در نشست هم اندیشی مدیران شبکه جام‌جم مطرح شد

حفظ هویت ایرانی‌-اسلامی در رسانه

نشست هم اندیشی مدیران شبکه جهانی جام‌جم با رئیس بنیاد ایران شناسی و معاونان این مجموعه برگزار شد. در این نشست ملکی، مدیر شبکه ضمن ابراز خشنودی از گسترده‌تر شدن همکاری و تعامل میان شبکه جهانی جام‌جم گفت: این دو مجموعه به‌دلیل تمرکز ماموریت‌های‌شان بر موضوعاتی، چون فرهنگ، هویت، تاریخ و تمدن ایرانی -اسلامی از ظرفیت‌های هم افزای بالایی برخوردار هستند.
کد خبر: ۱۳۸۷۳۹۳

وی افزود: در دنیایی که استکبار جهانی تلاش می‌کند هویت، فرهنگ و ارزش‌های سایر جوامع را نابود کرده و فرهنگ غربی را جایگزین سازد، رسانه‌ملی تکلیف خود را دو موضوع مهم هویت محوری و عدالت‌گستری قرار داده تا با این هجمه فرهنگی به‌خوبی مقابله کند. وی توجه به این مهم را به‌ویژه برای ایرانیان خارج کشور که هم از وطن خود دور هستند و هم نسل‌های سوم و چهارم در حال فراموشی هویت، آرمان‌ها و حتی زبان مادری خود هستند و در حال ذوب شدن در فرهنگ‌های بیگانه‌اند از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

از سوی دیگر ما طی دهه‌های اخیر با موج عظیمی از اسلام هراسی و شیعه هراسی مواجهیم که ریشه آن را می‌توان در مکتوبان برخی شرق‌شناسان مغرض مشاهده کرد که تلاش کرده‌اند تا ایران و اسلام و تشیع را به گونه‌ای معرفی کنند که افکار عمومی از آن‌ها اعلام انزجار کنند. بسیاری از مستشرقانی که به ایران می‌آمدند در سفرنامه‌هایی که می‌نوشتند، ایران و ایرانی را طوری معرفی می‌کردند که سرشار از نفرت، خشونت، اعمال وحشیانه و... بود. نمونه یکی از این سفرنامه‌ها سرگذشت حاجی بابای اصفهانی در کتاب خاطرات جمیز موریه است که ایران را با صفات و ادبیاتی سخیف معرفی کرده است.

در چند دهه اخیر هم غرب با تولید شمار زیادی فیلم و سریال و مستند و انیمیشن و حتی بازی‌های رایانه‌ای چهره ایران قبل و بعد از اسلام و چهره ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی را به‌گونه‌ای دروغین بازنمایی کرده و در معرض دید افکار عمومی دنیا قرار داده است. در تمام این فیلم‌ها ایرانیان زشت‌رو، خشن، نفرت‌انگیز و ضدقهرمان به‌تصویر کشیده می‌شوند در حالی‌که غربی‌ها را خوش سیما، قوی و قهرمان نشان می‌دهند. یا در فیلم‌هایی مانند «بدون دخترم هرگز» و «سنگسار ثریا» فقط یک داستان روایت نمی‌شود بلکه هدف به انحراف و انحطاط کشاندن تاریخ ایران و اسلام و تشیع و باور‌های دینی ملت ایران است.

ملکی ضمن بیان تاریخچه‌ای از عملکرد شبکه جهانی جام‌جم گفت: در این ۲۶ سال که شبکه جهانی جام‌جم تشکیل شده است، تلاش ما در جهت معرفی چهره واقعی و رو به پیشرفت ایران و زیبایی‌های آن به دنیا به مردم خود و ایرانی‌های خارج از کشور بوده است. وی افزود: از زمان شکل‌گیری شبکه جهانی جام‌جم تلاش کرده‌ایم تا هم برنامه‌های سرگرم کننده و پر نشاط برای مخاطبان تولید و پخش کنیم و هم برای صیانت از هویت دینی و ملی ایرانیان خارج کشور چاره بیندیشیم. در واقع شبکه جهانی جام‌جم با سه کانال ۲۴ ساعته، شبکه‌ای پاک، سالم و اخلاق محور است و به همین دلیل هم بسیاری از مخاطبان خارج از کشورمان، اذعان داشته‌اند آن‌ها با آسودگی خاطر زمینه تماشای برنامه‌های شبکه را برای فرزندان‌شان فراهم می‌کنند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها