به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفتوگو، محمد ناظمی، فعال سیاسی و وزیر اسبق تعاون گفت: ایران از نظر ژئو پلتیك و ژئواستراتژیك همواره موقعیت ویژهای داشته است و در تاریخ چندهزارساله ایران این دو موضوع همواره برای ایران وجود داشته است.
وی افزود: ایران قبل از اسلام و بعد از اسلام از مهمترین فرازهای قابلاشاره است بهطوریكه در ایران قبل از اسلام همواره ایران بهعنوان مهد تمدن شناخته شده است و در سراسر ایران آثار تمدنی را شاهد هستیم.
این فعال سیاسی با اشاره به اینكه در اوج شكوه آثار تمدنی ایران ۷ برابر وضع كنونی وسعت داشته است اظهار كرد: اسلام توسط مردم ایران بهعنوان ایدئولوژی برتر در آن دوران شناخته میشود و بهراحتی مورد پذیرش قرار میگیرد و از طرفی مردم به جهت جاذبهای كه ایدئولوژی اسلام داشته مرزبندی را با خلفای آن عصر ایجاد میكنند.
وی افزود: مردم ایران نگاه به پیشرفت داشتند این ایدئولوژی را برای پیشرفت خودشان انتخاب میكنند و تمدن قبل از اسلام با تمدن اسلامی پیوند میخورد؛ یعنی تمدنی كه پیامبر اسلام نوید آن را از مدینه میدهد اینها پیوند میخورد.
وزیر اسبق تعاون ادامه داد: پیشرفتهای ایران آن روزها از نظر علمی و مدنی به اسلام منتقل میشود و ارزشهای اسلامی كه جامعه آن روز تشنه این مباحث بود رویكرد ارزشی و انسانی پیشرفته و اسلام را جذب میكند.
وی با بیان این مطلب كه بعد از اسلام تبادلی بین ایران و اسلام صورت میگیرد و خدمات متقابلی بین ایران و اسلام انجام میشود كه شهید مطهری در این باره توضیحاتی ارائه كردند افزود: بعد از اسلام فرازهای مختلفی اتفاق افتاده كه رویكرد سیاسی عمیق به موضوعات بوده است.
ناظمی تصریح كرد: در دوره صفویه كه اوج تمدنی اسلام در ایران در آن مقطع اتفاق افتاده یك حكومت شیعی مستقر میشود كه در این حكومت بزرگان علمی كه مانند شیخ بهایی سرآمد بودند در اینجا نقشآفرین میشوند.
وی افزود: در اواخر دوره قاجار و زمان سلطنت ناصرالدینشاه فتوای تنباكو توسط یكی از علمای برجسته دوران داده میشود كه فتوایی علیه استعمار است و مبارزات ضداستبدادی آغاز میشود و مبدأ این مبارزات و راهبر این مبارزات سید جمالالدین اسدآبادی است كه به شرق و غرب سفرهایی داشته است.
این فعال سیاسی خاطرنشان كرد: ایشان مبارزات ضداستبدادی را شروع میكند و مشروطهخواهی را مطرح كرده است كه نشاندهنده عمق سیاستورزی مردم ایران است و ادامه مبارزات مشروطیت منجر به انقلاب اسلامی میشود.
وی افزود: مرزبندی بین حاكمان، خواص سیاسی و توده مردم باید داشت و در برآیند حركت همواره در ایران شاهد پیشرفت بودیم؛ چراكه آثار تمدنی بعد از اسلام به خدمات در ایران و جهان منتقل شد.
وزیر اسبق تعاون گفت: در ایران بعد از اسلام ارزشهای نبوی را دریافت كردیم و كاركردهای نادرستی كه برخی خلفای اسلامی داشتند دریافت نكردیم و اینكه تشیع را انتخاب كردیم شاهد این مدعی است كه به اسلام اصیل مورد ابلاغ پیامبر اكرم (ص) اعتقاد داریم و مسیر حركت نبوی را در سیره ائمه اطهار (ع) میدانیم.
وی افزود: عدالت و امامت را علاوه بر سه اصل دینی توحید، نبوت و معاد در زندگی شیعه ایرانی جاری شده است كه این اصول برای بشریت قابلتوجه است و اینكه مردم بر این بودند كه همیشه صالحان و افراد كارآمد حكومت را در اختیار داشته باشد اهمیت دارد.
ناظمی ضمن اشاره به اینكه سیاستورزی در سطح حاكمان و راهبران جامعه و مردم وجود داشته اظهار كرد: در ارتباط با جنگ جهانی اول كه بر تقسیم سرزمینها بین قدرتها بود و منجر به تشكیل جامعه ملل متحد و شورای امنیت شد، بعد از مدتی درگیری در مورد سرزمین پایان یافت و نبرد پیرامون بازار اتفاق افتاد.
وی با تشریح این كه سازمان ملل متحد ابزاری برای قدرتهای مسلط آن دوران شد افزود: بدیهی است كه ایران باید تأثیرگذار و تأثیرپذیر باشد و دراینارتباط روشنفكران سیاسی و اجتماعی دوره قاجار ظهور و بروز داشتند و با تاثیرپذریر از عرصه جهانی به جامعه خطدهی داشتند.
این فعال سیاسی ادامه داد: روشنفكران كسانی هستند كه اعلام كردند باید اصلاحات در ایران را از طریق آنچه كه در غرب دنبال میشود صورت بگیرد كه میرزا ملكم خان سردمدار این جریان است و از سویی سید جمالالدین اسدآبادی نیز هویت ایرانیاسلامی را حفظ كرد و اعلام كرد باید تغییراتی را در سطوح حاكمیتی داشته باشیم و حكومت مشروطه را مطرح كرد.
وی افزود: پس از اینها امثال فروغی در عرصه سیاست حاضر شدند و اعلام كرد برای اصلاحات عمیق باید كاملاً غربی و تمامیتخواه غربی شویم كه مورد نقد شدید افرادی مانند جلال آلاحمد در آن دوران قرار گرفت و نوعی غربستیزی مطرح شد.
وزیر اسبق تعاون با اعلام اینكه در دوره بازرگان اعلام شد كه صرفاً سیاستهای مثبت غرب را باید بگیریم افزود: در آن مقطع عصر مكاتب مختلفی مانند اومانیسم، لیبرالیسم و فاشیسم بود كه علی شریعتی بهعنوان تحصیلكرده خارج از كشور و آشنای به این مكاتب، عصاره اینها را مطرح كرد و با نگاه اسلامی نقاط كلیدی این مكاتب را بهصورت تدریس و نشستهای مختلف مطرح كرد.
وی افزود: روشنفكرانی مانند امام خمینی، شهید مطهری و شهید بهشتی اعلام كردند اسلام ناب جایگزین بسیاری از این مكاتب خواهد بود.
سیاست ایرانی یك مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامهای برای علاقهمندان به سیاست است كه نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشكیل شده است كه هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئتعلمی دانشگاهها نیز روزنامهنگاران باسابقه بر عهده دارند.
دكتر سعید آجرلو استاد دانشگاه هدایت میز علوم سیاسی و جامعهشناسی سیاسی، دكتر حنیف غفاری و دكتر فاطمه نكو لعل آزاد كه از اساتید دانشگاه هستند هدایت میز روابط بینالملل، دكتر رضا گنجی هدایت میز تاریخ سیاسی و علیاكبر عبدالعلیزاده، عضو شورای سردبیری روزنامه جامجم هم هدایت میز جریانشناسی سیاسی فرهنگ را بر عهده دارند.
مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیهكنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و كو پخش میشود.
شبكه گفتوگو را علاوه بر امواج رادیو میتوانید از طریق گیرندههای دیجیتالی، رادیونما، اپلیكیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز دریافت كنید. همچنین علاقهمندان میتوانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیامرسانهای مجازی و سامانه پیامكی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامههای رادیو گفتوگو در ارتباط باشند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با سرپرست اداره کل روابطعمومی و امور بینالملل سازمان نظام پزشکی کشور مطرح شد
فرزاد آشوبی در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد