این موخوره‌های چندشاخه

موخوره وقتی ایجاد می‌شود که ساقه مو خشک شده، شکاف طولی در مو ایجاد و دوشاخه یا چند شاخه شود. بیشتر کسانی که موخوره دارند، موهای‌شان نامرتب است و اغلب قادر به بلند کردن آن نیستند.
کد خبر: ۱۳۸۴۸۸۱
نویسنده فاخره بهبهانی - گروه دانش و سلامت

در واقع موخوره نوعی آسیب مو است که به‌دنبال کوتاه کردنش، رفع اما پس از یک دوره کوتاه دوباره ایجاد می‌شود. استفاده مکرر از مواد شوینده قوی و رنگ‌های شیمیایی تا سشوار و اتوی موی غیراصولی از علل اصلی بروز موخوره است. موخوره بر اثر خشکی مو ایجاد می‌شود و هوای خشک می‌تواند برای موها بسیار آسیب زننده باشد.

از دیدگاه طب سنتی مصرف غذاهای خشکی‌زا و نمک سود، گوشت گاو و گوشت‌های مانده، کلم، عدس، قارچ و بادمجان سبب خشکی بدن و سر و مو می‌شود. کاهو، تخم مرغ عسلی، شیر، ماءالشعیر طبی و کدو می‌توانند با تامین رطوبت کل بدن از خشکی مو بکاهند.

​​​​​​​برای رفع موخوره به‌صورت موضعی روغن بادام شیرین، روغن کدو، خیار، روغن بنفشه یا مصرف خوراکی و موضعی آب پنیر، می‌تواند رطوبت خوبی برای موها ایجاد کند.

روش تهیه آب پنیر به این صورت است که دو لیوان شیر را جوشانده و دو قاشق سرکه به آن بیفزایید تا شیر شروع به دلمه بستن و آب انداختن کند. دلمه شیر، همان لخته پنیر و خوراکی است و مایع باقی‌مانده از آن آب پنیر است که می‌توانید آن را جوشانده و غلیظ کرده و بنوشید یا به‌صورت موضعی برای موها استفاده کنید.

به منظور رفع خشکی و زبری مو، بهتر است از استحمام روزانه پرهیز و از شامپوهای ملایم با پایه گیاهی استفاده شود. معمولا برای موهای خشک از لعاب ختمی به صورت اسپری یا ماساژ موها با جوشانده ختمی یا آب برنج آبکش در حمام می‌توان استفاده کرد.

پس از استحمام نیز بهتر است موها را با یکی از روغن‌های بنفشه، بادام، کدو، مورد یا روغن آمله چرب کنید به این صورت که روغن را روی شانه چوبی ریخته و از دو سانتی‌متر مانده به ریشه، موها را شانه کنید. روغن مالی موها بعد از حمام به‌خصوص برای برطرف شدن خشکی و شکنندگی موهای رنگ شده، توصیه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها