانی غدیر
زهره سادات‌لاجوردی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که جشن‌های همگانی مانند جشن مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر موجب وحدت، همبستگی و همدلی مردم شده و به ایجاد روحیه نشاط و سرزندگی در جامعه کمک بسیاری می‌کند، توضیح داد: همان‌طور که ما برای عزاداری‌های عمومی برنامه‌ریزی داریم، برای شادی‌های جمعی نیز باید برنامه‌ریزی کنیم. مهمانی ۱۰کیلومتری عید غدیر که «عیدا...الاکبر» نام گرفته است، نمونه خوبی از برنامه‌ریزی و مشارکت مردم برای یک شادی جمعی است.
وی افزود: این دورهمی که سال گذشته نیز برگزار و با استقبال خیلی خوبی مواجه شد، روح همدلی، وحدت و همبستگی را بین اقشار مختلف مردم جاری می‌کند و یادآور واقعه بزرگ غدیر است. همان‌طور که در روایات هم اشاره شده، اطعام کردن نیازمندان و مهمانی دادن در روز غدیر ثواب زیادی دارد و این‌گونه جشن‌ها که همراه با اطعام و پذیرایی و بسیاری از آیتم‌های جذاب است، روحیه نشاط و شادابی را در جامعه تزریق می‌کند.
سعید مرادی، مدیرعامل اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم و سریال ایران نیز با اشاره به مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر، این حرکت را به‌مثابه یک الگوی فاخر در ایجاد فضای شادی‌آور و برگرفته از مفاهیم دینی برشمرد و تاکید کرد: ایجاد سرگرمی و نشاط اسلامی برگرفته از تلفیق آیین‌های اسلامی - ایرانی قابل تحسین است و بنده به‌عنوان فردی که در حوزه فرهنگ کشور فعال هستم، نقش بی‌بدیل سازمان تبلیغات اسلامی در این آیین‌ها را حائز‌اهمیت می‌دانم. این تهیه‌کننده تلویزیون با بیان این‌که نباید راهپیمایی ۱۰‌کیلومتری عید غدیر را وابسته به جریان خاصی بدانیم چرا که این نوع حرکت‌ها مردمی هستند، افزود: تمام نهاد‌ها و دستگاه‌های فرهنگی کشور می‌توانند در طول سال - به‌جز ماه‌های محرم و صفر- حرکت‌های این‌چنینی را طراحی کنند و با توجه به این‌که شعار دولت کنونی، دولت مردمی است، لذا لازم است تفریحات سالم و ارزان‌قیمت برای تمامی طیف‌های جامعه در‌نظر گرفته شود.
مجید ابهری نیز دراین‌باره گفت: جشن مردمی مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر گام بسیار زیبایی است. از نحوه اجرای آن در این دو سال مشخص است که مدیریت اجرایی و حمایت‌های معنوی خوبی برنامه‌ریزی و انجام شده است، چرا که این محفل، جشن خود مردم است و نگاه دولت به آن صرفا در حد نکات ارشادی و حمایتی است. عقیده‌ام این است که چنین گردهمایی بزرگی باید در طول سال‌ها تکثیر شده و نسل به نسل بین نوجوانان و کودکان ادامه داشته باشد.

نقش رسانه‌ها در ایجاد نشاط اجتماعی
مجید ابهری، کارشناس اجتماعی با توجه به اتفاقات اخیر جامعه، مسئولیت رسانه‌ملی و نهاد‌های فرهنگی و هنری کشور را سنگین‌تر از پیش دانست و بیان کرد: ذهنیت مردم نسبت به روح و حال خوب کشور را رسانه‌های جمعی باید اصلاح کنند و برنامه‌های امیدآفرین و با‌نشاط برای مردم به‌ویژه کودکان و نوجوانان تدارک ببیند، مانند جشن مردمی مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر که اقدامی زیبا و خداپسندانه از سمت سازمان تبلیغات اسلامی است.‌
برخلاف نظر او، سعید مرادی، تهیه‌کننده تلویزیون، مقوله شادی‌آفرینی در جامعه را صرفا ماموریت هنرمندان و رسانه‌ملی ندانست و آن را برگرفته از مهیا شدن بستر‌های امید‌آفرینی جامعه از‌سوی دولت‌ها و تمامی دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد و گفت: در بحث شادی‌آفرینی باید به ابعاد فرهنگی و اجتماعی این مقوله نیز توجه داشته باشیم. تنها یک بخش آن مرتبط با هنرمندان است درحالی که شادی‌بخشی در جامعه از وظایف تمامی دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور است که باید زیر ساخت‌های آن نیز مهیا باشد. وی با اشاره به حوزه اقتصادی کشور، فراز و فرود‌ سال‌های اخیر در این حوزه را در عدم شکل‌گیری فضای شادی بی‌تاثیر ندانست و گفت: گر چه یکی از ماموریت‌های هنرمندان ایجاد امید‌آفرینی است اما الزاما تنها ماموریت آنان نیست. به گفته تهیه‌کننده سریال بانوی سردار، هیچ هنرمندی نمی‌تواند مدعی شود که من صبح تا شب، قادر به خنداندن مخاطب هستم چرا که خنداندن صرف به‌نوعی به معنی «خنده تلخ من از گریه غم‌انگیزتر است» خواهد بود و تاثیری هم در نشاط‌آوری جامعه نخواهد داشت.
سعید مرادی با بیان این‌که سازمان صداوسیما به عنوان نهاد مرجع فرهنگی کشور، مسئولیت جدی در ایجاد فضای امید و شادی در جامعه دارد اما یک‌تنه نمی‌تواند این مسئولیت را بر دوش بکشد، افزود: کشور برای فضای نشاط‌آور نیازمند امنیت اقتصادی، روانی و اجتماعی است و اگر این زیر‌ساخت‌ها مهیا نباشد رسانه‌ملی نمی‌تواند به تنهایی تاثیرگذار باشد. این درحالی است که بیان امید واهی نیز نتیجه معکوس خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها