...و ناگهان برق می رود

باز هم گرما و باز هم صدای پای خاموشی های برق در کشور. انگار شهروندان هر سال باید در زمستان به خاطر کمبود و قطعی گاز گرفتار شوند و در تابستان به خاطر قطعی برق از گرما عرق بریزند.
کد خبر: ۱۴۰۲۸۴

به گزارش خبرنگار ما با گرم شدن شدید هوا در چند هفته اخیر داستان هر ساله در حال تکرار شدن است: کمبود تولید، فرسودگی شبکه انتقال ، مصرف بالا و ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم داده اند تا باز هم بخش عمده ای از شهروندان ایرانی از قطعی مدام و متناوب برق در رنج باشند و هم خود از گرما عرق بریزند و هم نگران وسایل برقی منزلشان باشند.
براساس گزارش های دریافتی خاموشی های برق بخش عمده ای از جنوب کشور را در بر گرفته است.
براساس گزارش های بخش دیسپاچینگ شرکت توانیر، استان های هرمزگان و خوزستان در 10روز اخیر در خاموشی ها مقام نخست را داشته اند.
همچنین استان های یزد، کرمان ، بوشهر، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی نیز در 10روز اخیر خاموشی های متناوبی را تجربه کرده اند. علت وجود خاموشی بیشتر در استان های جنوبی ، فرسودگی شبکه انتقال برق و گرمای بیش از حد و شرجی بودن هوا اعلام شده است چرا که گرما هم استفاده برق به خاطر استفاده گسترده از وسایل سرمایشی را افزایش می دهد و هم به خطوط انتقال آسیب می رساند.
اما داستان به همین جا ختم نمی شود. چرا که سایر استان های کشور حتی استان هایی که هوای نسبتا خنکی در تابستان دارند مانند اردبیل و آذربایجان شرقی و غربی نیز از خاموشی ها در امان نبوده اند. اینجاست که شاید مساله با کمبود سرمایه گذاری و نقص مدیریت در تولید کافی برق در کشور ارتباط پیدا کند.

عدم تغییر ساعت رسمی


با این حال بخشی از کارشناسان انرژی ، عدم تغییر ساعت رسمی کشور را در افزایش مصرف برق کشور و رشد خاموشی ها موثر می دانند.
به گفته آنان قبلا با جلو کشیدن ساعت ، تعداد ساعاتی که شهروندان در روشنایی به سر می بردند، زیادتر و مصرف برق کمتر بود، اما اکنون ساعاتی که روشنایی روز آغاز می شود بیشتر شهروندان در خواب به سر می برند، اما در اوج رفت و آمد و فعالیت و مثلا در ساعات 18تا 20، روشنایی روز کاهش می یابد و هوا تاریک می شود، اما فعالیت روزانه و بویژه فعالیت واحدهای صنفی که در این ساعات برق زیادی مصرف می کنند، افزایش می یابد.
به گفته این کارشناسان می شد با تغییر ساعت رسمی بخشی از افزایش مصرف برق کشور را کاهش داد و به بهبود وضعیت فعلی کمک کرد.

چالش تولید و مصرف


اما بیشتر کارشناسان انرژی ، کمبود تولید برق در کشور و در مقابل افزایش مصرف به صورت مصرف واقعی و پرت برق را علت خاموشی های متناوب در تابستان می دانند.
به اعتقاد آنان به خاطر ارزان بودن قیمت برق در کشور، افکار عمومی اهتمام جدی به صرفه جویی ندارد و در مقابل کمبود سرمایه گذاری در تولید برق باعث بر هم خوردن تراز تولید و مصرف و بروز خاموشی شده است.
محمدعلی وحدتی ، مدیرعامل شرکت توانیر در این باره به خبرنگار ما می گوید: ما در سه ماهه اول امسال حدود 49میلیارد و 250میلیون کیلو وات ساعت برق در نیروگاه های کشور تولید کرده ایم که نسبت به سه ماهه اول سال 85حدود 6.2درصد افزایش داشته است.
وی افزود: در این مدت صادرات و واردات برق کشور تقریبا مساوی و معادل 546میلیون کیلووات ساعت بوده است و این آمار نشان می دهد که ما برق کشور را به جای مصرف داخل به خارج صادر نکرده ایم تا کمبودی از این لحاظ پدید آید.
وی با اعلام این مساله که حداکثر قابلیت تولید همزمان نیروگاه های کشور در 3ماهه اول امسال به 33هزار و 448مگاوات رسیده و 7.1درصد رشد نشان می دهد، اظهار کرد: این مساله نشان از وضعیت مناسب تر نیروگاه ها در تامین برق دارد، اما مصرف برق به دلیل عدم صرفه جویی آنقدر بالاست که تلاشها جواب نمی دهد.
وی تصریح کرد: کارکنان صنعت برق تلاش خود را می کنند، اما در شبکه های توزیع برق متناسب با شرایط محدودیت هایی وجود دارد که گهگاه موجب خاموشی هایی در پاره ای از نقاط کشور بویژه مناطق جنوبی به دلیل موقعیت آب و هوایی این مناطق می شود.
مدیرعامل توانیر گفت: شما در تحلیل علل خاموشی ها به مساله مصرف بالا توجه داشته باشید. ما سال گذشته 5000مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کرده ایم ، اما باز جوابگو نیست. چرا؛ چون قیمت ارزان است و هزینه برق به حساب نمی آید. ما به طور متوسط برای تولید هر کیلو وات ساعت برق تولیدی 642ریال هزینه واقعی می پردازیم ، اما قیمت فروش متوسط ما به مردم 150ریال است.
وی افزود: ما به طور متوسط در جهان سالانه شاهد رشد 3درصدی مصرف برق هستیم ، اما این رشد در کشور ما تا 8درصد است.
وی خاطرنشان کرد: برق نیز مانند سایر انرژی های دیگر تولیدی گران است. فراموش نکنیم حدود 7درصد برق تولیدی کشور برق آبی است و بقیه با سوزاندن سوختهای فسیلی تولید می شود.
اظهارات مدیرعامل توانیر را آمار عملکرد برق در سال 85نیز تایید می کند؛ چرا که تا اول سال 86قدرت نامی نیروگاه های کشور 2.1درصد رشد داشته است. اما علت این مساله که چرا ضریب بهره برداری از نیروگاه ها در همین مدت 6.4درصد کاهش یافته است ، مشخص نیست.

مشکلی به نام خطوط انتقال


با وجود توضیحات مدیرعامل توانیر نمی توان از کنار عاملی به نام فرسوده بودن خطوط انتقال برق در کشور به آسانی گذشت.
فرسوده بودن این خطوط که متوسط عمر آن به بیش از 30سال می رسد، همراه کمبود سرمایه گذاری در بهسازی ، نوسازی و ایجاد خطوط جدید مساله ای است که عمده خاموشی های کشور از آن ناشی می شود، چراکه بیشتر خطوط انتقال از مقاومت کافی در برابر گرما و رطوبت و سایر عوامل طبیعی برخوردار نیستند.
طبق آمار موجود طول خطوط انتقال برق در دست اقدام کشور 9923کیلومتر مدار و ظرفیت پستهای انتقال در دست اقدام 34716مگاولت آمپر است.
همچنین خطوط مهمی چون خط انتقال 400کیلوولت اصفهان به یزد و یزد به کرمان در دست احداث است ، اما با این حال کمبود سرمایه گذاری و همچنین صرف وقت و اهتمام مدیریتی کافی به این مساله ، موضوعی است که در راس انتقادها قرار می گیرد.
حسین کسمایی ، کارشناس اقتصاد انرژی در این باره به خبرنگار ما می گوید: واقعیت آن است که کشور مشکل حادی از نظر تولید برق ندارد، بلکه مشکل از توزیع برق و شبکه فرسوده آن است که نیاز به نوسازی و بهسازی دارد.
وی افزود: اهم برنامه های صنعت برق در سالهای اخیر معطوف به افزایش تولید برق بوده و به اصلاح شبکه توزیع که اتفاقا سرمایه گذاری زیادی هم می طلبد، توجه کافی نشده است.
وی تصریح کرد: اصلاح شبکه توزیع برق کشور سالانه به طور متوسط 8000میلیارد ریال سرمایه گذاری لازم دارد که قطعا چنین اعتباراتی در بودجه برق کشور دیده نشده است.
وی افزود: لذا تا این شبکه به نحو اساسی اصلاح نشود، نمی توان امید به رفع خاموشی ها حتی در سالهای آینده داشت و این مشکل همچنان آزاردهنده خواهد بود.

تابستان دشوار


وزیر نیرو نیز معتقد است تابستان 86از نظر تامین برق کشور و کاهش خاموشی ها سخت ، اما برنامه ریزی شده است.
سیدپرویز فتاح به سایت خبری معاونت برق و انرژی وزارت نیرو گفت: پیش بینی می کنیم اوج مصرف برق در تابستان به 36هزار و 500مگاوات برسد که اگر بتوانیم با برنامه ریزی های به عمل آمده 6هزار و 500مگاوات از این میزان را بدون مشکل تامین کنیم ، کارنامه درخشانی در صنعت برق به ثبت می رسد.
با این حال مشخص نیست با وضعیت فعلی شبکه توزیع و رشد مصرفی که تحت تاثیرات منفی عدم تغییر ساعت رسمی کشور بیش از سالهای گذشته افزایش یافته است ، تابستان سخت 86چگونه برای بخش برق و وزارت نیرو به اتمام برسد. فقط خدا کند مردم از این معضل ، زیاد سختی نبینند....
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها